Gustav III dödsmask

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Anders Nyman » 12 januari 2012, 17:41

SAJF89 skrev:Hemsidan Slottsfrun har en artikel angående Gustaf III:s kistöppning: http://www.slottsfrun.se/KonungGustafII ... ng1866.htm
Intressant, Bugar och Tackar. :milwink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Anders Nyman » 15 januari 2012, 19:07

Anders Nyman skrev:
SAJF89 skrev:Hemsidan Slottsfrun har en artikel angående Gustaf III:s kistöppning: http://www.slottsfrun.se/KonungGustafII ... ng1866.htm
Intressant, Bugar och Tackar. :milwink:
Gustav III, Gustav IV å någon Konung till, ligger i det undre Låsta Grav valvet där i Riddarholms kyrkan, medanns de anndra Regenterna vilar i öppna Grav valv, där vi besökare kan se Sarkofagerna,, varför har de Placerat några regenter i källaren, är det någon som vet,, är det av utrymmes skäl eller beror det på något annat? Bara lite Nyfiken, för detta har jag funderat på Tidigare. :?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Anders Nyman » 23 januari 2012, 18:41

www.peterenglund.com/textarkiv/mordslumpskott.htm Fann denna länk som tar opp om Gustav III:s mord å även Karl XII:s mord. :wink:

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av perfetto » 5 oktober 2012, 11:20

Är det inte lite märkligt att skapa en vaxavbild - tänkt att visa personen som denne såg ut levande - från en dödsmask där muskelvävnad, senor, och vätska både förlorat spänst och tryck? Dessutom är väl rimligen de flesta dödsmasker avgjutningar från den döde i liggande position, vilket ytterligare bidrar till en icke-normal uppsyn.

Kan väl knappast bli en välliknande avbild på en fullt levande människa, eller är det något man efterkonstruerar?

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av von Othfors » 5 oktober 2012, 13:10

Precis det jag påpekade tidigare i tråden. Men märkligt tycker jag ändå inte att det är - en dödsmask är ju trots allt en mycket lik avbild, det mest pålitliga vi kan hitta från före fotograferingskonsten.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av perfetto » 5 oktober 2012, 14:12

von Othfors skrev:Precis det jag påpekade tidigare i tråden. Men märkligt tycker jag ändå inte att det är - en dödsmask är ju trots allt en mycket lik avbild, det mest pålitliga vi kan hitta från före fotograferingskonsten.
- Ach vilken blunder. Missade att du påpekat samma reflektion nästan exakt likadant.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av a81 » 7 oktober 2012, 19:37

perfetto skrev:
von Othfors skrev:Precis det jag påpekade tidigare i tråden. Men märkligt tycker jag ändå inte att det är - en dödsmask är ju trots allt en mycket lik avbild, det mest pålitliga vi kan hitta från före fotograferingskonsten.
- Ach vilken blunder. Missade att du påpekat samma reflektion nästan exakt likadant.
Visst är minen troligen lite fel på dödsmasken jämfört med hur Gustav III såg ut som levande, särskilt dragen runt munnen ser stela ut. Dock tror jag att det ger en rätt bra bild hur Gustav III verkligen såg ut.

Hade Gustav III blivit mycket gammal hade han möjligen kunnat bli fotograferad i 95-årsåldern omkring 1840, längre sedan än så är det inte han levde.

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av von Othfors » 8 oktober 2012, 08:32

Ja, det är en hisnande tanke. Det finns trots allt jämnåriga med Gustaf III som hunnit bli fotograferade innan de dog.

Vi har väl tidigare talat om Hannah Stiley Gorby, född 1746?

Bild
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Anders Nyman » 8 februari 2013, 18:12


Skriv svar