Vilket datum skedde invasionen av Polen 1655?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Kabel
Medlem

Vilket datum skedde invasionen av Polen 1655?

Inlägg av Kabel » 29 januari 2007, 18:13

Jag håller på att utöka artikeln på svenska Wikipedia om Karl X Gustavs polska krig och kan inte hitta ett konkret datum när invasionen egentligen skedde? Det står nu 1 Juli från http://www.smb.nu/svenskakrig/1655_1.asp men när jag kollar i boken Karl X Gustavs krig av Claes-Göran Isacsson så står det 19 juni och dünaburgs eövring den 19 juli. I Peter Englunds Den oövervinnerlige står det: "Nästa dag, lördag den 14 juli 1655, hördes dånet av kanoner.
Invasionen kom alltså som en överaskning för polackerna"

Vilket datum var det egentligen? Har det med olika kalendrar att göra eller är ett av dem rätt? Lite förvirrande. :?

Jag menar alltså den Livländska armén under Horn och Lewenhaupt som var först in i Polen. Men även den under Wittenberg.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 30 januari 2007, 10:51

Efter vad jag kan förstå av boken "Kriget på Ostfronten" (s. 29) inleddes det i väster den 11 juli. På den baltiska krigsskådeplatsen var startdatum enl. samma verk slutet av juni, Dünaburg ska ha fallit den 1/7. I noterna anförs brev från 3/7, vilket jag utgår från betyder att boken använder den julianska kalendern för sina dateringar.

I "Polens krig med Sverige..." anges datumet för Wittenbergs överskridande av gränsen till den 11/21.

Skriv svar