Kvinnor och män

Skriv svar
Rebecca_88
Ny medlem

Kvinnor och män

Inlägg av Rebecca_88 » 29 maj 2007, 20:05

Hej.

Jag undrar om nån här vet nån sida där jag kan läsa om kvinnor och män, alltså hur deras ställning var under 1500-talet till nutid.
Jag vet ungefär hur dom hade det från 1500-talet till nutid men jag skulle vilja läsa om de lite mer. Men jag har inte hittat nån bra sida om det, är väldigt tacksam om nån här vet nån sida där jag kan läsa mer om deras ställningar.
Osäker om jag skrev på rätt ställe på det här forumet, isf får ni flytta den här tråden om den har hamnat helt fel.

Mvh

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 30 maj 2007, 09:32

Ann-Sofie Ohlander har redigerat en bok som heter Tusen svenska kvinnoår. Svensk kvinnohistoria från vikingatid till nutid. Det kan kanske vara en bra startpunkt. Jag har dessutom för mig att jag hade en liten volym som hette just Kvinnohistoria och var utgiven av UR som kurslitteratur när jag läste historia, men är inte helt säker.

/P

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 18 juli 2007, 13:55

Finns en bok som heter "Ljuva möten och ömma samtal : om kärlek och vänskap på 1700-talet". Kan vara en bra start.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 18 juli 2007, 14:09

Kvinnohistoria hade jag som kurslitteratur men det berodde nog mest på att det bara var den som fanns än att den skulle vara särskilt bra ärligt talat. Lite väl tendentiös kanske beroende på att den var först på plan så att säga.

Man kan exempelvis läsa de isländska sagorna för att få ett hum om kvinnans ställning i det hedna Norden.

Skriv svar