1. Jag är skåning.Lindir skrev: Det där känns som en ganska anakronistisk beskrivning av skåningarnas "nationalkänsla". Den typen av historicerande nationalstolthet genomdrevs under romantikens nationaliseringsprocesser på 1800-talet.
2. Mina förfädrar sedan urminnes tider är skåningar.
3. Det är bara 300 år sedan det begav sig. Inte ngn mystisk tid utan historiskt material. Mina förfädrar berättade från en generation till nästa om hur det begav sig under Skånska Kriget. Kan dina föräldrar eller farföräldrar vittna om hur det var på den tiden? Tänkte väl det...
4. Läs på så kanske det går upp ett ljus om att svensken inte var populär i Skåneland. Gustav Horn, Gyllenstierna, Stenbock mfl förbrytare var en starkt bidragande orsak. Inte alls svårt att sätta sig in i hur befolkningen i Skåne kände efter att Horns banditer dragit fram över Skåneland. Annars är bara att läsa samtida skånsk folkdiktning och litteratur.
5. Jag lever mitt i slagfältet vid Lund. Grannen har hitta flera lämningar som kanonkulor och kranier genom åren i sin åker.
Det hela är mkt enkelt. Tom vanligt bondförnuft förstod för 300 år sedan att om pappret som Fredstraktatet skrevs på inte var värt mer än dyngan under tofflerna så kan det inte vara giltigt. Tomma ord på papper. Ratificerat eller inte. Svensken levde inte upp till fredsavtalet och därmed var det olagligt. Det begrep tom drängen Lars i Onsjö härad. Alla dessa fina herrar som du radar upp var ju bara en samling idioter eftersom dom inte höll vad dom lovade. Värre än dagens språkrör i Miljöpartiet. Patetiskt!Jag undrar också var du fått detta från, och framför allt hur du kan tillämpa det på 1600-talet. Det är möjligt att man brukar ratificera internationellt överenskomna konventioner om exempelvis mänskliga rättigheter, som ju just innebär att man kommer överens om hur lagstiftningen ska se ut, på det viset, men i fråga om fredsavtal, och i synnerhet fredsavtal på 1600-talet, tror jag att du är ute och cyklar.
Jag tycker det är oroande att ni inte känner igen begreppet ratificera i samband med FN konventioner. Är ni verkligen helt ovetande om att Sverige inte RATIFICERAT flera viktiga FN konventioner. Fredsavtal har nog så hög status som många FN konventioner. Om Taiwain inte kan tolka FNs lagtext riktigt så är det ett problem. FN och internationell lag är mkt tydlig när det gälller innebörden av att Ratificera. Hur skulle det annar se ut om Taiwan bara skrev på medans Sverige skrev in samma konvention i lagtexten. Det håller inte och så är det inte heller.