Krister Some - efterlysning
-
Kurt Lundgren
- Medlem
- Kontakt:
Krister Some - efterlysning
Kan den kunniga läsekretsen på detta forum möjligen känna till något om Krister Some, som förrådde Kalmar slott till danskarna i augusti 1611 ?
Jobbar på en bok om Kalmarkriget.
Kurt Lundgren
Jobbar på en bok om Kalmarkriget.
Kurt Lundgren
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
Intressant! Har du jobbat på den länge?Jobbar på en bok om Kalmarkriget.
Det jag vet om Krister Some är det som står i Nordisk Familjebok (som är ganska bra när man ska slå upp enskilda historiska aktörer av mindre betydelse). Nedanstående är inte direkt citerat, jag har skrivit av fritt:
Some, Krister Abrahamsson. Krigare död 1615, brorsons son till Måns Svensson Some. Utmärkte sig i Livland 1601, försvarade som överste Kokenhausen samma år mot polackerna, var i slottsloven i Narva 1602- 1603 och en av J de la Gardies underbefälhavare i Ryssland 1609. S var överste för krigsfolket i Småland 1611 och blev 20.e juli ståthållare på Kalmar slott. Han överlämnade förrädiskt slottet till Kristian IV den 3.e augusti samma år och gick i dansk tjänst. S. var tapper men rå och opålitlig (känns som att nordisk familjebok har gjort en helt egen och kanske icke så källkritisk värdering
Ok. Hoppas att det fanns något i detta som du inte visste sedan tidigare. Jag hade f ö aldrig hört talas om karlen förrän nu...
/Mäster Grå
Krister Some lär väl vara en släkting till Germund Svensson (Somme) (för övrigt min mormors morfars morfars mormors mormors farmors morfars morfars farfars far), som var ståthållare på Kalmar slott under Gustav Vasas tid. Släkten Somme härstammar från väpnaren Sven Somme som nämns 1409-1437 och var bosatt i Sjötorp, Linderås socken. Se Äldre svenska frälsesläkter (ÄSF) sid 250-253. Kopplingen (om det nu finns en sådan) mellan Krister Some och Germund Svensson (Somme) samt Sven Somme borde gå att reda ut med hjälp av Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor.
/a81
/a81
- Kapten_Gars
- Medlem
Lite mer från den senare upplagan av NF
2. (Somme) Kristofer (Krister) S., sonson till den föregåendes broder Germund, krigare, medföljde
1600 hertig Karl till Livland som anförare för Smålandsknektarna och utmärkte sig 1601 vid intagandet
af staden Kokenhusen, som han sedan tappert försvarade mot polackerna. Fången s. å., blef han snart frigifven
och deltog den följande tiden i kriget i Livland, men stod 1603 i förrädisk förbindelse med Sigismund. Han
omtalas 1608 som fältmarskalk och befälhafvare öfver knektarna på flottan och tog 1609 synnerligen
framstående del i Jakob De la Gardies fälttåg i Ryssland, men blef 28 okt. s. å. vid Aleksandrovskaja
Sloboda sårad och måste sedan återvända hem. På grund af Karl IX:s vänskap och det stora anseende han
nu åtnjöt som krigare sattes han i juli 1611 till ståthållare på Kalmar slott, som då belägrades af
danskarna. Han uppgaf slottet förrädiskt 3 aug. 1611 mot erhållande af ett gods i Holstein m. m. S. var en
rå och samvetslös personlighet. Till förräderiet synes han ha förmåtts af personlig förbittring mot Karl IX.
- Kapten_Gars
- Medlem
Nordisk Familjebok återger en gammal tradition som vidhåller att Some var en förrädare när han gav Kalmar slott men senare forskning av Waden och Generalstabens historiker har starkt ifrågasatt bilden av Some som förrädisk.
Att slottet kapitulerade berodde på att ammunitionen var på nära nog slut samtidigt som fiendens inneslutning var intakt. Det var ett av de erkända nödlägen då det enligt tidens sed var godkänt att ge upp. Some förhandlade även fram bra villkor för kaptiulationen iom att slottets besättning fick fritt avtåga med personliga vapen. Dvs han bevarade en viktigt militär resursr för Sverige, knappast så en förrädare agerar.
Karl IX allt mer ökande senilitet och paranoia gjrode dock att han tolkade kaptilationensom förräderi och bestraffade Some omhörd och odömd. Ställd inför detta såg sig Some ha föga annat val än att gå Kristians tjänst.
Att slottet kapitulerade berodde på att ammunitionen var på nära nog slut samtidigt som fiendens inneslutning var intakt. Det var ett av de erkända nödlägen då det enligt tidens sed var godkänt att ge upp. Some förhandlade även fram bra villkor för kaptiulationen iom att slottets besättning fick fritt avtåga med personliga vapen. Dvs han bevarade en viktigt militär resursr för Sverige, knappast så en förrädare agerar.
Karl IX allt mer ökande senilitet och paranoia gjrode dock att han tolkade kaptilationensom förräderi och bestraffade Some omhörd och odömd. Ställd inför detta såg sig Some ha föga annat val än att gå Kristians tjänst.
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
Jo, Nordisk Familjebok måste alltid läsas med ett stort mått källkritik eftersom den representerar den gamla nationalistiska historieforskningens idéer. Dock är det intressant att den ofta tar upp en massa mer eller mindre okända personer som aldrig finns med i nyare uppslagsverk.Nordisk Familjebok återger en gammal tradition som vidhåller att Some var en förrädare när han gav Kalmar slott men senare forskning av Waden och Generalstabens historiker har starkt ifrågasatt bilden av Some som förrädisk
/Mäster Grå
- Kapten_Gars
- Medlem
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
-
Kurt Lundgren
- Medlem
- Kontakt:
Kalmarkriget 1611
Någon frågade om jag jobbat länge på boken om Kalmarkriget? Jovars, några år, det finns mycket skrivet men hur det än är, när man börjar röra i en sak dyker det alltid upp mer.
Ta detta som ett kuriöst exempel : Svenskarna använde dunstkulor, som sköts från slottet i Kalmar. Det var kemisk krigföring, alltså förgiftade kulor, som avgav en giftig rök.
Karl IX var en sträng herre,känd för blodbad i Linköping och i Kalmar, men det blodbad han anställde på ölänningar år 1611, det är helt okänt och än värre. Det ska jag ta med. Och Some han var en ärkeförrädare, som spionen Wennerström ungefär.
Han sålde sitt land för pengar.
Kurt Lundgren
Ta detta som ett kuriöst exempel : Svenskarna använde dunstkulor, som sköts från slottet i Kalmar. Det var kemisk krigföring, alltså förgiftade kulor, som avgav en giftig rök.
Karl IX var en sträng herre,känd för blodbad i Linköping och i Kalmar, men det blodbad han anställde på ölänningar år 1611, det är helt okänt och än värre. Det ska jag ta med. Och Some han var en ärkeförrädare, som spionen Wennerström ungefär.
Kurt Lundgren
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Kalmarkriget 1611
Hur ställer du dig till det Kn Gars skriver ovan (Tis Jun 20, 2006 5:12 pm)? Varifrån kommer uppgiften om pengar?Kurt Lundgren skrev:Och Some han var en ärkeförrädare, som spionen Wennerström ungefär.
Mvh Petter
-
Kurt Lundgren
- Medlem
- Kontakt:
Some fick gods och gull
Det är ett historiskt faktum, väl dokumenterat, gåvobrevet finns kvar, att Some erhöll ett gods i Holstein för sitt förräderi.
Dessutom fick han skeppet Svarta Katten som var fullastat med alla de saker som Kalmarsborna låtit förvara i vad de trodde var säkerhet på Kalmar slott.
Så Some var allt en riktig förrädare. Han sålde sitt land för pengar, gods och gull.
Till saken hör också att den omtalade bristen på krut kanske bara är en myt, källorna är mycket tvistiga på denna punkt.
Kungen Kar IX lät nämligen föra ner allt krut från Borgholms slott till Kalmar, och det är möjligt
att det nådde fram.
Det är under alla omständigheter en mycket spännande historia, som inte är så väl känd och som det därför kan vara anledning att skriva lite om.
När jag skriver om en sak försöker jag låta bli att läsa vad andra skrivit, jag tar med mig min allmänna kunskap in i materialet, men låter det tala, först när jag är klar brukar jag läsa vad de andra historikerna har för åsikt.
För det mesta tycker jag aldrig som de etablerade proffsen.
Kurt Lundgren
Dessutom fick han skeppet Svarta Katten som var fullastat med alla de saker som Kalmarsborna låtit förvara i vad de trodde var säkerhet på Kalmar slott.
Så Some var allt en riktig förrädare. Han sålde sitt land för pengar, gods och gull.
Till saken hör också att den omtalade bristen på krut kanske bara är en myt, källorna är mycket tvistiga på denna punkt.
Kungen Kar IX lät nämligen föra ner allt krut från Borgholms slott till Kalmar, och det är möjligt
att det nådde fram.
Det är under alla omständigheter en mycket spännande historia, som inte är så väl känd och som det därför kan vara anledning att skriva lite om.
När jag skriver om en sak försöker jag låta bli att läsa vad andra skrivit, jag tar med mig min allmänna kunskap in i materialet, men låter det tala, först när jag är klar brukar jag läsa vad de andra historikerna har för åsikt.
För det mesta tycker jag aldrig som de etablerade proffsen.
Kurt Lundgren
-
Kurt Lundgren
- Medlem
- Kontakt:
Somes gods i Tyskland
Eftersom jag forskar om Christiern Some (Suhm när han kom till Tyskland) har jag denna sommar besökt det gods Some fick av Christian den fjerde för sitt förräderi. Det ligger mycket naturskönt vid en sjö, stort, ca 1 000 hektar på bördig jord. Ett levande jordbruk än i dag.
Under 1800-talet byggdes ett slott intill godset, men det har ingenting med Some att göra. Varken lokalbefolkning eller nuvarande godsägare har en aning om Some och hans öden, kan jag meddela nyfikna läsare på detta forum.
Godset beräknades avkasta 1 000 riksdaler om året, därtill garanterades Some ytterligare 1 000 riksdaler av kungen varje år - Some blev extremt rik på sitt förräderi av Kalmar slott. Some såg också till att Borgholms slott kapitulerade och att Öland gav sig till dansken.
Some var alltså en förrädare av värsta sort, ju mer man gräver i materialet desto värre framstår hans förräderi. Jag tror att Somes agerande gick Karl IX så djupt till sinnes att det påskyndade hans död.
Det var inte bara Kalmar slott som föll på grund av Some utan hela landsändan, Öland, Kalmar stad, Norra och Södra Möre etc, de rikaste områdena i Sverige var de facto införlivade med Danmark hösten 1611.
Kurt Lundgren
Under 1800-talet byggdes ett slott intill godset, men det har ingenting med Some att göra. Varken lokalbefolkning eller nuvarande godsägare har en aning om Some och hans öden, kan jag meddela nyfikna läsare på detta forum.
Godset beräknades avkasta 1 000 riksdaler om året, därtill garanterades Some ytterligare 1 000 riksdaler av kungen varje år - Some blev extremt rik på sitt förräderi av Kalmar slott. Some såg också till att Borgholms slott kapitulerade och att Öland gav sig till dansken.
Some var alltså en förrädare av värsta sort, ju mer man gräver i materialet desto värre framstår hans förräderi. Jag tror att Somes agerande gick Karl IX så djupt till sinnes att det påskyndade hans död.
Det var inte bara Kalmar slott som föll på grund av Some utan hela landsändan, Öland, Kalmar stad, Norra och Södra Möre etc, de rikaste områdena i Sverige var de facto införlivade med Danmark hösten 1611.
Kurt Lundgren