Vem var Pocahontas?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Vem var Pocahontas?

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 mars 2006, 14:59

Pocahontas var en indianflicka som gifte sig med en av de brittiska kolonisterna och besökte bl a England, det tråkiga är att hon dog där året efter hon hade kommit.
Från NE
Pocaho´ntas, Matoaka, f. ca 1595, d. 1617, dotter till indianhövdingen Powhatan. P. skall ha räddat ledaren för Jamestownkolonin (i nuv. Virginia) från att avrättas av Powhatan och gifte sig 1613 med den engelske kolonisten John Rolfe (1585-1622), vilket setts som orsak till en åtta år lång fredsperiod. Enligt en annan tolkning har det rört sig om en symbolisk avrättning, och fredsperioden berodde mera på att kolonin vuxit i styrka. P. avled 1617 vid ett besök i England. År 1995 gjordes en tecknad Disneyfilm om P.
Såvitt vad jag vet så är det ingen som direkt har skrivit om henne lite närmare förutom några hemsidor, det är ju en klassisk historia om man ser det från den där synvinkeln. Förutom hon finns både som bild och livshistoria på http://www.apva.org/history/pocahont.html
Nu går man tillbaka till Nordamerikansk tid vid sekelskiftet 1600- och 1700-talet, under denna tid så var det drabbningar mellan vita och indianer. Sjukdomen som tog hennes liv var antagligen TBC och hon ligger begraven på en kyrkogård i Gravesend. Hon fick bl a en son som föddes under 1610-talet.

http://www.incwell.com/Biographies/Pocahontas.html

Hon har dessutom givit namn åt flera hästar(varav en berömd travare) och dessutom en tecknad film.

Stefan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 2 mars 2006, 15:10

Där ser man. Jag visste inte att hon existerat överhuvudtaget, jag trodde först att det var ett romantiskt ''gulli-gull''-påhitt av Disney. Tack för infon och länkarna, Stefan! :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 2 mars 2006, 15:37

För de intresserade har "The New World" biopremiär den 3 mars.
1607 anländer en brittisk expedition till Virginias kust för att upptäcka en ny värld i det otämjda landskapet. Efter en inledande kontakt förälskar sig kaptenen John Smith i prinsessan Pocahontas, och en bitter och brutal strid uppstår mellan den infödda befolkningen och de invaderande styrkorna från den gamla världen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 mars 2006, 17:02

Fyra alternativ på utseendet; det översta till vänster är efter ett kopparstick (eller vad det heter) som, såvitt jag förstått, är mest troget originalet. Disney valde att rita henne som en bystig amazon istället, vad det nu kan bero på.
Bild

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 mars 2006, 17:19

Hexmaster skrev:Fyra alternativ på utseendet; det översta till vänster är efter ett kopparstick (eller vad det heter) som, såvitt jag förstått, är mest troget originalet. Disney valde att rita henne som en bystig amazon istället, vad det nu kan bero på.
Så det 25% chansning då, det är väl alltid så med personer som levde under 1600-talet, att det blev olika motiv på tavlorna.

Stefan

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 5 mars 2006, 14:55

Aldrig sett dessa bilder.

Målar man eller tar fyra olika bilder med kamera så får man fyra mer eller mindre olika utseenden med tanke på konstnär eller fotograf och all teknik runt de båda metoderna.

Själv tycker jag att hon är hyfsat lika på de båda vänstra bilderna. Möjligen äldre på den övre.

Likaså ganska lika på de båda högra. Vad tycker ni?

Har hon suttit modell på någon av dem? När är bilderna från? De ser lite olika ut i tid.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 mars 2006, 16:02

Om man utgår ifrån bilderna och börjar överst från vänster till höger och likadant där under.

Bild 1: Såvitt vad jag känner till så var hattar en raritet hos indianderna vid sekelskiftet som hon levde. Möjligen var det en konstnär som hade henne som modell eller så är det en sentida målning av henne.
Bild 2 och 4: Denna målning verkar vara den mest logiska på henne och likaså bilden nedanför.
Bild 3: Tror jag att det är bara är en skönhetsbild över henne, det kan vara så att denna målning gjordes i England under perioden som hon var där, men jag har samtidigt mina tivler.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 mars 2006, 16:29

Stefan Lundgren skrev:Såvitt vad jag känner till så var hattar en raritet hos indianderna vid sekelskiftet som hon levde.
:) ...För att inte tala om solfjädrar och spetskragar. Bilden bygger som synes på nedanstående bild gjord 1616 under hennes vistelse i Europa, och är enl. Wikipedian den enda som gjordes under hennes livstid.
Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Pocahontas

Så jag sätter nog snarast en slant på nr 1.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 mars 2006, 19:56

Hexmaster

De andra tre bilderna då, antar nu att det var målningar som gjordes av henne antingen med bild 1 som motiv eller så var hon antagligen också modell för en annan målning. Det hela är nog en spektulation som vi aldrig kan få svar på om vi inte anlitar en amerikansk konsthistoriker förstås. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 29 september 2005, 09:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 9 mars 2006, 10:35

Andreas K skrev:Där ser man. Jag visste inte att hon existerat överhuvudtaget, jag trodde först att det var ett romantiskt ''gulli-gull''-påhitt av Disney. Tack för infon och länkarna, Stefan! :)
Mvh Andreas
Jaa, jag som var så imponerad att äntligen Disney gjort en film där de lyckliga tu inte lever lyckliga i alla sina dagar (P. o J.Smith) utan hon senare dumpar Smith för J.Rolfe. Ända tills jag fick veta att det faktiskt var Rolfe hon hade gift sig med .. Inte disneys förtjänst alltså :D Å andra sidan är ju inte Disney direkt kända för att följa historien til punkt o pricka heller ;)

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 10 mars 2006, 12:07

Leikin skrev:
Andreas K skrev:Där ser man. Jag visste inte att hon existerat överhuvudtaget, jag trodde först att det var ett romantiskt ''gulli-gull''-påhitt av Disney. Tack för infon och länkarna, Stefan! :)
Mvh Andreas
Jaa, jag som var så imponerad att äntligen Disney gjort en film där de lyckliga tu inte lever lyckliga i alla sina dagar (P. o J.Smith) utan hon senare dumpar Smith för J.Rolfe. Ända tills jag fick veta att det faktiskt var Rolfe hon hade gift sig med .. Inte disneys förtjänst alltså :D Å andra sidan är ju inte Disney direkt kända för att följa historien til punkt o pricka heller ;)
Man får vara glad för det man får.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vem var Pocahontas?

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 juli 2015, 10:11

Jag fick en tanke på hur Pocahontas kunde har sett ut, det schweisiska bandet Country Sisters och den uppsättning som var för fem-sex år sedan fanns en tjej som kan också vara ett alternativ (se bliderna i denna tråd). Den tjej som syns till vänster på sitlbilden i början av filmsnutten kan också påminna om hur hon skulle har sett ut. Hon spelade i alla fall i denna uppträdan i Interlaken(Schweiz). Jag tycker att hon ser lite grann indiansk ut med långt kolsvart hår.



Stefan

Skriv svar