Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under tre

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Schwemppa » 24 mars 2011, 13:29

Bilderna från Åbo domkyrka är tagna vid ett besök där, 2005 eller 2006 vill jag minnas. :)

Bilden från Gäddtarmen är från en gammal turistbroschyr som såldes på Hangö museum. Bild på samma vapen (och många andra) finns också i Birger Boströms bok (se länk), men bilden i turistbroschyren var bättre...

http://www.find-a-book.com/db/detail.ph ... =350437995

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Olof Ekström » 24 mars 2011, 13:51

Tack - tusan också, hade hoppats kunna tigga till mig gäddtarmsbilden för wikipedias räkning:-)

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Olof Ekström » 24 mars 2011, 14:41

Förresten - någon som vet vad en spärrstake är? Enligt en text jag träffat på är det just en sådan som västgötastålhandsken på skölden håller i... en slags lans med tvärslå?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Schwemppa » 24 mars 2011, 14:44

En enda träff på Google, och se... :)

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 5/171.html

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Olof Ekström » 24 mars 2011, 14:52

Jo jag såg den men... det verkade liksom inte rimligt. Jag har sett "lansar" i sköldsammanhang som lite grann liknar det man ser här, men en lans med tvärslå, som det verkar röra sig om?

En lans på en sköld liknar oftast en pil - pilens spets kan vara rätt utdragen, och då liknar det lansen som oftast är en lång spets som är tjockast invid handtaget och så en kortare tjock del bakom handtaget, avsmalnande mot änden. Det hela är ganska hårt stiliserat. Med lite vilje kan jag se en sån i Stålhandskes vapen - men detta spärrstake-ting?

SAOB verkar referera till något om det polska rytteriet, använde de ett sånt vapen? Tror aldrig jag har hört om ett sånt ryttarvapen.

Å andra sidan... "jft t speerreiter"... är detta spärr samma ord som speer, dvs spear - spjut? Betyder "spärrstake" då snarare "spjutskaft"? Inte kan det vara så enkelt?

Måste hitta den där vapenboken från 1650, där lär väl finnas en beskrivning också...

Ed. Mja jo ju mera jag tittar på härledningar och liknande ord så är det nog helt klart att spärr är mer eller mindre synonymt med spjut eller lans. Samma ursprung som spjäll. En spärrfana är en fana som sitter på en lans till exempel. Så stålhandskevapnet är helt enkelt en (absurt uppförstorad) handske som håller i en lans. Där ser man - tack för puffen i rätt riktning:)

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Schwemppa » 25 mars 2011, 08:43

I heraldiken är det ju inte rätta proportioner på ett föremål som har högst prioritet, förståeligt då föremålet ska rymmas in på en rätt så begränsande sköld. :)

Spärrstake låter dessutom främmande för mig, rent spontant så tycker jag att man oftast talar om "glafven" eller "glafvenstake" i vapenbeskrivningar från den här tiden, då man avser en lans.

Dessutom lyckades jag hitta vapenbeskrivningen för Stålhandske i Västergötland (Schlegel & Klingspor: Den Med Sköldebref Förlanade Men Ej å Riddarhuset Introducerade: Svenska Adelns Ättar-Taflor; 1875).

Vapen: Ett rödt fiell, i fiellet en svart glafven, neder i glafveändan en hvit stålhandske. På hielmen två röda horn med hvita bander, mellan hornen en svart glafven med en hvit stålhandske: skrafferingen hvitt och rödt.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Olof Ekström » 25 mars 2011, 09:23

You rock. Tackar.

Glav kan jag se framför mig. Proportionerna är så knasiga så det ser ju snarare ut som en gåspenna, men glav funkar.

Ju mer jag tänker på det desto mer förstår jag ordet spärr. Det blir bara förståeligt om man tar det som spjut eller lans, och att "spärra någons väg" får en helt annan mening som säkert är historiskt rimlig. Uttrycket att bryta en lans med någon har jag nu också sett haft en annan lydelse, att bryta en spärr med någon, tydligen fortfarande begripligt för läsare på 1800-talet.
Ordsammansättningen pålspärr blir f.ö. en ganska rolig halv-tautologi...

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Kapten_Gars » 25 mars 2011, 09:54

Spärrstake betyder lans, och kommer av en försvenskning av tyskans Sperreiter/Sperreuter til spärrytare som betyder lansiär. Olika former av orden är mycket vanliga i korrespondensen under de svensk-polska kriget 1600-1629, där de används för att beskriva de polska hussarerna och de lansar de var beväpnade med.

Skriv svar