Skattelapp/Fattiglapp?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Skattelapp/Fattiglapp?

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 oktober 2006, 15:56

En av mina historieprofessorer sa under en föreläsning i fredags att skattebetalande samer/lappar kallades skattelapper, vilket inte är nåot jag ifrågasätter eller undrar om. Men han sade också att han hade en teori om att det var därifrån fattiglapp kom från. Han sade inte att det var så, men att han hade en teori om att det kunde vara så.

Det låter ganska logiskt, men samtidigt, den enda kallelse någon som inte betalade skatt till Gustav Vasa (det var under den perioden) fick var väl till kungen själv (eventuellt någon fogde) för att få sina fiskar varma?

Jag tänkte direkt på skalman när jag hörde det, och jag har ett visst intresse att veta olika ords urprung, så... :)

Någon annan som vet bättre?

/Tomas

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 oktober 2006, 16:05

Det stämmer bra det, fattiglapp var en benämning på fattiga samer, mer precist samer som tvingades dra runt och tigga eller inhysas hos någon bonde. Många av dem blev senare s.k. sockenlappar. Kategorin fattiglapp verkar ha kommit till just i samband med Gustav Vasas införande av lappskatt för att skilja dem från Fjällappar och "Granlappar" (Skogssamer) som betalade skatt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 oktober 2006, 16:10

Tack för bekräftelsen! Det ska jag framföra till ovan nämnda professor.

Du har ingen källa på det här förresten? Det är inte så att jag inte tror på dig, men det kan vara bra att ha om han frågar. Skalman tror jag inte är så bra att hänvisa till, även om det var finalist till kunskapspriset -05.

Tack igen!

/Tomas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 oktober 2006, 16:23

SAOB skrev:FATTIG-LAPP m.//ig. 1) fattig (kringstrykande o. bettlande) lapp; lapskt fattighjon. GT 1788, nr 45, s. 2. I afseende på sitt lefnadssätt dela .. (lapparna) sig i Fjäll-Lappar, Skogs-Lappar, Fiskar-Lappar och Fattig-Lappar. PALMBLAD LbGeogr. 123 (1835).
Inget om några "skatte-lappar", däremot en "lapp-skatt", det är en "skatt som t. o. m. 1928 uttogs av lapparna, frän 1695 bestämd att utgå i pänningar med visst, för varje lappby bestämt belopp som erlades av lappbyn i dess helhet".

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 oktober 2006, 16:34

Tusen tack, Hexmaster!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 oktober 2006, 17:07

Tomas Ibsen skrev:Tack för bekräftelsen! Det ska jag framföra till ovan nämnda professor.

Du har ingen källa på det här förresten? Det är inte så att jag inte tror på dig, men det kan vara bra att ha om han frågar. Skalman tror jag inte är så bra att hänvisa till, även om det var finalist till kunskapspriset -05.

Tack igen!

/Tomas
Fjellström, Phebe: Samernas samhälle i tradition och nutid (1985) s. 74-75

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 oktober 2006, 17:15

Djinghis Khan skrev: Fjellström, Phebe: Samernas samhälle i tradition och nutid (1985) s. 74-75
Tack. :)

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 29 oktober 2006, 18:28

Lappbyn eller som det i dag heter samebyn är ett begrepp som gjort "comeback" under se senaste 100 åren. Under Gustav Vasas dagar så fanns begreppet för att sedan ersättas av det som brukar kallas lappskatteland, ett markområde liknande ett hemman som man betalade skatt för som vilken bonde som helst. Lappskattelandet användes för jakt, fiske och renbete oftast av en släkt. Genom 1886 års renbeteslag så avskaffades i princip begreppet lappskatteland (även om det faktiskt fanns kvar lappskatteland i Västerbotten fram till 1928 som någon sa) och ersattes av lappbyar som var ett större kollektiv av renskötande "lappar". Genom 1971 års rennäringslag så ersattes ordet "lappby" av "sameby".

För den som vill läsa närmare så kan jag rekommendera:

1) "Så länge vi har våra marker"- Lennart Lundmark
2) "Om samernas rättsliga ställning i Sverige i Sverige-Finland"- Kaisa Korpijaako-Labba

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 6 november 2006, 09:56

Djinghis Khan skrev:Många av dem blev senare s.k. sockenlappar.
Jag är förvirrad inför detta begrepp, vad står det för egentligen? Något jag läste ganska nyligen (minns tyvärr inte längre var) fick mig att tro att begreppet sockenlapp inte alls hade med samer att göra. Vilket ju inte behöver betyda att det stämmer.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 7 november 2006, 17:18

Probstner skrev:
Djinghis Khan skrev:Många av dem blev senare s.k. sockenlappar.
Jag är förvirrad inför detta begrepp, vad står det för egentligen? Något jag läste ganska nyligen (minns tyvärr inte längre var) fick mig att tro att begreppet sockenlapp inte alls hade med samer att göra. Vilket ju inte behöver betyda att det stämmer.

/ Probstner
Sockenlappar var fattiga samer som istället för att driva runt och tigga på vägarna "anställdes" av sockenstämman att göra vissa skitjobb som ingen annan ville ta i, t.ex. häst- och hundslakt. De hade alltså extremt lågt anseende. De fanns framförallt i områden söder om det egentliga Sápmi, ungefär från Dalarna och Hälsingland ner till Bergslagen och Mälardalen dit de sökt sig för att fly från fattigdomen hemma

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 8 november 2006, 09:10

Ot, men vet Du (eller någon annan) om relationen mellan sockenlappar och resande? Det verkar ju ha funnits socioekonomiska beröringspunkter regionalt - ledde de till någon form av kulturellt utbyte (vad man vet)?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 november 2006, 17:04

Probstner skrev:Ot, men vet Du (eller någon annan) om relationen mellan sockenlappar och resande? Det verkar ju ha funnits socioekonomiska beröringspunkter regionalt - ledde de till någon form av kulturellt utbyte (vad man vet)?

/ Probstner
Det är dock mer än vad jag vet. Ingvar Svanberg har dock forskat om sockenlapparna, kanske vore en idé att kolla i denna bok.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 9 november 2006, 15:14

Ser intressant ut. Vill bara till att man orkar leta reda på den...

/ Probstner

sapmi
Ny medlem

Inlägg av sapmi » 26 februari 2007, 03:34

Skattlappar betalade skatt på det lappskatteland han idkade. Sprintarlappar, hade delvis egna renar men skötte skattelappens renar på dennes lappskatteland. Granlappar el Skogslappar betalade också skatt för deras land, deras flyttningar var delvis kortare än fjällapparnas flyttvägar. Det kunde röra sig om 1,4 mil från varje viste. Nu har jag tagit mina uppgifter från det jag forskat om

sapmi
Ny medlem

Inlägg av sapmi » 26 februari 2007, 03:39

Det fanns även "svenskar" som blev sockenlappar, bevis finns i Nätra där en svensk ingift med samisk kvinna vill bli registrerad som sockenlapp. Sockenlappar hade också renar. Att dom var fattiga, finns det bevisat? Dom flesta blev torpare, nybyggare. Dom flesta gjorde notögon åt bönder eller flätade korgar av rötter, eller som du just skrev häst å hundslakt åt bönderna. Men också var dom getare, vallhjon åt bönder med.

Skriv svar