Största svenska militära framgången efter 1721?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Största svenska militära framgången efter 1721?

Inlägg av Djinghis Khan » 25 april 2006, 21:01

Själv är jag ganska dåligt insatt i svenska krig efter stormaktstiden; tankarna går isåfall osökt till militära fiaskon såsom hattarnas ryska krig eller förlusten av Finland 1809. Övertagandet av Norge måste väl ses som en framgång, men den kampanjen involverade väl inga större strider. Vilken kan man anse vara Sveriges största enskilda militära framgång efter 1721?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 25 april 2006, 23:10

Räknar vi all militär krigföring, också på havet, är det tveklöst svensksund 1790. Vilket för övrigt är den största svenska marina segern någonsin, total krossning handlade det om. I vanliga fall förstörde man sällan fler en ett par tre stycken av fiendens fartyg och lyckades kapa några stycken om det var en fin seger. Här förlorade ryssarna 51 fartyg varav 19 stora, samt ca 7400 man.

Stefan
Medlem

Re: Största svenska militära framgången efter 1721?

Inlägg av Stefan » 26 april 2006, 12:07

Djinghis Khan skrev:Själv är jag ganska dåligt insatt i svenska krig efter stormaktstiden; tankarna går isåfall osökt till militära fiaskon såsom hattarnas ryska krig eller förlusten av Finland 1809. Övertagandet av Norge måste väl ses som en framgång, men den kampanjen involverade väl inga större strider. Vilken kan man anse vara Sveriges största enskilda militära framgång efter 1721?
Landkriget Finland 1808 var inte alls så fiaskoartad som det verkar ibland. Fanns slag där som kunde ses som riktigt framgångsrika (och mitt svar därmed inte alls gränsande till OT).

Nej, den stora skillnaden var logistiken och truppernas försörjning. Den svenska centralt organiseserade försörjning visade sig vara sämre än ryssarnas mera flexibla. (de ryska trupperna hade helt enkelt kompanihandkassor så de kunde köpa sig förnödenheter lokalt om det knep).

Att Sverige var samtidigt hårt trängd både söderifrån och västerifrån (danska och norska trupper understödda av franska trupper hotade att falla in i Skåne respektive Jämtland/Härjedalen),
samt Sveaborgs alltför tidiga fall gjorde givetvis inte den finsk-svenska landarméns uppgift lättare. Men de slogs alltså bra mot de krigsvana ryssarna.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Re: Största svenska militära framgången efter 1721?

Inlägg av CRS » 26 april 2006, 12:28

Djinghis Khan skrev:Själv är jag ganska dåligt insatt i svenska krig efter stormaktstiden; tankarna går isåfall osökt till militära fiaskon såsom hattarnas ryska krig eller förlusten av Finland 1809. Övertagandet av Norge måste väl ses som en framgång, men den kampanjen involverade väl inga större strider. Vilken kan man anse vara Sveriges största enskilda militära framgång efter 1721?
Instämmer med Perra. Svensksund. Slaget som räddade Gustav III undan fiasko och Sverige från katastrof. Annars var ju kampanjerna i Tyskland och Norge på 1810-talet framgångsrika.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 27 april 2006, 21:45

Jag skulle vilja påstå att den största framgången har vart att hålla oss borta från krig in nära 200 år.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 27 april 2006, 21:48

real parakeet skrev:Jag skulle vilja påstå att den största framgången har vart att hålla oss borta från krig in nära 200 år.
Vilket inte har något med trådens ämne att eller hur...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2006, 10:25

Svensksund säger ni - visst - men hur stridsdugliga var egentligen ryssarna där?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 28 april 2006, 10:39

Kapten_Gars skrev:
real parakeet skrev:Jag skulle vilja påstå att den största framgången har vart att hålla oss borta från krig in nära 200 år.

njo, på sätt och vis: är det inte en militör framgång att slippa utsättas för militära förluster, även om detta har uppnåtts genom att undvika krig? jag tycker att det kan sägas vara det.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 28 april 2006, 10:48

hangatyr skrev:
Kapten_Gars skrev:

njo, på sätt och vis: är det inte en militör framgång att slippa utsättas för militära förluster, även om detta har uppnåtts genom att undvika krig? jag tycker att det kan sägas vara det.
I en abstrakt mening: Ja, på sätt och vis. Skälen till detta är dock inte nödvändigtvis eller ens troligen militär skicklighet utan politik och lycklig slump i kombination.

I en konkret mening tror jag att trådstartarens intention är just en enskild militär framgång, t ex ett slag. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 28 april 2006, 10:52

Gutekrigaren skrev:
hangatyr skrev:
Kapten_Gars skrev:

I en abstrakt mening: Ja, på sätt och vis. Skälen till detta är dock inte nödvändigtvis eller ens troligen militär skicklighet utan politik och lycklig slump i kombination.

I en konkret mening tror jag att trådstartarens intention är just en enskild militär framgång, t ex ett slag. :)

Mvh Petter
det tror jag med, men säger itne Clausewitz samtidigt att Krig är "bara" en förlängning av politik. Eller liknande.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 28 april 2006, 15:10

Djinghis Khan skrev:Svensksund säger ni - visst - men hur stridsdugliga var egentligen ryssarna där?
Enligt deras egen uppfattning före slaget var de i alla fall väldigt mycket stridsdugligare än svenskarna, som ju precis hade upplevt Viborgska gatloppet.

Användarvisningsbild
Hauptmann Froh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hauptmann Froh » 28 april 2006, 17:12

Den största svenska militära segern efter 1721 skulle jag vilja tillängna slaget vid Svenskund 9-10 juli 1790. Ryssarna förlorade ju 19 större fartyg, 16 galärer, 16 övriga fartyg och minst 7400 man stupade. Detta kallar jag en bedrift i detta urusla krig som pågick. Armén var skit men flottan var för en gång skull väl drillad och utrustad. Vår sidas förluster uppgick ju endast till 1 stort och 5 lätta fartyg, ca 300 man stupade och sårade. Detta vill jag kalla den största seger efter 1721.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 28 april 2006, 17:26

Precis, väl talat! Du får gärna upprepa mina ord...men måste du ha samma avatar som mig? :wink:

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 29 april 2006, 22:44

Hauptmann Froh skrev:Den största svenska militära segern efter 1721 skulle jag vilja tillängna slaget vid Svenskund 9-10 juli 1790. Ryssarna förlorade ju 19 större fartyg, 16 galärer, 16 övriga fartyg och minst 7400 man stupade. Detta kallar jag en bedrift i detta urusla krig som pågick. Armén var skit men flottan var för en gång skull väl drillad och utrustad. Vår sidas förluster uppgick ju endast till 1 stort och 5 lätta fartyg, ca 300 man stupade och sårade. Detta vill jag kalla den största seger efter 1721.

MvH Fredrik
Den strategiska segern vid Svensksund, i kombination med Viborgska gatloppet är en väldigt stor seger. Hade inte Puken tagit täten i sommarbrisen och linjeflottan "offrat" sig hade inte segern vid svensksund varit möjlig eftersom skärgårdsflottan kunde smita undan i stort sett oskadd, dssutom undsattes kungen i operationen.

Blir aldrig klok på vad armén(främnst officerarna) pysslade med under ryska fälttåget 1788-90, var var pliktkänsla och det jävlar anamma och lojalitet som brukar finnas hos svenska soldater (och sjömän).

Användarvisningsbild
Hauptmann Froh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hauptmann Froh » 30 april 2006, 12:23

Precis, väl talat! Du får gärna upprepa mina ord...men måste du ha samma avatar som mig?
Jag ska genast se över ett annat avatar, jag respekterar din åsikt.

MvH Fredrik

Skriv svar