Gustav Vasa eller Eriksson och ätten Vasa

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Gustav Vasa eller Eriksson och ätten Vasa

Inlägg av wreezig » 2 november 2002, 15:39

Gustav Vasas rätta namn var väl Gustav Eriksson och han lär ha kallats så under sin livstid så varför kallas han nu för Vasa?
Eftersom Gustavs far hette Erik Johansson borde väl han hetat gustav johansson?
Han tillhörde ätten Vasa men vad innebär det att tillhöra en Ätt , alltså skillnad mot släkt/familj?
Och slutligen så finns det väl ingen nu levande person som heter Vasa men jag antar att det finns dom som tillhör ätten Vasa , vad heter dom isåfall i efternamn?

Många frågor som jag antagligen borde vetat svaret på efter så lång tid på Skalman.nu men tyvärr inte så jag hoppas på svar.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Gustav Vasa eller Eriksson och ätten Vasa

Inlägg av Lindir » 2 november 2002, 17:40

wreezig skrev: Gustav Vasas rätta namn var väl Gustav Eriksson och han lär ha kallats så under sin livstid så varför kallas han nu för Vasa?
Eftersom Gustavs far hette Erik Johansson borde väl han hetat gustav johansson?
Man använde inte efternamn på den tiden. Han hette Gustaf och kallades Eriksson av det enkla skälet att han var just "Eriks son". Son-namn ombildades till ärftliga släktnamn först under 1800-talet, i många fall inte förrän på 1900-talet. Vasa började användas som släktnamn inom Vasaätten mot slutet av 1500-talet, i samband med att adeln började använda sina ätters namn som efternamn i vår bemärkelse. Prästerna tog också släktnamn tämligen tidigt, borgarna något senare, medan bönderna (dvs de flesta) oftast väntade till 1800-talet, utom de som fick soldatnamn, som ibland ärvdes, men oftast bara gällde den personen som fick namnet när han blev soldat. När även bönderna tog sig efternamn på 1800-talet behöll man antingen ett sonnamn som plötsligt blev ärftligt eller lät ett soldatnamn bli ärftligt. De självtagna efternamnen hör i stor utsträckning 1900-talet till.
wreezig skrev:Han tillhörde ätten Vasa men vad innebär det att tillhöra en Ätt , alltså skillnad mot släkt/familj?
Ätt är ett begrepp som mest hör adeln till. Det är där i princip synonymt med släkt. Till en ätt hör de släktingar som för samma vapen, dvs det ärvs bara på fädernet (precis som släktnamnet). Släkt är ju ett mer diffust begrepp nuförtiden.
wreezig skrev:Och slutligen så finns det väl ingen nu levande person som heter Vasa men jag antar att det finns dom som tillhör ätten Vasa , vad heter dom isåfall i efternamn?
Vasaätten dog ut på manssidan 1672 med Johan II Kasimir av Polen.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 2 november 2002, 17:51

Det var inte förrän 1500-talet man började använda ättenamn i dess verkliga bemärkelse. T.ex. Vasa, Dag och Natt, m.m. Tidigare använde man sig av son-namn.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 11 november 2002, 17:02

wreesig, här lite data om vasaätten jag lade ut på susning.nu för några veckor sedan:

Släktnamnet Vasa användes först i slutet av 1500-talet och härrör från ättens vapenbild, som tolkats som en vase (kärve). Utslocknad på svärdssidan med Johan II Kasimir år 1672 och på spinnsidan med drottning Kristina år 1689.

Stamfader: Nils Kettilsson fogde på Stockholms slott och 1367 häradshövding i Frötuna skeppslag i Roslagen.

Huset Vasa var regerande kungaätt i Sverige från Gustav Vasas tronbestigning år 1523 till Kristinas tronavsägelse år 1654 och i Polen med Sigismund och dennes söner år 1587-år 1668. Karl X Gustav av Pfalz-Zweibrücken var också på mödernet befryndad med huset Vasa, och det var därmed även övriga svenska kungar av det pfalziska huset. (Karl XI och Karl XII).

De polska vasakungarna var Sigismund, Vladislav IV och Johan II Kasimir.

Illegitima söner har burit namnen Gyllenhielm och af Vasaborg.

Gustav IV Adolfs son Gustav kallade sig från år 1829 prins av Vasa p. g. a. sin dynastis härstamning via kvinnoled från Vasaätten.

Minns också att en ättling, Carola Vasa, gifte sig med prinsen av sachsen på nästan 1900-tal.

Kollar di un på Johan III och framför allt Erik XIV (har lagt ut deras genealogier på susning.nu) så har de förbindelser med sk, frillor vilket resultarerar i att vasaätten har tusentals ättlingar bland "vanligt folk.

Det finns teoorier, vilka inte kan bevisas att Vasorna härstammar från Friser/tyskar via en familj som heter Krummedige och för ett liknande vapen som vasakärven.

Detta var vad jag hittade i nuläget--Dan

PS självklart är prinsessan Viktoria och hennes familj ättlingar: När Gustav den V gifte sig med Viktoria av Baden kom Vasablodet på sveriges tron igen, hon var ättling till dem och Oden och hela konkarongen om man får trot....

Wide
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:24
Ort: Daniel

Inlägg av Wide » 14 juni 2003, 22:03

förr i sverige tog vi vårt fars förnamn och al till son så om min pappa hette anders och jag hette karl så heter jag karl andersson och sedan det adliga efternamnet!Vasa eller oxenstierna eller vad det är!
detta var vanligast på 1200-talet till 1600-talet!

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 14 juni 2003, 22:58

Gustav hette inte Gustav egentligen, han skrev under allt med Gösta.
anledningen till att han kallas Vasa nu är för att hans adelsmäkre va en vase.

//Palle

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 15 juni 2003, 09:15

Kung Gösta var väl den förste kungen som faktiskt drog igång det där med släktnamn?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 15 juni 2003, 12:57

nej, han kallade sig aldrig för vasa.

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 19 juni 2003, 14:00

Nej han skapade Vasaätten som aldrig existerat tidigare, bara för att säkra att "vasa" ätten skulle vara kvar ett tag till!

alla säger gustav vasa, borde det inte vara Gösta I eller Gösta I Eriksson?

//Fredde

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 19 juni 2003, 14:03

om det är Gustav Eriksson så heter det karl XII Karlsson (vilket låter ganska fånigt).

det var inte Gustav som skapade Vasa ätten, det var en gammal högadlig ätt från uppland som hade funnits sedan minst 1300talet har jag för mig. det var inte heller han som gjorde så att han började kallas Vasa, de vet jag inte vem det var men inte var det han inte, jag skulle tro att det kom till under 1800talet och nationalismen där eftersom ha ofta på 16 och 1700talet kallas salig kung Gösta I och inte Gustav Vasa.

//Palle

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 19 juni 2003, 15:40

Argh! jag förlitade mig på herman!

//Fredde

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 28 juni 2003, 16:56

Leonidas skrev:Det var inte förrän 1500-talet man började använda ättenamn i dess verkliga bemärkelse. T.ex. Vasa, Dag och Natt, m.m. Tidigare använde man sig av son-namn.
Användandet av ätt nanm är vad jag vet äldre. T.e.x. Erik den heliges son Knut Eriksson tillhörde "erikarnas ätt" (vet inte riktigt hur jag ska böja namet) som startades av han far Erik den helige. Kungen före Erik den helige tillhörede "Sverker ätten". Birger Magnusson (mer känd som Birger Jarl) tillhörde folkunga ätten. De här männen levde före alla före 1300-talet, vilket visar (enligt mig) att ättenam har användes långt före 1500-talet.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 28 juni 2003, 17:43

men det var inte ett adelsnamn. dom hette inte knut sverker utan dom hette fortfarande ett namn och sedan ett son-namn. att dom tillhörde släkterna kan man se eftersom dom hetter varannan sverker och knut (tro jag) i sverkersätten så att dom hette knut sverksersson eller sverker knutsson...

orm: intressant, utan att låte grinig så undrar jag var du har läst det, det verkar faktiskt ganska troligt...

//Palle

Gregorius
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 juli 2003, 00:34
Ort: Lund

Inlägg av Gregorius » 3 juli 2003, 00:50

Kynes skrev:Användandet av ätt nanm är vad jag vet äldre. T.e.x. Erik den heliges son Knut Eriksson tillhörde "erikarnas ätt" (vet inte riktigt hur jag ska böja namet) som startades av han far Erik den helige. Kungen före Erik den helige tillhörede "Sverker ätten". Birger Magnusson (mer känd som Birger Jarl) tillhörde folkunga ätten. De här männen levde före alla före 1300-talet, vilket visar (enligt mig) att ättenam har användes långt före 1500-talet.
Varken sverkar, erikar eller folkungar var ursprungligen benämningar på några ätter i sentida bemärkelse. De fungerade snarare som politiska grupperingar till vilka vem som helst kunde ansluta sig oavsett släktskap, även om de ofta dominerades av en viss släkt. Man har senare (jag vet inte när) felaktigt antagit att det rörde sig om ätter. Detta gäller även i viss mån för sturarna under 1400-talet. Föreställningen att man tillhörde en viss ätt beroende på faderns släkttillhörighet kommer till Sverige först på 1500-talet.

Ang. benämningen Gustav Vasa har jag för mig att en av de första som använde denna benämning var Gustav III.

Vad Vasaättens sköldemärke egentligen föreställer är okänt. Gustav själv var den förste som tolkade den som en vase, det var alltså han själv som kom på släktnamnet.

Namnet Gustav är en försvenskning av Gustavus, som i sin tur är en latinisering av Göstaff eller Gösta.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 3 juli 2003, 01:06

Gregorius skrev: Namnet Gustav är en försvenskning av Gustavus, som i sin tur är en latinisering av Göstaff eller Gösta.
Nej, det har slaviskt ursprung, Gotislav eller Gostislav (jag kommer inte ihåg vilken). Tesen att Gustav är ett inhemskt namn som betyder götarnas stav har ny forskning avfärdat.

Skriv svar