Gustav III dödsmask

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Armfelt
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 december 2008, 18:44

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Armfelt » 8 december 2008, 12:37

Den fritt skapade dödsmasken på Karl XII, påminner väldigt mycket om Beethovens dödmask, som är väl känd och vida spridd. Jag har en själv faktiskt... :)

Armfelt
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 december 2008, 18:44

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Armfelt » 8 december 2008, 12:41

Anders Nyman skrev:
Armfelt skrev:För den som är intresserad av att se en autentisk dödsmask i vax på Gustav III, och som dessutom är tillverkad på 1700-talet, så kan jag rekommendera denna länk: http://www.gustavlll.se
Man kunnde ju nästan tro att det var Gustav III i egen hög person som själv låg där på bordet. :wink:
Ja den är väldigt autentisk, och dessutom så syns födelseskadan med intryckt vänster pannlob (som inte alla känner till)...

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Ben » 8 december 2008, 14:40

På L'Archevêques tid (1721-1778) fanns, mig veterligt, bara en enda "dödsmask" - den som A. Wesslén behandlar i sin artikel. Dess mått stämmer inte alls med Karl XII: ansikte, se nämnda artikel. Använde konstnären den som förebild lär hans verk inte ha blivit särskilt likt kungen.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Anders Nyman » 8 december 2008, 19:09

Men sådannt här med dödsmasker som ser så här verklighetstrogna ut, det gillar jag verkligen, speciellt av historiska personer, för det är ju det närmaste vi kommer våra forna regenter, som Gustav III:s dödsmask tillexempell. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Anders Nyman » 25 mars 2009, 18:47

Gustav III:s dödsmask finns ju,, men finns det några mera dödsmasker av någon annan av våra forna regenter. :oops:

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av von Othfors » 21 december 2009, 20:15

Hittade denna själv för många år sedan på nätet. Dockan är väldigt välgjord, men tyvärr slarvas det på slutet - peruken är ju ett skämt i jämförelse med vilket arbete som lagt ner på resten, och gör inte Gustaf III rättvisa. Han skulle knappast kunnat haft på sig en sådan peruk i verkligheten utan att skämmas.

En annan sak med den här typen av levandegjorda dödsmasker är att de aldrig kan se riktigt levande ut. Masken är tagen av ett lik, med de avslappnade ansiktsmuskler som följer med det. Kungens min blir onaturlig och representerar inte till hundra procent hur kungen tedde sig i verkligheten.

Den bästa avbildningen är den som avbildar kungen som död - http://www.gustavlll.se/ - skrämmande och fantastiskt! Detta är en kusligt verklighetsnära bild av Gustaf III, närmare än ett fotografi kommer man inte.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Anders Nyman » 18 december 2011, 11:45

I Går Lördags så Rös jag riktigt Ordentligt,, var in på Livrustkammaren på Slottet i Stockholm, när jag kom fram till Montern där de har Grejer kvar efter denna Maskerad kväll, där Kungen blev skjuten,,, så fann jag att de i en liten ask, har de dödande Kulorna liggandes,, å att få se dessa var både Faschinerande och lite skrämmande på Samma gång. :wink:

SAJF89
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2011, 01:17
Kontakt:

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av SAJF89 » 18 december 2011, 19:13

Anders Nyman skrev:Gustav III:s dödsmask finns ju,, men finns det några mera dödsmasker av någon annan av våra forna regenter. :oops:
Hos Nationalmuseum finns dödsmasker av Karl XIII (Gustaf III:s bror) och hans hustru Hedvig Elisabet Charlotta (den stackaren har fått näsan avslagen.) Dessutom äger samma museum en avgjutning som återgår på drotting Kristinas silvermask.
MVH
SAJF89

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Psilander » 18 december 2011, 22:17

Har alltid haft en vision om att kombinera vaxdockor i Mdme Taussads anda och precision med de legendariska kläderna från våra kungar...tex Karl XII i sin uniform. Gustaf JJJ i sin maskeraddräkt osv...

Tomas C
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 april 2008, 09:12

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Tomas C » 21 december 2011, 10:07

Varför var man egentligen så angelägna att göra dödsmasker av folk? Om syftet var att avbilda en person kunde man väl lika gärna göra det när personen var vid liv. Kan det ha funnits nåt slags magiskt tänk bakom det hela? Förekommer sedvänjan att göra dödsmasker någonstans i nutid? :?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Anders Nyman » 22 december 2011, 18:21

SAJF89 skrev:
Anders Nyman skrev:Gustav III:s dödsmask finns ju,, men finns det några mera dödsmasker av någon annan av våra forna regenter. :oops:
Hos Nationalmuseum finns dödsmasker av Karl XIII (Gustaf III:s bror) och hans hustru Hedvig Elisabet Charlotta (den stackaren har fått näsan avslagen.) Dessutom äger samma museum en avgjutning som återgår på drotting Kristinas silvermask.
Finns det någon länk som visar dessa masker. :wink:

SAJF89
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2011, 01:17
Kontakt:

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av SAJF89 » 25 december 2011, 20:55

Anders Nyman skrev:
SAJF89 skrev:
Anders Nyman skrev:Gustav III:s dödsmask finns ju,, men finns det några mera dödsmasker av någon annan av våra forna regenter. :oops:
Hos Nationalmuseum finns dödsmasker av Karl XIII (Gustaf III:s bror) och hans hustru Hedvig Elisabet Charlotta (den stackaren har fått näsan avslagen.) Dessutom äger samma museum en avgjutning som återgår på drotting Kristinas silvermask.
Finns det någon länk som visar dessa masker. :wink:
Jag var precis in och sökte i Nationalmuseums databas, men det gav ingenting. Min information, om dödmaskernas existens, härstammar från boken Ansikte mot ansikte - Porträtt från fem sekel (det är en utställningskatalog från Nationalmuseum) och i den finns de fotograferade. Inga stora bilder dock.
MVH
SAJF89

swerco
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 december 2010, 21:02

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av swerco » 8 januari 2012, 06:50

jag har en idé om att GIII inte dog av skottet utan gick under jorden-därav det levande uttrycket i dödsmasken. i riddarholmskyrkan ligger en vaxdocka. intressant är att hertig karl skulle ha förbjudit någon att se liket innan begravningen. har läst det men kan tyvärr inte hitta källan.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av Anders Nyman » 9 januari 2012, 18:45

swerco skrev:jag har en idé om att GIII inte dog av skottet utan gick under jorden-därav det levande uttrycket i dödsmasken. i riddarholmskyrkan ligger en vaxdocka. intressant är att hertig karl skulle ha förbjudit någon att se liket innan begravningen. har läst det men kan tyvärr inte hitta källan.
Tja, varför inte.. Men en tanke jag fick,, har någon undersökt Kistan med (liket) av Vaxdockan eller Gustav III. Skulle vara intressant om vi Fann Källan till det du berättar här. När jag är dit nästa gång,, kan jag fråga, de som jobbar där, om just detta. :wink: :idea:

SAJF89
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2011, 01:17
Kontakt:

Re: Gustav III dödsmask

Inlägg av SAJF89 » 9 januari 2012, 22:49

Hemsidan Slottsfrun har en artikel angående Gustaf III:s kistöppning: http://www.slottsfrun.se/KonungGustafII ... ng1866.htm
MVH
SAJF89

Skriv svar