Johan McLean (Maklier) adlad 1649

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Andreas Karlsson
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 januari 2009, 12:19

Johan McLean (Maklier) adlad 1649

Inlägg av Andreas Karlsson » 18 augusti 2012, 12:32

Hej,
Jag gräver för fullt i dansk-svenska kriget 1643-1645 och försöker hitta mer information om Johan McLean (Maklier etc) på Gåsevadholm i norra Halland. Det skrivs att han skall ha gått gått svenskarnas ärenden och även spoinerat för Sveriges räkning. Likaså var han svenskarna behjälpliga att importera salt och tyger under kriget. För sina insatser adlades han 1649.

Jag söker efter mer information om denne man och hans gärning under kriget. Finns här någon som känner till något mer om detta eller kan hjälpa mig på traven?

Bästa hälsningar,
Andreas Karlsson

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Johan McLean (Maklier) adlad 1649

Inlägg av Ben » 18 augusti 2012, 14:24

Han är biograferad i Svensk biografiskt lexikon, vilket numera finns fritt tillgängligt via NAD:

http://www.nad.riksarkivet.se/

Makeleir (som namnet skrivs i SBL) hade varit borgare i Göteborg sedan 1629 och hade dessförinnan (enligt SBL) sannolikt bott i Stockholm. "Svenskarnas ärenden" gick han alltså därför att han bodde och verkade i Sverige och hade så gjort under många år. Gåsevadholm köpte han (enligt SBL) sedan Halland blivit svenskt.

Andreas Karlsson
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 januari 2009, 12:19

Re: Johan McLean (Maklier) adlad 1649

Inlägg av Andreas Karlsson » 20 augusti 2012, 09:11

Hej!
Tack för hjälpen. Då kommer jag vidare.
många hälsningar,
Andreas

Skriv svar