Karolinernas vapen.

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Härföraren
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 augusti 2009, 18:57

Karolinernas vapen.

Inlägg av Härföraren » 30 augusti 2009, 19:33

Hej, om jag har förstått det rätt så använde sig Karolinerna av Värjor, pikar, mösköter och granater. Jag har försökt hitta fakta om dessa vapen på internet men utan några större framgångar. Jag skulle vilja veta fakta som längd, tyngd, och bredd. Det skulle också vara intresant att få veta mer exakt hur man höll, bar vapnen när man marsherade / Stod still osv. (kanske med en bild). Vore också roligt att få veta om det fanns andra vapen som användes av karolinerna förutom de nämda (Tänker då inte på enskilda fall hos nåt befäl, utan snarare på sånt som det var vanligt att man bar). Mer information angående övrig utrustning vore intresant med (ex. vad fanns i de där små väskorna de bar?).
Tacksam för svar.
"Om du lever kan du dö."

Användarvisningsbild
CRS 1719
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 maj 2005, 18:54
Ort: Göteborg

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av CRS 1719 » 30 augusti 2009, 22:25

Kolla på Armémuseums sida under föremål, lite bilder på utrustning och lite info...
http://www.sfhm.se/ArmeDefaultPage____2 ... anguage=EN
Och ett annat tips är Föreningen Nerike-Wermelands Caroliner som har sin hemmaverksamhet i och omkring Karlstad.
http://www.nwcaroliner.se/

Härföraren
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 augusti 2009, 18:57

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av Härföraren » 6 september 2009, 18:29

OK tack fanns litte info där. Någon annan som vet nåt?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av Schwemppa » 6 september 2009, 23:21

Den här länken har jag satt ut här alltid nu som då... :) Att läsa boken rekommenderas förstås i första hand.

http://www.bgf.nu/historia/3/karoliner.html

Användarvisningsbild
CRS 1719
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 maj 2005, 18:54
Ort: Göteborg

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av CRS 1719 » 7 september 2009, 05:05

En annan sida som kan vara intressant är ju alltid Hans Högmans historia sidor:
http://www.algonet.se/~hogman/slaekt.htm

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av Cuba » 7 september 2009, 15:30

Ett lättare "standardverk" som jag kan rekommendera är Alf Åbergs "Karolinerna". Sök på nätet så hittar du den på diverse antikvariat. Kan nämna att jag besökte Svartkrutskällaren i Stockholm förra veckan och fick syn på ett exemplar där. Började prata om den och det visade sig då att de säljer reprotillverkade blankvapen från den tiden. Fördjupade mig inte i det sortimentet men har du vägarna förbi så knalla in och snacka lite med herrarna där.

Mer bilder hittar du också på http://www.digitaltmuseum.se/ownerInfo.do

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av CRS » 11 oktober 2009, 21:58

Härföraren skrev:Hej, om jag har förstått det rätt så använde sig Karolinerna av Värjor, pikar, mösköter och granater. Jag har försökt hitta fakta om dessa vapen på internet men utan några större framgångar. Jag skulle vilja veta fakta som längd, tyngd, och bredd. Det skulle också vara intresant att få veta mer exakt hur man höll, bar vapnen när man marsherade / Stod still osv. (kanske med en bild). Vore också roligt att få veta om det fanns andra vapen som användes av karolinerna förutom de nämda (Tänker då inte på enskilda fall hos nåt befäl, utan snarare på sånt som det var vanligt att man bar). Mer information angående övrig utrustning vore intresant med (ex. vad fanns i de där små väskorna de bar?).
Tacksam för svar.
J. Alms böcker om vapen är finemang.

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av fullapa » 8 mars 2014, 05:50

Tänkte öppna den här tråden igen för att se om jag kunde få svar på följande frågor rörande karolinernas vapen och utrustning:

Läste någonstans att karolinerna ibland skulle skjutit 5 kulor (en kula 19mm, fyra kulor 9,5mm) samtidigt i ett och samma skott för att få en mer förödrande effekt på fienderna i närhåll. Detta kan väl inte stämma?

Bar karolinerna något slags kyller? Älgskinn eller dylikt? På oljemålningar osv, kan man tycka att det ser ut att vara kyller under uniformen, stämmer det?

Bar kavalleriet något harnesk? Var det kanske endast dragonerna som var utan eller också det vanliga rytteriet? Kanske var det bara drabanterna som hade, om ens dom?

Vartifrån togs majoriteten av fältarméns hästar in under den första halvan av Stora nordiska kriget? Det pratas ju ofta om att karolinerna hade små men sega svenskavlade hästar, men hur många av deras hästar var egentligen svenskavlade? Med tanke på att huvudarmén tillbringade nästan all tid av första halvan på utlänsk mark så kanske man kan anta att majoriteten av användna hästar under den här perioden inte var svenskavlade utan främst från Polen/Lituaen?

Några gåtor jag inte riktigt lyckats lösa ännu. Skulle verkligen uppskatta hjälp!

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av Dag den vise » 8 mars 2014, 09:48

fullapa skrev:
Vartifrån togs majoriteten av fältarméns hästar in under den första halvan av Stora nordiska kriget? Det pratas ju ofta om att karolinerna hade små men sega svenskavlade hästar, men hur många av deras hästar var egentligen svenskavlade? Med tanke på att huvudarmén tillbringade nästan all tid av första halvan på utlänsk mark så kanske man kan anta att majoriteten av användna hästar under den här perioden inte var svenskavlade utan främst från Polen/Lituaen?
Varför just Polen-Litauen och inte svenska Estland och Lettland? För Polen-Litauens kung August den starke var ju allierad med Ryssland under det stora nordiska kriget, och därmed våra fiender, så om man skulle hitta några litauiska eller polska hästar i den karolinska armén borde de ha blivit tagna som krigsbyte (eventuellt kan de förvisso ha blivit inköpta innan kriget började, men det tar jag inte som allt för troligt då spänningarna mellan Polen och Sverige hade funnits mer eller mindre sedan Sigismund avsattes). Därför tar jag det för mycket mera troligt att hästarna antingen kom från själva Sverige, Tyskland (och då menar jag både Svenska Pommern och de andra tyska småstaterna) eller Estland-Lettland (inte för jag vet om det fanns några stuterier, men jag tar det nästan som en självklarhet att det gjorde det).

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av fullapa » 9 mars 2014, 05:21

Dag den vise skrev: Varför just Polen-Litauen och inte svenska Estland och Lettland? För Polen-Litauens kung August den starke var ju allierad med Ryssland under det stora nordiska kriget, och därmed våra fiender, så om man skulle hitta några litauiska eller polska hästar i den karolinska armén borde de ha blivit tagna som krigsbyte (eventuellt kan de förvisso ha blivit inköpta innan kriget började, men det tar jag inte som allt för troligt då spänningarna mellan Polen och Sverige hade funnits mer eller mindre sedan Sigismund avsattes). Därför tar jag det för mycket mera troligt att hästarna antingen kom från själva Sverige, Tyskland (och då menar jag både Svenska Pommern och de andra tyska småstaterna) eller Estland-Lettland (inte för jag vet om det fanns några stuterier, men jag tar det nästan som en självklarhet att det gjorde det).
Estland och Lettland var väl iof väldigt drabbat av ryska skövlingar under tex Sheremetev som i början av kriget under härjningståg tog många hästar. Såväl kan man väl anta att de tillgängliga hästarna där tillfördes de kvarlämnade trupperna som försvarade östersjöprovinserna medan Karl tog upp jakten på August? Vad jag har förstått så var Polen-Litauen väldigt splittrat med oenade åsikter om kungatronen, vissa klaner tog ju parti med Karls politik, speciellt från Litauen (Polen lär väl också blivit mer öppet efter att Leszczyński tillträde tronen). Köp av hästar torde väl varit fullt möjligt av lokala bönder samt klaner, erövringar i strid likaså (bara i slaget vid Kletsk 1706 togs ju nära 2000 hästar, inte polska iof). Tycker det borde varit fullt möjligt att "leva på landet" även när det gäller hästar, Polen hade ju väldiga tillgångar där och kriget varade ju faktiskt en längre period, så man kan ju tycka att ersättningar var livsviktigt. Frågan är hur många hästar som skeppades över från Sverige, förmodligen följde hästarna med rekryter över Östersjön precis som vid de tyska soldaterna. Jag vet ju att hästar skeppades över 1700 med sina regementen dock var väl ändå Sverige ganska passiva fö med transport av hästar precis som Finland?

Någon kanske har bra tips på litteratur när det gäller karolinerhästar?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av Ben » 9 mars 2014, 11:48

fullapa skrev:Tänkte öppna den här tråden igen för att se om jag kunde få svar på följande frågor rörande karolinernas vapen och utrustning:

Läste någonstans att karolinerna ibland skulle skjutit 5 kulor (en kula 19mm, fyra kulor 9,5mm) samtidigt i ett och samma skott för att få en mer förödrande effekt på fienderna i närhåll. Detta kan väl inte stämma?

Bar karolinerna något slags kyller? Älgskinn eller dylikt? På oljemålningar osv, kan man tycka att det ser ut att vara kyller under uniformen, stämmer det?

Bar kavalleriet något harnesk? Var det kanske endast dragonerna som var utan eller också det vanliga rytteriet? Kanske var det bara drabanterna som hade, om ens dom?

Vartifrån togs majoriteten av fältarméns hästar in under den första halvan av Stora nordiska kriget? Det pratas ju ofta om att karolinerna hade små men sega svenskavlade hästar, men hur många av deras hästar var egentligen svenskavlade? Med tanke på att huvudarmén tillbringade nästan all tid av första halvan på utlänsk mark så kanske man kan anta att majoriteten av användna hästar under den här perioden inte var svenskavlade utan främst från Polen/Lituaen?

Några gåtor jag inte riktigt lyckats lösa ännu. Skulle verkligen uppskatta hjälp!

1. Det fanns en typ av mindre kula kallad "rännkula", som man ofta ser omnämnd i stora mängder i samtida ammunitionsredovisningar.

2. Kavalleriet hade bröstharnesk, fast de tycks inte ha varit särskilt populära eftersom det efter strider ofta verkar ha saknats stora mängder. Om jag minns rätt hade officerarna (som ju drabantkåren bestod av) även ryggharnesk.

3. Hästar anskaffades såväl lokalt som skeppades över från Sverige.

Sedan var alltså Polen inte i krig med Sverige, i varje fall inte förrän 1704 (och då var landet så splittrat att det spelade mindre roll). Litauen var splittrat redan från början p.g.a. inbördeskriget. Det fanns, i synnerhet i Storpolen och i Litauen, åtskilliga som gjorde gemensam sak med svenskarna. Det fanns såldes många möjligheter att skaffa vad armén behövde, antingen genom kontributioner eller genom köp.

fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Re: Karolinernas vapen.

Inlägg av fullapa » 11 mars 2014, 00:23

Jag tackar för det Ben!

Dessa rännkulor måste varit fasansfulla på närhåll, jag läste nu att karolinerna använde sånna mot danskarna när de landsteg på Laholmen 1717 var de "föll som gräs för en lie".

Någon som vet om de svenska infanteristerna bar kyller? Smålands karoliner verkar inte ha kyller, är det för priset eller för att karolinerna bara hade tyg?

Skriv svar