Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
-
zjukov
- Medlem
Djinghis Khan skrev:Saker och ting är inte svartvita, kanske är det fel att säga att det enbart var maktpolitiska intressen, men till störst del var det det. Religion på den tiden var i allra högsta grad en fråga om makt.
/DK M
Generellt hade religionen en mycket större betydelse förr i tiden än vad vi dagen sekulariserade 2000-tals människor kan föreställa sig. Jag menar folk trodde verkligen på ett liv i himmelen eller i helvetet efter döden och hamrades in allehande religiösa dogmer från predikstolen (dessutom var det kyrkplikt på 1600-talet) och de böcker som fanns tillgängliga för vanligt folk var bibeln och luthers kateks. Sen spelade givetvis de maktpolitiska intresserna (jakt efter land och inkomstkällor) en väsentlig del. Dock var det religiösa tänkandet nedärvt i personernas tänkande att det alltid fanns med som en slags kuliss bakom när man fattade olika beslut (ofta omedvetet)
/greger
-
Djinghis Khan
- Medlem
zjukov skrev:Djinghis Khan skrev:Saker och ting är inte svartvita, kanske är det fel att säga att det enbart var maktpolitiska intressen, men till störst del var det det. Religion på den tiden var i allra högsta grad en fråga om makt.
/DK M
Generellt hade religionen en mycket större betydelse förr i tiden än vad vi dagen sekulariserade 2000-tals människor kan föreställa sig. Jag menar folk trodde verkligen på ett liv i himmelen eller i helvetet efter döden och hamrades in allehande religiösa dogmer från predikstolen (dessutom var det kyrkplikt på 1600-talet) och de böcker som fanns tillgängliga för vanligt folk var bibeln och luthers kateks. Sen spelade givetvis de maktpolitiska intresserna (jakt efter land och inkomstkällor) en väsentlig del. Dock var det religiösa tänkandet nedärvt i personernas tänkande att det alltid fanns med som en slags kuliss bakom när man fattade olika beslut (ofta omedvetet)
/greger
Jo det är jag fullt medveten om, faktum är att jag försöker tuta i detsamma i många människors sinnen. Det är bara det att jag ser ingen åtskillnad mellan religion och makt/politik
/DK M