Men flera städer har ju mer eller mindre anlagts på strategiskt viktiga platser. Det senaste exemplet i Sverige som jag kan komma på är nog Haparanda. Sverige förlorade Torneå till Ryssland 1809 och försökte bygga upp en ny stad (Karl Johans stad) 1812 men detta misslyckads (man valde en plats ett par mil väster om Torneå för att få en bra hamn, torneåälven är som jag förstår för grund att använda som hamn). Ett tiotal år senare satsade man istället på att göra om den lilla byn Haparanda till stad, vilket lyckades bättre och Haparanda fick stadsrättigheter i mitten på 1800-talet. Antagligen Sveriges "yngsta stad" i ordets rätta bemärkelse. Vilket även märks om man besöker kommunen idag, stadsplaneringen liknar i hög grad den på Manhattan. Ordentliga esplanader som löper runt omkring staden, och varje kvarter består av perfekta kvadrater. En rolig aspekt är att den gammla tågstationen och stadshotellet är rejält överdimensionerade. Se exempelvis: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tation.jpg
Åter till ämnet för denna tråd. Jag har en tid sökt information om hur det gick till att anlägga en stad under ordnade former (dvs. i de fall det beslutades på högsta ort att en stad skulle anläggas på x plats) från 1500 talet upp till 1700-talet, men inte lyckats hitta något bra. Vad jag skulle vilja hitta är om det fanns några teorier om hur man byggde upp en stad? Vad gjorde man? Vad var nödvändigt att ha osv? Antingen en generell beskrivning eller en beskrivning av ett enskilt fall. Har någon ngt tips om var jag kan hitta information om detta? Sitter någon på information är det givitvis uppskattat om informationen delges i inläggs form.
Fanns det en "bibel" över hur detta skulle göras under denna tid?