Flytta München till Sverige?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Anders G » 22 juli 2012, 22:01

Visa mig en knippe flyttade stenhus, och "debatten" är avgjord.

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Roback » 23 juli 2012, 14:48

Anders G skrev:Visa mig en knippe flyttade stenhus, och "debatten" är avgjord.
Kontentan av "debatten" är väl ändå att tidigmoderna härskare kunde tänka tanken att flytta större stenbyggnationer (som ringmuren i Visby) men att de inte realiserade dessa tankar.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Ben » 23 juli 2012, 20:01

Anders G skrev:Visa mig en knippe flyttade stenhus, och "debatten" är avgjord.
Det brukar väl åtminstone sägas att sten från Vårfruberga kloster användes vid byggandet av Gripsholms slott. I så fall "flyttades" åtminstone delar av klostret ett par-tre mil...

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Anders G » 25 juli 2012, 17:14

Jovisst, men det är en helt annan sak att återanvända stenblocken på det viset.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Ben » 25 juli 2012, 19:16

I fallet Visby-Slite diskuterade man uppenbarligen en flytt av ringmuren. Var tanken i så fall att bygga upp den exakt, med varje sten på sin gamla plats? Eller var det kanske så att diskussionen gällde att riva ringmuren runt Visby och bygga upp någon typ av likartad ringmur runt Slite och då använda stenarna från Visby?

Jag tror nog att det med dåtida resurser skulle ha gått att demolera hela Visby och ta sten därifrån för att bygga en ny stad vid Slite. I det fallet var huvudsaken inte att det skulle uppstå en exakt kopia av det gamla Visby utan bara att det vid Slite skule byggas upp en ny stad. I fallet München var det däremot (enligt den diskuterade uppgiften) av central betydelse att den nya staden såg exakt likadan ut som den gamla. Vilket jag vågar tro var helt omöjligt att åstadkomma med tanke på avståndet, dåtida teknologi och det pågående kriget.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Der Löwe » 26 juli 2012, 00:24

Jag är säker på att Karl X inte avsåg bygga upp en ur försvarssynpunkt tämligen värdelös ringmur om man flyttat sten från Visby. Kanske hade den använts till byggnationer av ett modernt stjärnförsvar kring den "nya" staden.

stenen2
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 18 mars 2010, 02:18

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av stenen2 » 26 juli 2012, 13:07

Praktiskt sätt så flyttar man stenbyggnader (eller totalrenoverar dem) genom att märka upp varje enskild sten, flytta dessa och så mura upp konstruktionen igen. Detta är inte så enkelt som det låter eftersom man börjar demontera uppifrån, men återbygger ju upp dem sedan nerifrån. Allt detta är mycket tidskrävande. Framförallt krävs extremt ordningsamma arbetare och rejäla upplagsytor, annars går lätt 90 % av arbetstiden åt att leta efter rätt stenar och 10 % till att egentligen arbeta. Man skulle kunna likna detta vid att lägga ett enormt tredimensionellt puzzel.

Trähus är enklare att flytta, som någon nämnde, men om man ska vara korrekt så är det många bitar som även då måste märkas upp för att återmonteras exakt på rätt ställe, ett exempel är bjälkar av olika slag. Betänk också att man innan början på 1900-talet inte hade enhetliga måttenheter ens nationellt, olika byggjobbare hade olika skalor på sina tumstockar helt enkelt.

Givetvis är detta möjligt att utföra, framförallt förr då lönerna för olika byggarbetare var mycket låga, ett välkänt exempel är ju Skansen dit ju alla hus ska ha flyttats. Men detta arbete kräver yrkesmän, det går inte att skicka vilken bonde som helst att utföra sådant.

I verkligheten brukar endast gatufasaden/paradfasaden demonteras på detta sätt, resten byggs nytt, vilket både är enklare, billigare och går snabbare. Då kan man dessutom lägga till de ”moderniteter” eller förändringar byggherren önskar invändigt.

Skriv svar