Gotlands historia (1645-1932)

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 november 2002, 04:15

Hmm, det låter som om du läst Tore Gannholm ...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 2 november 2002, 05:32

Personligen tycker jag det vore skönt om vi slapp en massa gnällspikar som skåningar, jämtar och gutar o.s.v.
Sören Norby skrev:Sedan dess har svenska regeringar betraktat Gotland och gutarna som en börda.
Bara en liten reflektion, precis vad har Gotland bidragit till Sverige då, det kanske finns en orsak till varför öns status.
Med undantag för Sveriges största kaninpopulation (som säkerligen planterades dit av lömska svenskar), ull, sockerbetor och Håkan Loob kan inte jag komma på som Gotland har förgyllt den svenska ekonomin med...
Det skulle dessutom vara spännade att veta vad gotläningarna tänkt - om de nu blev självständiga - hade tänkt att livnära sig på, Gotlands drickur är nog inget för omvärlden...
Sören Norby skrev:Gotland var tydligen endast avsett som ett bytesobjekt vid senare fredsförhandlingar.
Uppenbarligen hyste inte danskarna några högre tankar om gutarna hellre eftersom de tydligen förhandlade bort ön.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Du är inte ensam

Inlägg av catshaman » 2 november 2002, 08:21

Daws Sören
I huvudfrågan håller jag med dig och jag var lite inne på det i frågan om Birka och friserna. Det är inte bara gotlänningar som råkat ut för Mälardalens arrogans genom tiderna. För min del har jag en viss distans eftersom jag är fostrad i de tre länderna och har ochså lärt att stå ut med den norska humorn --- jag gråter alltid när jag ser på norska humorprogram.
.
Som ursprunglig karelare tycker jag det är magstarkt att jag av okunniga svenskar ska få skulden för att Sverige gav upp Finland efter närmare 600 år som Sveriges östra hälft. Senast häromdagen blev jag påmint av nån som avreagerade sin skam över att ha övergett Finland. Karelen gav sitt hjärteblod med en en tiondedel av Sveriges armé. En av mina släktingar dog på norska fjället när de var med på det dumma tåget till Norge under Karl XII tid.
.
En annan släkting valdes till norra Karelens talesman när en korkad adelsman fick Karelen i förläning och i sin kortsynta girrighet körde landskapet i botten. MIn släkting och en annan for till Stockholm för att kräva rätt och bättre förhållanden. Dessförinnan kallade man det det "grevens tid" under Per Brahe som utvecklade landskapet. Det var inte svenska folket utan högadeln i Mälerdalen som hittade på svepskäl att förnedra och till slut deportera talesmännen i bojor till Stettin.
.
Jag har redan berört att Dal var det lilla landskapet som blev Margareta Fredkulla och drottningarnas förläning några hundra år. Inge den rumpebrede satte den slutliga gränsen runtt 1100 AD, men Dal blev oftast en glömt buffertzon. Under 1600-talet var det inte nog med att man lämnade unga män att dö i borgläger utan man blev skövlat och fick ställa upp med en bondearmé ett flertal gångar utan allt för mycket hjälp från Stockholm. Därtill fick man ge normal hjälp till rustningarna i Mälardalen. Har aldrig sett Mälardalens historiker intressera sig för detta.
.
Jag tar ju bara dessa som exempel på bortglömda landskap vid sidan av Gotland när allt styrs från Mälardalen. Skåne har väl inte blivit riktit svensk ännu? Med min bakgrund ser jag det lite från ovan, men ochså från en neutral synvinkel. Jag undrar förstås vardför lilla Mälardalen ska dominera resten av Sverige där befolkningssiffrorna är talande. Nu har EU blivit lite av en storebror som kan hjälpa när inte Mälardalen klarar att hålla alla landsändor levande
.
Tja, vad säger skåningar, hallänningar, hälsingar, norrlänningar, värmlänningar osv. om detta. Ska vi lösgöra oss från Sverige? Då skulle de få något att diskutera i riksbunkern.
ha det catshaman

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 2 november 2002, 13:15

1808. Svenskarna hade så tydligt visat att de ville bli av med Gotland att ryssarna uppfattade det som att det var fritt fram att invadera ön. P g a avståndet kunde de emellertid bara hålla Gotland i tre veckor.
Du behöver nog läsa på en smula. Orsaken till att ryssarna inte lyckades hålla Gotland var att en svensk eskader under Olof Rudolf Cederström landsatte 1800 man vid Östergarn varpå ryssarna kapitulerade.

Är det inte jobbigt att bo och leva i Sverige, tyranniets hemland? Sekel efter sekel av oförrätter, det måste vara väldigt jobbigt?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 november 2002, 13:35

Jag är 100% svensk, och vill inte lämna det är förbunndet! Skåningar är inga Danskar, Skåne pratar svenska och har deras kultur(vi har midsommar och inte det där konstiga sommar firandet som danskarna har) altså är skåne 100% svenskt och det gäller även Gotland och andra områden! Dessutom har det flyttat hit en massa mäniskor från resten av sverige sedan skåne blev en del av Sverige. Vi har alla blandats helt enkel. :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 november 2002, 14:02

Sören Norbys inlägg är ett citat från Tore Gannholm som bl a finns på hans egen självförhärligande hemsida om Gotlands historia. Tore Gannholm är en minst sagt kontroversiell amatörhistoriker som får västgötaskolans mest fanatiska flygel att blekna i jämförelse i fråga om lokalpatriotism, skrikighet och löst grundade tendentiösa tolkningar av det egna Heimatets historia. Som man också ser på citaten ovan går en stor del av hans skriverier ut på att Gotland är mycket bättre än Sverige, har mycket rikare historia och att Sverige och svenskarna alltid har hatat Gotland och alltid velat Gotlands värsta. Tyvärr är det inte skönlitteratur.

För den som vill ha en mer balanserad sammanställning av Gotlands historia kan jag rekommendera Tommy Sundbergs hemsida om Gotlands historia. Till skillnad från Tore Gannholm har han för övrigt historisk utbildning och har jobbat ett tjugotal år som arkivarie vid landsarkivet i Visby.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 2 november 2002, 14:17

Sören Norbys inlägg är ett citat från Tore Gannholm
Jag tyckte väl det var lustigt att Sören Norby talade om "oss gutar", när han på annan plats i forumet tycktes vara skåning. Herr Norby bör kanske ange när åsikterna han framför är egna och när inläggen är rena citat från andra ställen?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 2 november 2002, 14:53

1679. Efter den svenska annekteringen försökte man försvenska oss gutar men vi förstod inte den svenska mentaliteten och ville inte låta oss försvenskas.
Från herr Norbys inlägg. "Oss gutar", står det inte så?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 2 november 2002, 15:21

Jaja, jag citerade en lokalhistoriker. Så insatt är jag inte i Gotlands historia.
Tyvärr framgick det inte av inlägget. Om man citerar är det viktigt att ange varifrån citatet kommer så att den som vill kan gå till den ursprungliga texten och bilda sig en egen uppfattning om författaren och hans källor.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Lindir apropå Tore Gannholm

Inlägg av catshaman » 2 november 2002, 16:19

Det är lätt att det blir pajkastning när personangrepp blandas in i diskussionen. Tore har lika stor rätt att hävda sin uppfattning som de som vill skapa ett Svearike i Mälardalen. Jag kan inte hålla med i Tore i många avseenden men man får behandla argument för argument och inte gå på person.
.
På 1970-talet skrev jag till Ambrosiani om vissa av hans teser om Birka när han förläst sig på Adam av Bremen och inte alls läst Rimbert. Tror du han kunne besvära sig och stiga ned från sin akademiska eremitpelare och svara mig. Det är vad jag kallar dålig stil och akademisk arrogans.
.
Sen har den vidare utvecklingen visat att han tagit många steg tillbaka och lyssnat på utlänska forskare. I klartext jag har inte behövt att ändra uppfattning. Att vara proffs är ingen garanti för att man dragit rätt slutsatser. Speciellt när man använder bibliska metoden att ta skriften i handen och går ut i klorofyllen för att bekräfta vad man tror sig se.
.
Jag har allrespekt för Ambrosiani i många andra avseenden och skulle inte komma på tanken att käppjaga honom för att han kanske hamnat fel i nån fråga.
.
Det är inget fel att Tore är lokalpatriot och vill levandegöra historien. Han är inte ensam om att försöka få fragment att passa in i historien. Jag har närmast lagt märke till hans teori om herulerna/ erilerna där han kan ha rätt i vissa avseenden. Man kan inte helt förkasta Procopius och Jordanes uppgifter om fördrivna heruler/ eriler.
.
Efter vad jag kan se hörde Gotland till erilhansan dvs. ett förbund av handelsmän där vi har fynd av bortåt 30 halsringar i Norden och norra Tyskland/Polen och de flesta är gjorda i samma stil. Det finns fynd på Gotland av dessa. Dessa halsringar var en manifestation av samhörigheten och förekomsten av bl.a. guldbrakteater visar ytterligare att man hörde till samma kulturområde.
.
Låt oss diskutera konstruktivt och lyssna på alla istället för att syssla med pajkastning
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 8 november 2002, 12:54

He je mang i Österbottn som sku freist villa vaarl sjölvständo. Tokiténand va dzelldä Jamtland, Skåne å föstås Gotland veit de no tär i Sverige, men va ska vi dzä jär i ete lihl Österbottn som ahll glöömbä? :D

OK, jag förstår kanske inte riktigt vad den här tråden går ut på, men jag skulle gärna se att mitt kära Österbotten återförenade sig med Sverige (eller bli självständigt) så länge det finns så många svenskar här. Åtminstone alla kommuner som har svenska som majoritetsspråk borde göra något!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 november 2002, 13:13

:lol:
Pratar ni all så där så kan det bli problem!
He je mang i Österbottn som sku freist villa vaarl sjölvständo
Jaså är det många i Österbotten som vill vara självständiga! Blir ni förtryckta av finnarna??
Tokiténand va dzelldä Jamtland, Skåne å föstås Gotland veit de no tär i Sverige,
uh????
men va ska vi dzä jär i ete lihl Österbottn som ahll glöömbä
Vi har inte glömt Österbotten, bara kom hem till Riket bara! :wink:

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Hej Österbotten

Inlägg av catshaman » 8 november 2002, 13:32

Jag firade julen i Rejpelt och Kuni 1952. Då hade jag inte hunnit lära mig speciellt mycket svenska i Hfors (danska var modersmålet då) Men svenskan hade inte varit till nån vidare hjälp när man skulle prata med de gamla i trakterna av Vörå.
.
Jag tycker man ska odla lagom mängd lokalpatriotism och värna om sin lokalhistoria. Endast lokalbefolkningen kan värna om de synliga monumenten som liksom bär en del av historien. det var mycket mer i min barndom där man förknippade sagor och legender med ting i omgivningen.
.
Nu försvinner det och herrarna i Stockholm bryr sig inteom sånt --- 80 % av beslutsfattarna bor i Stockholm. Ett exempel från min grannsocken Ånimskog är att på 1940-talet kände man till 166 fornminnen. Nu är man nere i knappt 50. Skogen och maskinerna tar allt.
.
Då på 1940-talet röjde man runt fornminnen och satte upp skyltar. Skyltarna finns kvar men texten är borta. Arkeologerna tycker illa vara när jag påpekar att de har del i ansvaret att vår historia glöms bort och vi blir rotlösa ... dock inte jag som har tre rötter
ha det catshaman
.
PS. Det är lite symptomatisk att Sören Norby sätter rubriken att Gotlands historia börjar 1645, medan Gotlands historia förstås är kanske 13000 år. Men han vill väl sätta fingret på att Gotland blev lydland. Gotland har dock tidigare hört till en federation exempelvis under folkvandringstiden. Det blir bara lite skillnader i definition och beskattningssystem

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 november 2002, 13:37

Nu försvinner det och herrarna i Stockholm bryr sig inteom sånt --- 80 % av beslutsfattarna bor i Stockholm. Ett exempel från min grannsocken Ånimskog är att på 1940-talet kände man till 166 fornminnen. Nu är man nere i knappt 50. Skogen och maskinerna tar allt.
Om så är fallet(vill gärna se siffror på det), så kan det bero på en sak, en del tycker det är jobbigt att pendla! 1/9 av riksagens riksdagsmän/kvinnor borde vara från skåne.

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 8 november 2002, 13:52

Anno skrev::lol:
Pratar ni all så där så kan det bli problem!
:) Åtminstone alla på landsbygden och småstäderna. I dom större städerna låter det mera som standardsvenska. Själv har jag just flyttat till Vörå (men ja e heim från Pedäsi, så veit ni hvadan ja er, å så veit ni fö hvi ja tala såté, å he tala ja stsyni tökält) :wink:

Skriv svar