Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av Ben » 11 februari 2012, 13:32

Några ytterligare detaljer om "Hessensteinske" Nils Öhrberg:

Gift 28 juni 1743 med Helena Persdotter (Göteborgs garnisonsförsamling C I:5, bild 161)

Sonen Wilhelm döps 21/8 1746 (Ibid., bild 108)

Ytterligare en son med namnet Wilhelm döps 1/1 1750 (ibid. bild 122). Död 11/11 1752 (ibid., bild 204)

2/5 1752 döps dottern Ulrica (ibid., bild 129)

1/8 1755 ännu en son med namn Wilhelm (ibid., bild 133)

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av Ben » 11 februari 2012, 15:57

Den ursprungliga källan till Nils Öhrbergs liv är möjligen de personalier som lästes upp vid hans begravning (Fryxell, Berättelser..., bd. 27, s. 180). Uppläsare (och rimligen även författare) ska ha varit "J. Stenbäck", förmodligen identisk med Jonas Stenbäck (1779-1865), brukspredikant på Billingsfors bruk, medlem av Götiska Förbundet och åren 1822-1865 kyrkoherde i Steneby. Stenbäck var sedan 1823 gift med Fryxells syster.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av Marcus » 11 februari 2012, 16:49

Intressant tråd, bra jobbat!

/Marcus

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av Ben » 11 februari 2012, 21:06

Det dyker upp något mycket intressant när man börjar skärskåda de olika volymerna i Bäcke kyrkoarkiv:

I volymen L I:1 finns (bild 7) en lista över befattningshavare som synbarligen är uppgjord ca 1800. Där kallas kyrkväktaren "Nils på Kyrkonäset". Om man då tar sig tillbaka till husförhörslängderna finns det (som jag tror nämnts tidigare) i A I:1 på samma Kyrkonäs år 1780 torparn "Nils Olsson", född 1710 och dennes hustru Karin Hansdotter, född 1715. I samma bok finns ytterligare en längd som slutar 1797. Där är båda kvar på Kyrkonäset.

Nästa volym (A I:2) börjar 1798. Nils Olsson och hans hustru är fortfarande kvar, men hans födelseår är med mycket kraftig stil korrigerat till 1700. I samma bok kommer en ny längd med start 1804. Där kallas Nils Olsson inte längre torpare utan kyrkoväktare (hustrun avled i december 1808, se C:2, bild 61 - där kallas hon dock Karin Nilsdotter). Här är födelseåret också 1700. Båda makarna är dock strukna. Att hustrun avlidit i december 1808 förklarar hennes frånvaro, men vad har hänt med Nils Olsson?

I denna A I:2 förekommer också (bild 59) "gl. kyrkov." Nils Nilsson, född 1700. Denne tycks dock bara finnas med för år 1809 och inte tidigare. Detta kan då jämföras med Bäcke K I:1, bild 7 där det i ett sockenstämmoprotokoll av den 30 april 1809 talas om kyrkväktaren Nils Öhrbergs höga ålder och hur man ska göra för att ordna hans försörjning. Beslutet är att först auktionera bort hans tillhörigheter och när de pengarna tar slut ska han bli rotehjon.

I A I:3 dyker så "kyrkowäkt" Nils Örberg upp (bild 48). Han anges vara född 1/1 1700 i Ör, kallas rotehjon. Av Nils Olsson tycks inte längre finnas något spår.

Summa summarum: En hel del talar för att Nils Öhrberg, död 1816, är identisk med torparen Nils Olsson, född 1710 (senare ändrat till 1700). Nils Nilsson Öhrberg hette alltså möjligen i själva verket Nils Olsson. I så fall går det faktiskt att hitta en Nils Olsson i födelseboken för Ör under 1710. Om det sedan är rätt person är svårt att avgöra.

Sedan är nästa fråga: Vem var då den 19-årige Nils Mårtensson Öhrberg som tog värvning vid Garnisonsregementet i Göteborg år 1742? Den senare kyrkväktaren ska ju, om man får tro Biographiskt lexicon, ha tjänstgjort just i detta regemente vid den tiden.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av a81 » 12 februari 2012, 14:46

Ben skrev:Summa summarum: En hel del talar för att Nils Öhrberg, död 1816, är identisk med torparen Nils Olsson, född 1710 (senare ändrat till 1700). Nils Nilsson Öhrberg hette alltså möjligen i själva verket Nils Olsson. I så fall går det faktiskt att hitta en Nils Olsson i födelseboken för Ör under 1710. Om det sedan är rätt person är svårt att avgöra.

Sedan är nästa fråga: Vem var då den 19-årige Nils Mårtensson Öhrberg som tog värvning vid Garnisonsregementet i Göteborg år 1742? Den senare kyrkväktaren ska ju, om man får tro Biographiskt lexicon, ha tjänstgjort just i detta regemente vid den tiden.
Detta verkar i och för sig rimligt och visst hände det att de som skrev i kyrkböckerna blandade ihop patronymikonen, men att samma person skulle kallas Mårtensson, Olsson och Nilsson verkar samtidigt konstigt.

Kopplingen till Hessensteinska regementet verkar ganska välbelagd (uppgiften dyker upp vid eller kort efter Nils Örbergs död). Om uppgiften stämmer ser jag ett antal alternativ:

1 - Såväl husförhörslängdernas/dödbokens 1700(/1710?) som mönsterrullornas ca 1723 är fel. Nils Örberg föddes egentligen någon gång däremellan, t ex 1715, och hade minnen att som litet barn ha träffat Karl XII när denne (bevisligen) tågade förbi Nils Örbergs hemtrakter 1718.

2 - Nils Örberg var i själva verket född omkring 1723, men påstod sig ha träffat Karl XII. Kanske var det i stället hans föräldrar som hade gjort det? Kanske var Nils Örberg något dement som gammal och inte kunde hålla isär vad han upplevt och vad hans föräldrar upplevt?

3 - Kan Nils Örberg (-1816) möjligen ha tjänstgjort vid Hessensteinska regementet före 1735? Namnen gick ju ofta i arv till nästa soldat. Var Nils Mårtensson Örberg "vår Öbergs" efterträdare?

Jag tror i alla fall att vi kan utesluta att Nils Örberg krigat med Karl XII. Står detta någonstans i äldre källor? Där nämns väl bara att han hade träffat Karl XII?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av Ben » 12 februari 2012, 15:36

a81 skrev: Detta verkar i och för sig rimligt och visst hände det att de som skrev i kyrkböckerna blandade ihop patronymikonen, men att samma person skulle kallas Mårtensson, Olsson och Nilsson verkar samtidigt konstigt.
Att torparen och kyrkoväktaren Nils Olsson ar samme man som "gl. kyrkw." Nils Nilsson & Nils Öhrberg förefaller alldeles klart. Det förklarar också varför det inte går att hitta Nils Nilsson eller Nils Örberg i husförhörslängderna före ca 1810 trots att han skulle ha vistats i socknen sedan 1772. Jag har svårt att frigöra mig från tanken att någon i propagandistiskt syfte har "uppfunnit" Nils Öhrbergs ärorika karolinska förflutna i samband med händelserna i Sverige åren 1808-14 & helt enkelt mixtrat med kyrkböckerna för att göra honom tillräckligt gammal.

Nils Mårtensson Öhrberg är med stor sannolikhet en helt annan person. Jag har svårt att se varför han skulle ha utgett sig vara 19 år, men i verkligheten varit 32 eller rentav 42. Jag har än svårare att tro att han skulle ha kunnat vara 32 eller 42, men framgångsrikt spelat 19.

Jo, det finns ytterligare en Nils Öhrberg vid Hessensteinska regementet (i ett annat kompani). En skåning som får avsked som oduglig 1742 efter att ta tjänat i 30 år. Enda bekymret är att han då sägs vara 51 år gammal (d.v.s. född 1691). Han duger alltså inte så bra som alternativ kyrkoväktare i Bäcke.

Vad man behöver göra är att konsultera den litteratur som finns. Hur ser det ut i Hammarins herdaminne? Vad står det i boken om Ingevaldssläkten? Går det att få fram personalierna från 1816? Kan det finnas något annat verk om Bäcke i vilket Öhrberg behandlas? Det är svårt att tro att det här är första gången hans ålder ifrågasätts.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av a81 » 12 februari 2012, 20:41

Ben skrev:Jag har svårt att frigöra mig från tanken att någon i propagandistiskt syfte har "uppfunnit" Nils Öhrbergs ärorika karolinska förflutna i samband med händelserna i Sverige åren 1808-14 & helt enkelt mixtrat med kyrkböckerna för att göra honom tillräckligt gammal.
Kan möjligen vara så, men ibland tror jag att vi nuförtiden är lite för snabba att döma ut det någon skrev strax efter en händelse till förmån för vad vi lite teoretiskt tänker fram i dag. Jag tror därför att sannolikheten är rätt låg för att man direkt har "uppfunnit" Örbergs förflutna. Jag tror att sannolikheten för överdrift eller oavsiktlig sammanblandning av två olika Nils Örberg är större.

Det skulle vara mycket intressant att se vad som stod i de källor som ligger närmast Nils Örberg i tiden.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av Ben » 12 februari 2012, 21:10

a81 skrev:
Ben skrev:Jag har svårt att frigöra mig från tanken att någon i propagandistiskt syfte har "uppfunnit" Nils Öhrbergs ärorika karolinska förflutna i samband med händelserna i Sverige åren 1808-14 & helt enkelt mixtrat med kyrkböckerna för att göra honom tillräckligt gammal.
Kan möjligen vara så, men ibland tror jag att vi nuförtiden är lite för snabba att döma ut det någon skrev strax efter en händelse till förmån för vad vi lite teoretiskt tänker fram i dag. Jag tror därför att sannolikheten är rätt låg för att man direkt har "uppfunnit" Örbergs förflutna. Jag tror att sannolikheten för överdrift eller oavsiktlig sammanblandning av två olika Nils Örberg är större.

Det skulle vara mycket intressant att se vad som stod i de källor som ligger närmast Nils Örberg i tiden.
Man kan notera några egendomligheter: Kyrkväktaren heter under lång tid Nils Olsson och är född 1710. Plötsligt blir han tio år äldre och byter namn till Nils Nilsson/Nils Öhrberg. Namnet Öhrberg tycks överhuvudtaget inte förekomma i samband med honom förrän 1808/09. Vilka är oddsen för att man ca 1800-1810 plötsligt skulle vinna ökad klarhet om Olsson/Nilsson/Öhrberg och inte bara kunna göra honom tio år äldre utan också t.o.m. klara av att ange födelsedatum samt byta patronymikon? Att han inte finns med i Örs födelsebok vid 1/1 1700 är redan klarlagt.

Sedan är det inte helt klart hur samtiden skulle kunna blanda ihop Olsson/Nilsson/Öhrberg med en helt annan Öhrberg. Folk torde på den tiden haft ganska bra koll på varandra, d.v.s. vetat vem som var nära släkt med vem och hur länge som den ene eller andre bott på en viss gård. Olsson/Nilsson/Öhrberg har uppenbarligen bott i socknen i minst 20 år när svårigheterna att identifiera honom dyker upp. Hur en sådan sjuka skulle ha kunnat drabba socknens invånare i gemen är inte alldeles lätt att begripa, men däremot kan man lätt tänka sig att någon mixtrat med kyrkoböckerna (att där har gjorts ändringar är tydligt).

Men, som sagt, det förefaller logiskt att kolla upp tidigare forskning. Jag har t.ex. förstått att Christopher von Warnstedt, en flitig forskare i Riks- och Krigsarkivet, i skrift ska ha behandlat Öhrberg. Han bör då ha kontrollerat rullorna för Hessensteinska regementet och funderat över hur allt kunde hänga samman.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av a81 » 12 februari 2012, 22:10

Ben skrev:Man kan notera några egendomligheter: Kyrkväktaren heter under lång tid Nils Olsson och är född 1710. Plötsligt blir han tio år äldre och byter namn till Nils Nilsson/Nils Öhrberg. Namnet Öhrberg tycks överhuvudtaget inte förekomma i samband med honom förrän 1808/09. Vilka är oddsen för att man ca 1800-1810 plötsligt skulle vinna ökad klarhet om Olsson/Nilsson/Öhrberg och inte bara kunna göra honom tio år äldre utan också t.o.m. klara av att ange födelsedatum samt byta patronymikon? Att han inte finns med i Örs födelsebok vid 1/1 1700 är redan klarlagt.

Sedan är det inte helt klart hur samtiden skulle kunna blanda ihop Olsson/Nilsson/Öhrberg med en helt annan Öhrberg. Folk torde på den tiden haft ganska bra koll på varandra, d.v.s. vetat vem som var nära släkt med vem och hur länge som den ene eller andre bott på en viss gård. Olsson/Nilsson/Öhrberg har uppenbarligen bott i socknen i minst 20 år när svårigheterna att identifiera honom dyker upp. Hur en sådan sjuka skulle ha kunnat drabba socknens invånare i gemen är inte alldeles lätt att begripa, men däremot kan man lätt tänka sig att någon mixtrat med kyrkoböckerna (att där har gjorts ändringar är tydligt).

Men, som sagt, det förefaller logiskt att kolla upp tidigare forskning. Jag har t.ex. förstått att Christopher von Warnstedt, en flitig forskare i Riks- och Krigsarkivet, i skrift ska ha behandlat Öhrberg. Han bör då ha kontrollerat rullorna för Hessensteinska regementet och funderat över hur allt kunde hänga samman.
Fast det är inte ovanligt att man har ändrat i kyrkböckerna eller att födelseuppgifterna är fel, särskilt om personen i fråga är född i en annan socken. Det är snarare regel än undantag att födelseuppgifterna i husförhörslängderna och dödboken inte stämmer överens med födelseboken i dessa fall.

Den Nils Örberg som avled 1816 hade alltså varit kyrkoväktare (ungefär som en kyrkovaktmästare, fast mer av ett förtroendeuppdrag) och bör därmed ha varit lite av en offentlig person i socknen. Han bör dessutom ha varit i relativt nära kontakten med prästen. Möjligen är det via prästen som historien har spridit sig vidare.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av Ben » 12 februari 2012, 23:14

a81 skrev:
Fast det är inte ovanligt att man har ändrat i kyrkböckerna eller att födelseuppgifterna är fel, särskilt om personen i fråga är född i en annan socken. Det är snarare regel än undantag att födelseuppgifterna i husförhörslängderna och dödboken inte stämmer överens med födelseboken i dessa fall.
Låt mig omformulera: Hur vanligt är det i dylika fall att kunskaperna om en persons rätta ursprung och födelsedatum ökar ju längre tid som förflyter? I det aktuella fallet är Nils Olsson född år 1710 från åtminstone 1780 till 1797 och först någon gång därefter "korrigeras" uppgiften till 1700. Ja, från och med 1810 vet prästen också det exakta datumet och födelseorten (vilket i alla fall inte stämmer med den födelsebok Öhrberg i så fall borde vara införd i.). Ja, man får under det här skedet t.o.m. veta att fadern inte alls hette Olof utan Nils & byter i förbifarten även hustruns patronymikon.

Enkelt uttryckt: om vi ska fästa tilltro till Bäcke A I:3, förd 1810-1815, måste vi förkasta den födelsebok som härrör från tiden för Öhrbergs förmenta födsel i Ör 110 år tidigare. Det tror jag vore oklokt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av a81 » 13 februari 2012, 20:01

Håller med på så sätt att födelsebokens födelseuppgifter nästan alltid är mer korrekta än de födelseuppgifter som finns i husförhörslängderna, särskilt om personen i fråga flyttat från en socken till en annan.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av a81 » 15 februari 2012, 20:36

Om vi lämnar Nils Örberg för en stund och övergår till Abraham Lindqvist (död 1799), så tror jag att vi har en intressant kandidat till att vara den siste levande karolinen. Lindqvist uppgavs vid sin död vara 100 år (i så fall född 1698 eller 1699), men det bör nog inte ses som mer än en ungefärlig ålder. Vidare uppges han bo i staden (Nykarleby) och vara borgare samt änkling. Dödsorsaken uppges vara ålderdom.

Enligt http://www.nykarlebyvyer.nu/sidor/texte ... ndqvis.htm var han född i Kårda i Småland år 1696, men någon sådan socken finns inte. Jag misstänker att det är Kärda socken som avses. Lindqvist uppges ha varit dragon. Vilket regemente kan han i så fall ha tjänstgjort vid? Smålands kavalleriregemente? Eller kan det vara:

Kunglig Majestäts Livregementes dragoner / Livdragonregementet

Uppsatt genom värvning i hela Sverige år 1700. År 1707 uppgick regementet till 1500 man. Fånget efter Poltava 1709 och därefter återuppsatt om än med vissa svårigheter. Införlivades efter 1721 i det yngre Livdragonregementet (Åbo och Björneborgs läns kavalleriregemente)


Källa: http://www.algonet.se/~hogman/regementen_varvade.htm

Detta skulle kunna förklara både uppgiften att han var dragon och flytten till Finland.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av Ben » 16 februari 2012, 09:28


Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av a81 » 16 februari 2012, 21:20

Ingen Abraham Lindqvist vad jag kan se, men jag skulle inte bli förvånad om Abraham Lindqvist kom över till Finland på det här sättet.

Jag har börjat titta i Kärda C:1 1689-1743 (ca sid 430), men det är inte helt lättläst. En Abraham borde dock inte vara alltför svår att hitta, eftersom namnet är ganska ovanligt.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Sista veteranen från Stora nordiska kriget

Inlägg av Ben » 16 februari 2012, 21:42

a81 skrev: Jag har börjat titta i Kärda C:1 1689-1743 (ca sid 430), men det är inte helt lättläst. En Abraham borde dock inte vara alltför svår att hitta, eftersom namnet är ganska ovanligt.
I slutet av 1698 ser det ut att finnas en Abraham (bild 228, uppe till vänster).

Skriv svar