Kung Sol.
-
Rellik.Laires
- Medlem
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 12 juni 2002, 03:08
- Ort: Skövde
- Hohenzollern
- Medlem
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
- Ort: Lund
Exakt. Hovet i Versailles var fyllt till bredden med lyx och prakt. Kung Ludwig XIV var suverän. Att man gav honom epitetet Le roi soleil var säkert ett sätt att ge legimitet åt hans position som enväldig monark. Kom ihåg att monarkerna hade givits sin makt av gud, varvid endast gud kunde döma dem. Det finns skulpturer i Versailles som föreställer just en solkung, eller solgud.
Nej, solkungen är inte en efterkonstruktion. Det är en samtida benämning på Ludwig. Märk väl att det överdådiga och svulstiga linjeskeppet Le soleil royal sjösattes under kungens livstid.
Nej, solkungen är inte en efterkonstruktion. Det är en samtida benämning på Ludwig. Märk väl att det överdådiga och svulstiga linjeskeppet Le soleil royal sjösattes under kungens livstid.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17101
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Peter Burke beskriver i boken En kung blir till (1996) hela den imponerande propagandaapparaten kring Ludvig XIV.
I Sverige var tongivande personer runt Karl XI väl insatta i retoriken och metaforerna kring den franske regenten och kopierade en hel del rakt av.
Man övergav dock soltemat och framställde istället vår svenske tronföljare som Nordstjärnan. Passar bra i vårt mörka land.
För några år sedan producerades en svenk-fransk utställning som hette just Solen och Nordstjärnan. Den handlade om konst och kulturliv under barocken. En utsällningskatalog med samma titel finns att hitta på Nationalmuseum och biblioteken.
I Sverige var tongivande personer runt Karl XI väl insatta i retoriken och metaforerna kring den franske regenten och kopierade en hel del rakt av.
Man övergav dock soltemat och framställde istället vår svenske tronföljare som Nordstjärnan. Passar bra i vårt mörka land.
För några år sedan producerades en svenk-fransk utställning som hette just Solen och Nordstjärnan. Den handlade om konst och kulturliv under barocken. En utsällningskatalog med samma titel finns att hitta på Nationalmuseum och biblioteken.
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Inlägg: 2287
- Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
- Ort: Helsingfors
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9639
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Även på det franska kavalleriets standar vid denna tid brukades en sol, förmodligen syftande på kungen.Hohenzollern skrev:Exakt. Hovet i Versailles var fyllt till bredden med lyx och prakt. Kung Ludwig XIV var suverän. Att man gav honom epitetet Le roi soleil var säkert ett sätt att ge legimitet åt hans position som enväldig monark. Kom ihåg att monarkerna hade givits sin makt av gud, varvid endast gud kunde döma dem. Det finns skulpturer i Versailles som föreställer just en solkung, eller solgud.
Nej, solkungen är inte en efterkonstruktion. Det är en samtida benämning på Ludwig. Märk väl att det överdådiga och svulstiga linjeskeppet Le soleil royal sjösattes under kungens livstid.
Ralf Palmgren skrev:Han kallas även ibland för "den store" ("le Grand"). Varifrån kommer den benämningen och hur vanlig är den?
Benämning brukar användas som beskrivning på statsmän som gjort något betydelsefullt för landet. Ludvig satt på tronen i över 70 år
Man kan ju undra över att Gustav Vasa inte kallas "den store" han byggde ju upp förvaltningen och administrationen och gjorde landet rikare än vad det någonsin hade varit tidigare. Sånt kan man fundera över.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17101
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
- Hohenzollern
- Medlem
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
- Ort: Lund
Det har väl inte försvunnit, bara inte använts i någon större utsträcking. Gustavus Adolphus Magnus. Herman L försöker propagera för Gustav Adolf den store i sin bok om stormaktstiden. Fö finns det väl inga andra svenska monarker som förärats epitetet "den store"? Kanske har det med den svenska traditionen att göra? Jantelagen? Rena spekulationer från min sida.