Karl X Gustavs popularitet i Skåne?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Karl X Gustavs popularitet i Skåne?

Inlägg av Schwalbe » 6 maj 2012, 10:45

Han tvingade väl adeln, präster och lärda att tala svenska, med hot om dödsstraff?
Var han impopulär i de erövrade områdena? Är han impopulär än idag i Skåne?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl X Gustavs popularitet i Skåne?

Inlägg av Ben » 6 maj 2012, 14:42

Schwalbe skrev:Han tvingade väl adeln, präster och lärda att tala svenska, med hot om dödsstraff?
Var han impopulär i de erövrade områdena? Är han impopulär än idag i Skåne?
Karl X Gustav hann överhuvudtaget inte göra speciellt mycket eftersom ett nytt svensk-danskt krig bröt ut i augusti 1658 och det avslutades inte förrän efter hans död. Den grupp som han hann ingripa emot var de adelsmän som inte hade avlagt trohetsed till svenska kronan, men i vad mån konfiskeringarna av deras gods vållade någon allmän upprördhet bland Skånes befolkning är väl mer osäkert. "Försvenskningspolitiken" tog fart på allvar först efter skånska kriget, alltså 20 år senare.

En betydande andel av skåningarna vet sannolikt mycket lite om Karl X Gustav. Från och till blir det rabalder om hans staty i Malmö, men för de flesta lär händelserna 1658 inte kännas särdeles påträngande idag.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Karl X Gustavs popularitet i Skåne?

Inlägg av Gavrilo Princip » 15 juli 2012, 05:34

I kölvattnet av denna fråga, vill jag passa på och fråga om någon vet namnen på de danska adelsätter, som lämnade Skåne under perioden 1658-60 och flyttade "hem" till Danmark - helt enkelt eftersom de föredrog Danmark framför Sverige? Det var genom dessa flyende adelsmän som de s.k. "Bornholms vederlagsgods" uppstod.

Av alla vederlagsgodsen känner jag endast till ett, nämligen Flyinge säteri, som också blev stuteri. Här söker jag som sagt dels namnen på de flyende danska adelsmännen och dels namnen på de slott och herresäten m.m. som de lämnade.

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Re: Karl X Gustavs popularitet i Skåne?

Inlägg av Roback » 15 juli 2012, 15:44

Gavrilo Princip skrev:I kölvattnet av denna fråga, vill jag passa på och fråga om någon vet namnen på de danska adelsätter, som lämnade Skåne under perioden 1658-60 och flyttade "hem" till Danmark - helt enkelt eftersom de föredrog Danmark framför Sverige? Det var genom dessa flyende adelsmän som de s.k. "Bornholms vederlagsgods" uppstod.

Av alla vederlagsgodsen känner jag endast till ett, nämligen Flyinge säteri, som också blev stuteri. Här söker jag som sagt dels namnen på de flyende danska adelsmännen och dels namnen på de slott och herresäten m.m. som de lämnade.
Har för mig att det finns förteckningar över detta i någon/några av Weibulls "Samlingar till Skånes historia" och hos Knud Fabricius "Skaanes overgang". Tyvärr är jag inte hemma just nu och har inte tillgång till mitt bibliotek. En mer omständig väg att besvara frågorna på är om du har tillgång till svenska slott och herresäten de två Skånedelarna. Där står historiken för varje gods (om jag minns rätt)

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl X Gustavs popularitet i Skåne?

Inlägg av Ben » 15 juli 2012, 15:52

Roback skrev:
Gavrilo Princip skrev: Har för mig att det finns förteckningar över detta i någon/några av Weibulls "Samlingar till Skånes historia" och hos Knud Fabricius "Skaanes overgang". Tyvärr är jag inte hemma just nu och har inte tillgång till mitt bibliotek. En mer omständig väg att besvara frågorna på är om du har tillgång till svenska slott och herresäten de två Skånedelarna. Där står historiken för varje gods (om jag minns rätt)
Jag tror att äagarlängderna också går att se här:

http://www.algonet.se/~sylve_a/slott.htm

Skriv svar