Katoliker vs. katoliker..
-
- Medlem
Katoliker vs. katoliker..
..varför fick protestantiska Sverige hjälp utav katolska Frankrike under trettioårigakriget, som väl var en dispyt främst mellan katoliker-protestanter?!
-
- Medlem
-
- Medlem
Det på ha börjat som ett religiöst inspirerat krig, men övergick alltmer till traditionella politiska maktmotsättningar.
Ledande på den katolska sidan var ju det Habsburgska Österrike som snart fick stöd av Spanien. Frankrike hade då tre skäl att stödja den "protestantiska" sidan:
- de ville inte ha ett Habsburgskt imperium som var så starkt att det hotade jämvikten i Europa
- de var traditionella ärkefiender med (det likaledes Habsburgska) Spanien
- Frankrike har alltid, trots att det var katolskt, värnat om sin kyrkliga självständighet gentemot den Katolska Kyrkan och de övriga katolska länderna
Ledande på den katolska sidan var ju det Habsburgska Österrike som snart fick stöd av Spanien. Frankrike hade då tre skäl att stödja den "protestantiska" sidan:
- de ville inte ha ett Habsburgskt imperium som var så starkt att det hotade jämvikten i Europa
- de var traditionella ärkefiender med (det likaledes Habsburgska) Spanien
- Frankrike har alltid, trots att det var katolskt, värnat om sin kyrkliga självständighet gentemot den Katolska Kyrkan och de övriga katolska länderna
-
- Medlem
Frankrike "gjorde upp" med sina protestanter (varav majoriteten troligen snarare var kalvinister) senare under 1600-talet med relativt omfattande förförjelser.
Frankrike samarbetade f ö inte bara med protestantiska stater utan framförde flera diplomatiska framstötar om allians till det Osmanska Riket som då trots allt var "den stora fienden" i Europa.
/Forsberg
Frankrike samarbetade f ö inte bara med protestantiska stater utan framförde flera diplomatiska framstötar om allians till det Osmanska Riket som då trots allt var "den stora fienden" i Europa.
/Forsberg
-
- Utsparkad
-
- Medlem
Religionen har alltid bara varit en ursäkt för konflikt, men i själva verket botnar striderna i andra intressen, maktpolitiska intressen. Det var ju böhmarna som ville vara oavhängiga från kejsaren, att de var protestanter ökade bara klyftan mellan dom och deras motståndare, en skillnad som kunde uttnyttjas för att piska upp hat och som förenade "Vi" mot "dom".
/DK M
/DK M
-
- Medlem
Hm, märkligt att du som jag uppfattat som ganska konsekvent "antimarxistisk" i din historiesyn nu uppträder med en liknande grad av reduktionism som renläriga marxistiska historiker och hävdar att allting "i själva verket" handlar om maktpolitiska intressen.Djinghis Khan skrev:Religionen har alltid bara varit en ursäkt för konflikt, men i själva verket botnar striderna i andra intressen, maktpolitiska intressen.
Visst kan jag hålla med om att trettioåriga kriget inte var ett "rent" religionskrig i naivt-idealistisk bemärkelse, så som propaganda både då och senare framställde det, men jag tror ändå att det är fel att helt underkänna betydelsen av religiösa (och andra idémässiga/ideella) faktorer som starka och betydelsefulla drivkrafter i många historiska sammanhang. I sämre fall kan ju detta innebära att vi blir anakronistiska i vår förståelse av historien, som nog aldrig "egentligen" handlar om det ena eller det andra.
-
- Medlem
-
- Medlem
Ja, kanske det, men "en fråga om makt" är heller inte entydigt. Vi kan ju dels föreställa oss t.ex. en monark som av ett eller annat skäl är intresserad av makten som sådan - för att den i sig skapar en viss "livskänsla", eller för att den möjliggör något annat som han anser eftersträvansvärt (sin egen och/eller arvingarnas trygghet och bärgning, landets säkerhet, pengar, status) - och som fördenskull propagerar för en viss religion. Jag är övertygad om att detta är mycket vanligt.Djinghis Khan skrev:Saker och ting är inte svartvita, kanske är det fel att säga att det enbart var maktpolitiska intressen, men till störst del var det det. Religion på den tiden var i allra högsta grad en fråga om makt.
Men jag kan lika gärna föreställa mig en uppriktigt troende aktör - såväl monark som soldat - som visserligen eftersträvar makt, men då som ett nödvändigt medel för att en "religiös sanning" skall vidmakthållas, och Guds (förmodade) vilja kunna efterlevas i fråga om en viss dogm eller ett visst kultbruk. Och jag tror att detta också är mycket vanligt - och t.o.m. att ingenting säger att bägge inställningarna inte kan existera hos samma individ under låt oss säga loppet av ett dygn. Vilken är då den "sanna" drivkraften?
Vilketdera som gäller "till största del" eller "i allra högsta grad" i fråga om historiska förklaringar känner jag mig inte alls redo att svara på, men jag tycker att reduktionism bör undvikas så långt det är möjligt. Ordet "egentligen" skall användas med stor varsamhet! - Medges dock att detta är en filosofisk fråga som inte enbart rör ens det stora fältet "historiefilosofi".
-
- Medlem
Tänkte samma sak självDilbert skrev: Hm, märkligt att du som jag uppfattat som ganska konsekvent "antimarxistisk" i din historiesyn nu uppträder med en liknande grad av reduktionism som renläriga marxistiska historiker och hävdar att allting "i själva verket" handlar om maktpolitiska intressen.
Visst kan jag hålla med om att trettioåriga kriget inte var ett "rent" religionskrig i naivt-idealistisk bemärkelse, så som propaganda både då och senare framställde det, men jag tror ändå att det är fel att helt underkänna betydelsen av religiösa (och andra idémässiga/ideella) faktorer som starka och betydelsefulla drivkrafter i många historiska sammanhang. I sämre fall kan ju detta innebära att vi blir anakronistiska i vår förståelse av historien, som nog aldrig "egentligen" handlar om det ena eller det andra.
-
- Medlem
Jag säger inte alls emot men det är ju värt att minnas att en stor del av den franska befolkningen inte alls var katoliker utan hugenotter, dvs protestanter.Johan Elisson skrev:Fransmännen ville inte se ett för starkt enat tyskt rike, därigenom gynnade det Frankrike mer att slåss på protestanternas sida och minska det tyska inflytandet än att hjälpa tyskarna att bli mäktiga, och på så sätt mata sin egen (framtida) fiende.Johan
-
- Medlem
-
- Medlem
Men det var ju Richelieu - det högsta hönset - som drog i trådarnaNaeira skrev:Jag säger inte alls emot men det är ju värt att minnas att en stor del av den franska befolkningen inte alls var katoliker utan hugenotter, dvs protestanter.Johan Elisson skrev:Fransmännen ville inte se ett för starkt enat tyskt rike, därigenom gynnade det Frankrike mer att slåss på protestanternas sida och minska det tyska inflytandet än att hjälpa tyskarna att bli mäktiga, och på så sätt mata sin egen (framtida) fiende.Johan
/DK M
-
- Medlem
Fransmännen var snarare rädda för det Habsburgska riket än ett potentiellt tyskt rike. Man tänkte i de banorna i slutet av 1500-talet och ingen kunde heller föreställa att ett "Tyskland" skulle sammanstråla likt Frankrike under 1400- och 1500-talen.Johan Elisson skrev:Fransmännen ville inte se ett för starkt enat tyskt rike, därigenom gynnade det Frankrike mer att slåss på protestanternas sida och minska det tyska inflytandet än att hjälpa tyskarna att bli mäktiga, och på så sätt mata sin egen (framtida) fiende.
/Johan
/Forsberg
-
- Medlem