Ben skrev:Och!?! Skulle det ursäkta övergreppen som svenska kungar och generaler begått gamla Östdanmark och nuvarande Sverige!?!?
Nej, det har jag inte påstått. Däremot påstod Du att svenskarnas agerande i Skåne var mycket uppseendeväckande i en tid då Bibeln var rättesnöret. Medan jag försökte visa att det inte var särskilt uppseendeväckande genom att nämna en rad exempel i andra delar av Europa, varav åtskilliga mycket senare.
Men, som Du tydligen är expert på Skånes historia: du kanske kan förklara på vilket sätt den vanliga landsbygdsbefolkningen hade det bättre under danskt styre?
De skånska bönderna var representerade vid riksdagen 1664 och följande riksdagar fram till krigsutbrottet. Hur var det med sådant under den danska tiden?
Adeln i Sverige hade förvisso en stark ställning, men Skåne har kallats "adelns paradis". Bland annat hade adelsmannen en betydande domsrätt över sina underlydande bönder, i vissa fall genom att områden bröts ur häradsrättens jurisdiktion och lades under godsägarens genom en s.k. birkeret. På vilket sätt var ett sådant förhållande att föredra?
De bönder som bodde i samma socken som adelsmannens huvudgård var skyldig att arbeta på dennes gård upp till tre dagar i veckan. I Sverige gällde sådant bara för de bönder som bodde i samma by som adelsmannens huvudgård. På vilket sätt var det danska systemet att föredra?
Enligt fredsbestämmelserna skulle en lantdag inrättas i Malmö. Den sammanträdde också i samband med Malmö recess, men ett av svenskarnas svek är tydligen att den inte blev bestående. Fanns det alltså ett sådant organ under den danska tiden?
Eftersom motståndet mot den svenska ockupationsmakten var så kompakt under krigen är det inte så svårt att förstå att befolkningen i de ockuperade landskapen föredrog att lyda under Danmark.
Under riksdagen i Halmstad, 1678, vid vilken Skånelands representanter uteslutits, fattades en rad hemliga beslut om Skånelands försvenskning. Det innebar bla, införande av svensk lag och kyrkoordning och svensk skolundervisning, att präster, klockare, häradshövdingar mfl skulle av svensk nation och att danska läroböcker, katekeser och kyrkohandböcker skulle indragas och ersättas med svenska. Under Karlshamnsmötet den 3-6 augusti fattades en rad direkt avgörande beslut rörande försvenskningen av Skåneland. Besluten stod i direkt strid mot, inte bara fri- och rättigheterna, utan också i det avseendet att den skåneländska lantdagen ej gavs tillfälle att yttra sig i frågan om den vidhöll recessbeslutet från Malmö 1662.Det mest upprörande avtalsbrottet under Karlshamnsmötet var kungens enväldiga beslut om ogiltigförklaring av självbestämmanderätten.
Även under 1682 års riksdag utestängdes Skånelands ständer. Denna rikstag beslutade om införande av svensk lag i Skåneland. Därmed sattes Skandinaviens äldsta landslag,
den Skonske Logh ur spel mot Skånelands befolknings vilja.
Detta föregicks av en mängd ingripande i folkets rättigheter, som tex kravet på svenska borgmästare i städernas magistrater, passtvånget för resor över Öresund, hårda handels- och tullrestriktioner, tvångsöverlåtande av böndernas gårdar, tryck- och införselförbud av danska böcker, svenska längd- och rymdmått och svensk vikt mm.
Från 1680-talets början inleddes dessutom en nära nog total isolering av Skåneland mot Danmark. Det är förga bekannt att det funnits en period på mer än 140 år efter Skånelands skiljsmässa från Danmark, då all trafik mellan länderna var av svenska myndigheter inte bara försvårad utan nära på förbjuden. Från att ha varit centralland blev Skåneland en utmark med kraftig kulturell och ekonomisk försvagning.
Lantarbetarnas och statarnas slaveri åt svenska godsägare avskaffades inte förrän 1945. Hoveribönder, en form av svenskt slaveri långt in i modern tid. Ytterligare en stor svart fläck i sveriges historia. Allmogen fick det knappast bättre under svenskt styre. Än i dag finns det en generation som minns de förhatliga katekesförhören, ett led i försvenskningspolitiken.