Flytta München till Sverige?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Flytta München till Sverige?

Inlägg av Gavrilo Princip » 15 juli 2012, 07:23

När jag för omkring 20 år sedan åkte på en bussresa genom södra Tyskland och vidare söderut i Europa, passerade vi utanför München. Som brukligt är under bussresor så hade vi en guide ombord, och hon berättade för oss alla dels om något intressant längs färdvägen och dels om allt som fanns vid resmålet.

När vi passerade på avstånd utanför München, berättade hon bl.a om en del svenskanknytningar som finns där, exempelvis sådant som härrör från 30-åriga kriget. Bland annat berättade hon, att Gustav II Adolf lär ha blivit så betagen i staden München, att han faktiskt lär ha påbörjat planeringen för att den skulle demonteras och återuppföras igen någonstans i Sverige.

Känner någon till detta och kan bidra med mer information? Kanske kan tipsa om någon bok eller koppla till en länk här på nätet? Jag har själv av och till sökt information om detta så gott jag kunnat, men inte funnit något, så därför hoppas jag någon av Skalmans medlemmar kan hjälpa mig kasta ljus över saken. Vet man t.ex. var i Sverige det återuppförda Mûnchen skulle placeras?

Vet någon för övrigt om det funnits fler byggnader och/eller samhällen runtom i Europa, som svenska monarker eller högt uppsatta adelsmän från 1600-talet och framåt tänkt skulle göra sig bättre på svensk mark än deras respektive ursprungsplats?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Ben » 15 juli 2012, 15:49

Det låter som en fullkomlig rövarhistoria. Om jag förstår saken rätt hade München vid den tiden över 20 000 invånare. Hur skulle man med 1600-talets transportmedel ha burit sig åt för att flytta en hel stad av den storleken hela vägen till Sverige? Det må väl ha varit en sak att flytta konstverk, boksamlingar och delar av enstaka byggnader, men en hel stad???

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Roback » 15 juli 2012, 15:54

Ben skrev:Det låter som en fullkomlig rövarhistoria. Om jag förstår saken rätt hade München vid den tiden över 20 000 invånare. Hur skulle man med 1600-talets transportmedel ha burit sig åt för att flytta en hel stad av den storleken hela vägen till Sverige? Det må väl ha varit en sak att flytta konstverk, boksamlingar och delar av enstaka byggnader, men en hel stad???
Jo, men stora planer på att flytta byggnader av mer skrymmande omfång har jag sett flera exempel på. Karl X Gustav ville t.ex. flytta Visby till Slite på 1650-talet på grund av att Slites hamn var bättre. Jag har själv läst protokoll av KG och hans rådgivare i Riksarkivet där de till synes helt på allvar diskuterar hur ringmuren skulle monteras ned och flyttas till Slite.

Men givetvis, en fullkomligt absurd idé.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Ben » 15 juli 2012, 16:02

Roback skrev:
Ben skrev:Det låter som en fullkomlig rövarhistoria. Om jag förstår saken rätt hade München vid den tiden över 20 000 invånare. Hur skulle man med 1600-talets transportmedel ha burit sig åt för att flytta en hel stad av den storleken hela vägen till Sverige? Det må väl ha varit en sak att flytta konstverk, boksamlingar och delar av enstaka byggnader, men en hel stad???
Jo, men stora planer på att flytta byggnader av mer skrymmande omfång har jag sett flera exempel på. Karl X Gustav ville t.ex. flytta Visby till Slite på 1650-talet på grund av att Slites hamn var bättre. Jag har själv läst protokoll av KG och hans rådgivare i Riksarkivet där de till synes helt på allvar diskuterar hur ringmuren skulle monteras ned och flyttas till Slite.

Men givetvis, en fullkomligt absurd idé.
Jo, men Visby och Slite ligger ju i alla fall något närmare varandra än vad München och Sverige gör. Dessutom i samma land, vilket gör att det kan få ta den tid det tar. Men München - skulle nog ha krävt att Gustav II Adolf först lade under sig hela Tyskland & avsatte kejsaren för att vara någorlunda säker på att kunna genomföra projektet utan yttre inblandning.

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Roback » 15 juli 2012, 16:05

Ben skrev:
Roback skrev:
Ben skrev:Det låter som en fullkomlig rövarhistoria. Om jag förstår saken rätt hade München vid den tiden över 20 000 invånare. Hur skulle man med 1600-talets transportmedel ha burit sig åt för att flytta en hel stad av den storleken hela vägen till Sverige? Det må väl ha varit en sak att flytta konstverk, boksamlingar och delar av enstaka byggnader, men en hel stad???
Jo, men stora planer på att flytta byggnader av mer skrymmande omfång har jag sett flera exempel på. Karl X Gustav ville t.ex. flytta Visby till Slite på 1650-talet på grund av att Slites hamn var bättre. Jag har själv läst protokoll av KG och hans rådgivare i Riksarkivet där de till synes helt på allvar diskuterar hur ringmuren skulle monteras ned och flyttas till Slite.

Men givetvis, en fullkomligt absurd idé.
Jo, men Visby och Slite ligger ju i alla fall något närmare varandra än vad München och Sverige gör. Dessutom i samma land, vilket gör att det kan få ta den tid det tar. Men München - skulle nog ha krävt att Gustav II Adolf först lade under sig hela Tyskland & avsatte kejsaren för att vara någorlunda säker på att kunna genomföra projektet utan yttre inblandning.
Jo, naturligtvis ett fullkomligt ogörligt projekt. Jag är dock fascinerad över att de tänkte tanken öht. För det gjorde de. Huruvida GIIA har tänkt/sagt just detta om München har jag dock ingen aning om.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Ben » 15 juli 2012, 16:39

Fast nog skulle det ha gått att flytta Visby till Slite om man varit villig att spendera tillräckligt med tid och arbetskraft. Man kunde ju bygga städer helt från noll på rätt begränsad tid (som t.ex. Karlskrona).

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Anders G » 17 juli 2012, 21:27

Att flytta en stad (Visby -> Slite) på den tiden betydde inte att flytta byggnaderna utan att flytta borgarnas administrativa rätt att utöva sina yrken till en ny plats. Jfr Göteborg och dess föregångare.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Ben » 18 juli 2012, 09:38

Anders G skrev:Att flytta en stad (Visby -> Slite) på den tiden betydde inte att flytta byggnaderna utan att flytta borgarnas administrativa rätt att utöva sina yrken till en ny plats. Jfr Göteborg och dess föregångare.
Fast utgångspunkten i Visbystickspåret var ju just att det i bevarade protokoll finns diskussioner om att montera ner ringmuren och sätta upp den igen vid Slite.

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Roback » 18 juli 2012, 12:57

Anders G skrev:Att flytta en stad (Visby -> Slite) på den tiden betydde inte att flytta byggnaderna utan att flytta borgarnas administrativa rätt att utöva sina yrken till en ny plats. Jfr Göteborg och dess föregångare.
Nja, riktigt så enkelt var det inte. Det finns fler exempel på hur de styrande tänkte sig att flytta även byggnader. T.ex. så tänkte sig myndigheterna att flytta inte bara borgerskapet utan även "de sköna byggnaderna" från Kristianopel till Bodakull (senare Karlshamn) på 1660-talet. (Ingstad, Ur Ronneby stads hävder 1915 s. 74) Nu blev det ju inte så (vad jag vet) men nog föreställde man sig i vissa fall att inte bara folk skulle flytta utan även ta med sig sina nedmonterade hus. Kanske finns ännu fler exempel på detta.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Göstring » 18 juli 2012, 13:01

Bara ett litet förtydligande till debatten. Det här om att flytta byggnader borde endast röra sådana där materialet är sten. Vad gäller trähus var väl flyttning standardförfarande?

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Roback » 18 juli 2012, 13:07

... och för den som bläddrar vidare i Ingstads Ronnebyhistoria hittar på s. 91 ett utdrag ur Karlskrona stads privilegier (1680) som lyder
Och på det borgerskapet i Staden Ronneby må hava råderum att transportera deras hus och hemvist till Karlskrona ty gives dem tid till år 1682.
Nu kan man iofs. diskutera innebörden i begreppet "hus". Skall det försås bokstavligen eller bildligt? Jag lutar åt att det faktiskt var bokstavligt menat. Inte minst för att återanvända dyrbart byggmaterial. Men jag är inte hundra procent säker på den hypotesen. Oavsett vilket så blev inte heller detta av i praktiken.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Ben » 18 juli 2012, 14:45

I princip borde väl inte flytt av ett stenhus ha varit så mycket märkvärdigare än tillvägagångssättet att återanvända sten från ett nedlagt kloster, en ruin eller dylikt. Kanske måste inte det nya huset se exakt likadant ut eller ha byggnadsstenarna placerade i exakt samma ordning som det gamla?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Amund » 18 juli 2012, 15:22

En klassisk inledning: Jag är ju ingen expert men... Trähus är jag ganska övertygad om gick att flytta väldigt enkelt men stenhus känns mer som att det kräver helt andra resurser, mycket dyra resurser som någon bara i undantagsfall skulle kunna ställa till förfogande? Timrade trähus däremot kunde demonteras nästan som ett lego av duktiga timmermän som Sverige hade gott om på den tiden.

Jag vet visserligen att Cheopspyramiden plundrades på mtrl efter jordbävningarna på 900-talet som förstörde mycket av Kairo, men det var ju inte fråga om en flytt av befintlig byggnad.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Ben » 19 juli 2012, 14:59

Den mycket anekdotförtjuste Anders Fryxell återger i sina Berättelser... en historia som möjligen skulle kunna vara "fjädern". Enligt den skulle Gustav II Adolf under en förevisning av slottet i München ha blivit så begeistrad att han efterfrågat byggmästaren i avsikt att skicka denne till Sverige för att där bygga upp ett likadant. Alltså ett likadant, inte detsamma.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Flytta München till Sverige?

Inlägg av Martin Lundvall » 22 juli 2012, 07:59

Helt otänkbart är det inte att man berusad i segern tror att allt är möjligt.
Det finns ett flertal likadan historier.
Konkreta planer tror jag inte men absolut någon högflygande tanke.

/Martin

Skriv svar