Vad hade man på fötterna?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Messier11
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 december 2009, 23:19

Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Messier11 » 22 december 2009, 23:25

Tjena, först och främst, riktigt intressant forum det här!

Jag har alltid undrat en sak. Vad hade våra svenska krigsmän på fötterna?

Jag hade en gång en officer på K4 som alltid klämde ur sig att vi inte skulle klaga, utan tänka på Kalle dussins soldater som gick till Moskva med träskor som såg lika danna ut för höger och vänster fot. ;) Karl den 12 kom väl inte riktigt till Moskva, så det är inte specifikt det jag undrar över.

Men vad hade man på fötterna under säg 1600-talet? Träskor sommartid? Men vintertid? Sydda stövlar? Med sula? Hade man filt som man knöt runt fötterna?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Kapten_Gars » 22 december 2009, 23:57

Svenskarna hade läderskor precis som alla andra vid den här tiden, skorna hade sula av läder. Stövlar var dyra saker man bara såg på folk med ordentliga inkomster och hos kavalleriet. Träskon var på många sätt en "fattigsko" som bars till vardags så tog man fram de finare men mindre slitstarka läderskorna till kyrkgången på söndag.
Frågan är när träskon blev populär i sverige, Linne nämner den i texter från 1740-talet men innan dess så kan jag inte hitta något vid första ögonkastet. Dock så har jag aldrig sett träskor omtalas som soldatskor, de syns inte heller på de bondeteckningar från 1600-talet jag sett och inte heller så förekommer de i klagoskrifterna över svenska soldaters bondska klädedräkt under Gustav II Adolf's tid.

Messier11
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 december 2009, 23:19

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Messier11 » 23 december 2009, 01:27

Tusen tack!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Markus Holst » 23 december 2009, 10:06

Jag skulle tro att före träskon så gick man barfota till vardags. Det gjorde nog även soldaten så länge det var möjligt, med skorna dinglande på packningen.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av SuperPalle » 24 december 2009, 02:50

Kapten_Gars skrev:Dock så har jag aldrig sett träskor omtalas som soldatskor
Var det inte så att klackarna var gjorda av trä på skorna?
Det blir ju i alla fall ett slags semi-träskor.
Jag skulle tro att före träskon så gick man barfota till vardags. Det gjorde nog även soldaten så länge det var möjligt, med skorna dinglande på packningen.
Jo, Harry Martinson berättar om det i "Nässlorna Blomma". (Även fast det gäller 1900talets början då). Så antagligen var träskorna något många undvikte att ha på sig om de kunde. Martinson ger i alla fall det intrycket.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Markus Holst » 24 december 2009, 09:36

Jag tror också att man gjorde vad man kunde för att spara på träskorna. De var nog dyra tingestar. Därför gick man hellre barfota.

Jag läste nyligen boken om Äskhult, där byns kgvinnor då och då gick in till marknaden i Göteborg för att sälja sina alster. deta var också 1900-tal. När de närmde sig Göteborg tog de på sig skorna för att inte se bonniga ut. Längsta biten gick de altså barfota.

Messier11
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 december 2009, 23:19

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Messier11 » 24 december 2009, 19:44

Markus Holst skrev:Jag skulle tro att före träskon så gick man barfota till vardags. Det gjorde nog även soldaten så länge det var möjligt, med skorna dinglande på packningen.
Jo det är klart.

Men inte från Okt-nov till mars-april. När det låg snö på backen tror jag inte många traskade barfota.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av lampros » 25 december 2009, 02:36

Kan man ha haft skor av FLÄTAD HALM?

Billigt och bra men inte så slitstarkt kanske. Men bättre än ingenting.

Och som strumpor kan man ha använt FOTLAPP, en kvadratisk tygbit man lindar om foten på ett visst sätt. Fanns i armén, vissa som gjort lumpen har mött den. Nu utrangerad.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Markus Holst » 25 december 2009, 10:47

Här måste jag ebrätta en liten anekdot. Min far var född 1915 och hade således minnen från beredskapstiden och även från lumpen innan dess. Då var det på modet att de lägre officerarna skulle känna sitt manskap mycket väl och bland annat veta om de föredrog strumpor eller fotlappar. Därför beordrade gruppchefen (?) sin pojkar att inför en visitation ha strumpa på ena foten och fotlapp på den andra och sedan visa upp den fot som bar den beklädnad gruppchefen gissat på inför det besiktigande befälet.

Hur sant det är vet jag inte, men en kul historia.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av MD650 » 25 december 2009, 16:32

Förutom fotlappar, vad hade man på vintern?
Läderstövlar med tjocksockar?
När det kryper under - 20 behövs det ju rejäla skodon.
:)

Messier11
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 december 2009, 23:19

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Messier11 » 25 december 2009, 19:40

MD650 skrev:Förutom fotlappar, vad hade man på vintern?
Läderstövlar med tjocksockar?
När det kryper under - 20 behövs det ju rejäla skodon.
:)
Nä precis.

Visst satt man säkert inne långa tider när kylan var som värst. Gick korta svängar till djuren och såg till dem.

Men hela vintern kunde man inte sitta inne -- och det var kallare förr. Så nog måste gemene man ha haft några slags vinterstövlar i norr i alla fall. Filt? Päls? Läder?

Själv skulle jag gissa på filt. Fast då kommer väl ngn snart och säger att det inte ens fanns "filt" på 1600-talet... ;)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av MD650 » 25 december 2009, 19:48

Filt låter väl rimligt.
:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Markus Holst » 25 december 2009, 20:31

Man satte även skaft på träskorna, så det blev trästövlar av dem. Sådana har jag sett nere i Skåne.

I SKåne skilde man i gamla tider på träskor och trätofflor. Träskon var gjord helt i trä, alltså även ovandelen. det är sådana jag sett med läderskaft. Trätofflan var den dyrare och behagligare modellen med ovansida av läder, alltså den modell som fortfarnde finns att köpa. Den kallas i Skåne allmänt för tofflor, kort och gott.

Annars gjorde man nog vinterskor av det mesta. Så länge det är snö slits ju skorna inte speciellt. Därför har historien sett bland annat skor av näver och halm, och även skor helt i päls, alltså även päls undertill.

I stövlarna stoppade man det man hade, för att hålla sig varm. Halm och raggsockor var nog det vanligaste.

Jag har en god vän som är mycket duktig på skornas historia. Jag skall se om jag kan förmå honom att skriva här i tråden.

Skomakarmagne
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 december 2009, 21:21

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Skomakarmagne » 25 december 2009, 22:07

Markus bad mig skriva en kommentar...

1600-talet är inte mitt riktiga esse, men jag skall försöka mig på ett inlägg.

De svenska soldaterna på 1600-talet hade läderskor. Under ett fälttåg kunde väl allt hända antar jag, men utgångspunkten var läderskor. De utvecklades lite från 30-åriga kriget till Poltava (läs, nästan Moskva) men generellt var de av en typ som kallas sleifsko. Den hade ett helt och i regel två bakre sidostycken som möttes i en söm på hälen. sidostyckena hade tungor (sleifar) som gick upp över vristen. Tidigare kunde dessa knytas samman med band, något som utvecklades till de rosetter man kan se på hovfjompar, senare var det vanligast med spännen. Tån utvecklades mot en mer och mer kantig och tvärt avhuggen variant, motsvarande den form som kan ses på Karl XII stövlar. Skorna var randsydda, vilket innebär att ovanlädret syddes tillsamman med en läderrand fast i en bindsula. I läderranden sydde man sedan fast yttersulan. Klackarna var under hela perioden relativt höga och det förekom att klacken byggdes upp av trä eller helt av läder. Ytterst satt en läderklack.

Så till detta med vinterskor. Att döma av det bevarade materialet, det jag nu råkar ha sett, så hade man inte fodrade skor. Det sannolika är att man hade lite rymligare skor och att man i dem stoppade flera lager strumpor. Fotlappar är så enkla att göra och ylle ett så vanligt material under 1600-talet, så det är troligt att man förstörkte med olika lappar och lindor. När man pratar om hlam i skor så var det inte den halm vi idag ser hos våra hästar. Den halm som användes gjordes av ett väldigt tunt gräs som växer i myrkanter. Jag minns just nu inte vad det heter, men det ger i alla fall e väldigt mjuk och behaglig halm, närmare "rörmokarlin" än boskapshalm.

Som någon var inne på tidigare var stövlar dyra och i första hand för kavalleriet men jag har läst någonstans att stövlar var begärlig plundring och att de på så sätt kom att spridas bland infanteristerna också.

Jag har varit lite nyfiken på uniformerna från Karl XII tid och jag kan ju konstatera att med de kläder de bar, skulle jag frysa som tusan även i måttlig vinter. Det får mig ju att tro några saker; dels så dog de i horder när det blev riktigt kallt, dels tror jag att de levde andra liv och helt enklet hade en annan ämnesomsättnign än jag har. De var mer fysiskt aktiva och vana att vara ute, därmed klarade de sig bättre än vad jag personligen skulle göra. "Min Höbonde" går ute dagarna i ända under vintern iförd kläder som jag skulle tycka var kalla i OKs Gör det själv hall...

Stefan

Messier11
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 december 2009, 23:19

Re: Vad hade man på fötterna?

Inlägg av Messier11 » 26 december 2009, 00:54

Markus Holst skrev:Man satte även skaft på träskorna, så det blev trästövlar av dem. Sådana har jag sett nere i Skåne.

I SKåne skilde man i gamla tider på träskor och trätofflor. Träskon var gjord helt i trä, alltså även ovandelen. det är sådana jag sett med läderskaft. Trätofflan var den dyrare och behagligare modellen med ovansida av läder, alltså den modell som fortfarnde finns att köpa. Den kallas i Skåne allmänt för tofflor, kort och gott.

Annars gjorde man nog vinterskor av det mesta. Så länge det är snö slits ju skorna inte speciellt. Därför har historien sett bland annat skor av näver och halm, och även skor helt i päls, alltså även päls undertill.

I stövlarna stoppade man det man hade, för att hålla sig varm. Halm och raggsockor var nog det vanligaste.

Jag har en god vän som är mycket duktig på skornas historia. Jag skall se om jag kan förmå honom att skriva här i tråden.
Intressant. Som Norrlänning har man ju flera gånger sätt samernas flätade näverskor och jag har många gånger tänkt att de där kan de inte ha haft mycket nytta av.

Men det är klart -- utanpå exempelvis ett par raggsockor gav de nog en mycket värdefull distans till snön.

Skriv svar