Stralsund & Pommern 1715

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Stralsund & Pommern 1715

Inlägg av Daniel89 » 2 februari 2012, 13:36

Hej

För ett hobbyprojekt försöker jag bilda mig en så omfattande bild jag kan av stridigheterna i Pommern och Stralsund under 1715. Tips på källor för en glad amatör mottages tacksamt!

Ett exempel på en detaljfråga som ni kanske kan hjälpa mig att svara på eller fundera över är följande:

Mellan Stralsund på fastlandet och ön Rügen går idag en nybyggd bro som sträcker sig nästan 3 km, i ersättning för den äldre broförbindelsen som byggdes på 1930-talet och som, om jag förstått rätt, består av två broar med mellanlandning på en mindre ö i sundet och varav den första sträcker sig nästan 2 km. (Jag har inte varit i Stralsund, men jag har varit på Rügen). Vad jag undrar är alltså hur förbindelsen (broar?) mellan Stralsund och Rügen kan ha sett ut 1715.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Stralsund & Pommern 1715

Inlägg av spett » 2 februari 2012, 13:39

Inga broar 1807 vet jag bestämt

Kan ha funnits bro till Dänholmen 1715 men inte över till R.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Stralsund & Pommern 1715

Inlägg av Kapten_Gars » 2 februari 2012, 14:31

Inga broar 1715 eller tidigare, man tog sig till Dänholmen med båt och till Rügen med båt eller färja. (Altefähr & Neufähr som båda skyddades av skansar i krigstid)

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Stralsund & Pommern 1715

Inlägg av Ben » 2 februari 2012, 22:33

Daniel89 skrev:Hej

För ett hobbyprojekt försöker jag bilda mig en så omfattande bild jag kan av stridigheterna i Pommern och Stralsund under 1715. Tips på källor för en glad amatör mottages tacksamt!
För dåtida kartor:

Krigsarkivets kartsamlingar

http://www.svea-pommern.de/

http://www.digam.net/?str=177 (går att söka på t.ex.Stralsund)

Litteratur:

Det danska generalstabsverket Bidrag til den store nordiske krigs historie, särskilt band 7.

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: Stralsund & Pommern 1715

Inlägg av Daniel89 » 3 februari 2012, 14:30

Stort tack!

Ben, något tips på hur man får tillgång till volym 7? Jag har bara hittat volym 1.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Stralsund & Pommern 1715

Inlägg av Ben » 3 februari 2012, 18:55

Daniel89 skrev:Stort tack!

Ben, något tips på hur man får tillgång till volym 7? Jag har bara hittat volym 1.
Finns på större universitetsbibliotek (eller specialbibliotek inom området). Går att låna in via fjärrlån genom ditt lokala bibliotek.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Stralsund & Pommern 1715

Inlägg av Gavrilo Princip » 15 juli 2012, 05:51

När vi ändå är inne på något så intressant, men tyvärr av de flesta (?) glömt/okänt, ämne som Svenska Pommern, kanske även lämpligt anknytande till ditt hobbyprojekt, vill jag passa på att fråga om en sak: känner någon till något om den planerade, men aldrig uppförda (kanske aldrig ens påbörjade) staden Gustavia, vilken var tänkt att ligga på östra sidan av Rûgen?

OBS den exakta likheten med namnet på staden Gustavia på den dåtida svenskön S:t Barthélemy, det är således inte frågan om en förväxling här. Det fanns alltså under Gustav IV Adolfs sista år vid makten planer på att grunda ett andra Gustavia inom Sverige.

Vad finns det bevarat för fakta och material om detta projekt? Någon bevarad stadsplan? Kanske den i så fall kan läggas ut här? Hur många invånare tänktes staden få? Vad skulle den fått för funktion? Utskeppningshamn och/eller flottbas kanhända. Stralsund var var väl såvitt jag vet huvudort och residensstaden i Svenska Pommern, och Greifswald hade sitt universitet. Själv finner jag det föga sannolikt att en nyanlagd stad skulle övertagit båda dessa funktioner.

Nu är det ju förvisso omkring 90 års skillnad beträffande ditt hobbyprojekt och det jag nämner härovan, men det kanske inte är helt utan intresse ändå? Om inte annat kanske det blir ett kommande hobbyprojekt hos dig med tema "Solnedgång över Svenska Pommern", "I Svenska Pommerns slutskede" eller liknande. :idea: Men det kanske kan vara intressant ändå för den tidsepok ditt projekt handlar om? Det kanske även under stormaktstidens sista decennier fanns planer på stadsgrundningar i det svenska Pommern som existerade fram till och med Nystadsfreden 1721? Det sträckte sig, vilket du säkerligen redan känner till, ända bort till Stettin och omfattade även öarna Wollin och Usedom. Eller kanske något stadsprojekt i det Pommern vi hade kvar mellan 1721 och 1814?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Stralsund & Pommern 1715

Inlägg av Ben » 15 juli 2012, 15:58

Gavrilo Princip skrev:När vi ändå är inne på något så intressant, men tyvärr av de flesta (?) glömt/okänt, ämne som Svenska Pommern, kanske även lämpligt anknytande till ditt hobbyprojekt, vill jag passa på att fråga om en sak: känner någon till något om den planerade, men aldrig uppförda (kanske aldrig ens påbörjade) staden Gustavia, vilken var tänkt att ligga på östra sidan av Rûgen??
Det fanns planer på att bygga en hamn med det namnet på Mönchgut, en halvö på sydöstra delen av Rügen:
Gustavia.jpg

Skriv svar