Hattarnas krig och Pommerska kriget

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Hattarnas krig och Pommerska kriget

Inlägg av medundersåte » 12 juni 2008, 10:35

Djinghis Khan skrev:Och jag är övertygad om motsatsen - att knektarna faktiskt såg sig som svenskar och kände att de slogs för Sverige. Det var just i armén som hälsingar, smålänningar, västgötar, dalkarlar, nylänningar m.fl. faktiskt samlades och arbetade för en gemensam sak - under svenska fanor.

Finns det förresten verkligen belägg för att man förr hade en landskapsidentitet? Det brukar ofta hävdas att "vanligt folk" före nationalismen skulle ha känt samhörighet med landskapet, men jag tvivlar. Landskapen var knappast vare sig politiska eller kulturella enheter, och en bonde från Norra Vedbo härad i Småland skulle förmodligen ha känt igen sig mer i östgötarna från närbelägna Ydre snarare än med landskapsmännen i södra Värend. Jag skulle tvärtom säga att landskapen är ännu mer diffusa och "konstgjorda" regioner än själva riket
Nu var de flesta soldater indelade i regementen som baserades på landskap och län och varje kompani hade sin egen fana, oftast med landskapsvapnet på, även om dessa under 1700-talet fick en mindre framträdande roll på fanorna. De var säkert medvetna om att de räknades som svenskar allihop, men det är nog svårt att reda ut hur vanliga soldater såg på sig själva och andra. Att de såg sig som svenskar i motsats till exempelvis ryssar behöver inte heller utesluta att östgötar såg sig som ett annat "folk" än smålänningar. Gemensam kung och religion var säkerligen det viktigaste som förenade de svenska soldaterna. Så hade det varit åtminstone sedan medeltiden, även om det ibland var instabilt med unionskungar eller avsaknad av kungar samt övergång från hedendom till kristendom och sedan reformationen. Arvriket och de religiösa fundamentallagarna som därför infördes var säkert viktiga när individer oavsett samhällsposition bildade sig en kollektiv identitet.

Det yngre indelningsverket brukar sägas ha godkänts av de enskilda landskapen (det fanns väl även exempel på att man tackade nej) och det utsågs även lagmän till lagsagorna, biskopar till biskopsdömena och landshövdingar till landshövdingedömena. Den regionala identiteten manifesterade sig alltså på en rad olika sätt som säkert påverkade folk. Att gradera konstgjordheten i regioner är vanskligt. Både nationsidentiteten och landskapsidentiteten förändrades i samma riktning under nationalismens 1800-tal och jag håller med om att det senare inte är någon sorts rest från urminnes tider.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Hattarnas krig och Pommerska kriget

Inlägg av Fredrik Andersson » 25 oktober 2011, 22:17

Lyfter denna gamla tråd om det Pommerska kriget. Har i dagarna fått veta att en stackars förfader tjänstgjorde vid Södermanlands regemente under denna konflikt. Han förlorade en arm i en (icke namngiven) drabbning och följderna av skadan och dåtidens sjukvård gjorde att han vid hemkomsten 1762 sökte och beviljades avsked och pension.

Nu undrar jag hur det har gått med CRS avhandlingar i ämnet då jag gärna skulle läsa på lite i ämnet? Har det kommit ut någon relevant litteratur om detta krig sedan det senaste inlägget i juni 2008?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Hattarnas krig och Pommerska kriget

Inlägg av spett » 25 oktober 2011, 23:39

Det Pommerska Kriget av Teofron Säve är vad man skall läsa

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1559
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Hattarnas krig och Pommerska kriget

Inlägg av HomeGuardSoldier » 2 mars 2016, 08:54

Fortsätter på denna tråd då mitt inlägg har med ämnet att göra.

Upptäckte att två avlägsna släktingar i rakt nedstigande led tjänstgjorde som indelta soldater under Hattarnas Krig - den ena dog under striderna och den andra överlevde kriget och dog vid 86 års ålder. Båda två tjänstgjorde vid Wartofta Kompani ur Skaraborgs Regemente.

Jag undrar lite om någon vet något om Wartofta Kompani:s resp. Skaraborgs Regementes insatser under Hattarnas Krig. Vilka kända slag deltog dem i osv.?

HGS

Skriv svar