Skånelands försvenskning

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Skånelands försvenskning

Inlägg av Den stegrande kamelen » 27 januari 2006, 22:31

Jag zappade förbi Svenska dialektmysterier härom dagen. Jag stannade inte så länge, men under den tid jag tittade nämnde Fredrik Lindström något om den oerhört hårdhänta försvenskningsprocessen som vidtog i Skåneland efter erövringen 1658 - under vilken 40 procent av invånarna dog! 8O

Kan den siffran verkligen stämma? Det låter ju alldeles groteskt mycket. Hörde/fattade jag kanske fel, eller var Lindström kanske ute på tunn is?

Det nämndes också att någon svensk kung (Karl XI?) närde planer på att massdeportera skåningar över Östersjön, men övertalades av sina rådgivare att låta bli.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 28 januari 2006, 02:26

Det stämmer definitivt, men man får också räkna med att i siffran så dog mängder av människor som direkta resultat av svenskarnas
militära uppehälle i Skåne, detta spred sjukdomar och sög ut hela trakter.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 januari 2006, 02:51

Kan nästan klassas som folkmord då? I och för sig är det kanske inte meningsfullt att föra det begreppet så långt tillbaka i tiden...

http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/p_genoci.htm
Article 2

In the present Convention, genocide means any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:

(a) Killing members of the group;

(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;

(c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;

(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;

(e) Forcibly transferring children of the group to another group.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 januari 2006, 07:26

Giancarlo skrev:Det stämmer definitivt, men man får också räkna med att i siffran så dog mängder av människor som direkta resultat av svenskarnas
Och vilka källor grundar du det påståendet på? Siffran är extremt hög, hur har den räknats fram, osv.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 januari 2006, 07:33

Jag anser att man bör vara mycket skeptisk till en så hög siffra, visserligen gick både de danska och svenska armeerna periodvis fram hårt i Skåne och befolkningen led helt klart av kriget. Men även med svält, sjukdomar och stridshandlingar så är siffran mycket hög, en dödlighets procent på 40% ligger inte så långt ifrån Auschwitz (56%).
Hade 40% av befolkningen dött redan innan den av danskarna uppmuntrade massflykten så borde Skåne var fullstädnigt utslaget som provins, vilket det helt klart inte var.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 28 januari 2006, 11:25

Fantasier spridda av extremt lokalpatriotiska, svenskhatande skåningar? Min första tanke i vart fall

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 29 januari 2006, 21:01

Giancarlo skrev:Det stämmer definitivt, men man får också räkna med att i siffran så dog mängder av människor som direkta resultat av svenskarnas
Nu vet jag inte riktigt när denna gigantiska folkminskning ska ha ägt rum. Försvenskningsprocessen åren efter 1658 var inte speciellt hård. Det hårdare tagen kom först under skånska kriget, men då var det ju inte bara svenska trupper som befann sig i Skåne och "spridde sjukdomar och sög ut hela trakter". Lennart Andersson Palm ger i boken "Livet, kärleken och döden" en del siffor för bl.a. Skåne, så säkra dessa nu kan vara utifrån det material man har att arbeta med. Tittar man på Kristianstads län anger han en svag, något fluktuerande folkökning 1660-1675. Därefter dyker siffrorna något under krigsåren, men jag inte se några spår av en 40-procentig folkminskning. Malmöhus län har en dykning 1665-1668/69, men där ser å andra sidan perioden 1675-80 bättre ut än för Kristianstads län.

Uppgiften om en folkminskning på närmare 40 procent finns här:
http://www.scania.org/document/articles ... 22namn.htm

Där sägs att detta ska ha inträffat 1658-1719. I Palms bok "Folkmängden i Sveriges socknar och kommuner 1571-1997" sägs dock att både Kristianstads och Malmhöhus län upplevde en 0,6-procentig folkökning 1699-1718, vilket anges ha varit över riksgenomsnittet.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 29 januari 2006, 22:32

Svenska dialektmysterier går praktiskt nog att se på programmets hemsida, så jag har kollat upp exakt vad de egentligen sade. Så här lyder det ordagranna citatet (som sägs ca 7:40 in i videoklippet):
Under de första sextio åren av ockupationen dör hela fyrtio procent av Skånelands befolkning till följd av massavrättningar, hungersnöd, tvångsvärvningar och sjukdomar.
Jag hittade också lite om ämnet i en annan tråd här på Skalman. Där citeras boken "Skåneland utan förskoning" av Uno Röndahl, där det enligt skribenten Ljunggren står så här:
De som inte anpassade sig till de nya härskarna gjorde man sig av med på ett eller annat sätt. Deras plats intogs av svenskar. Fram till 1708 tvångsutskrevs och deporterades 35.000 man till de svenska arméerna på andra sidan Östersjön.Cirka 15.000 familjer flydde till Danmark och dessutom dödades omkring 30.000 under motståndskampen. Sammanlagt beräknar man att befolkningen mellan 1658 och 1720 minskade med nära 40 procent.
Om jag skall spekulera lite så kan jag misstänka att de som pratar om 40 procent räknar på "etniska skåningar", och att det samtidigt har skett en stor inflyttning av "etniska svenskar" vilket gör att den totala befolkningen inte minskar. Men det måste vara väldigt svårt att räkna på det sättet.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 30 januari 2006, 00:21

Enligt Palm bodde det 142 000 personer i Skåne år 1699 och 152 000 år 1718. 1620 ska siffran ha varit 126 000 personer. Ska man börja fundera över siffrorna är det kanske en början.

"Ockupationen" - det låter kanske inte riktigt som det var en företrädare för "objektivitet och saklighet" som yttrade det.

Det skulle också vara intressant att få veta vem denne "man" är som gjort alla dessa noggranna beräkningar och hur han kommit fram till sina siffror.

GL
Medlem

Inlägg av GL » 30 januari 2006, 01:42

Ben skrev:Enligt Palm bodde det 142 000 personer i Skåne år 1699 och 152 000 år 1718. 1620 ska siffran ha varit 126 000 personer. Ska man börja fundera över siffrorna är det kanske en början.

"Ockupationen" - det låter kanske inte riktigt som det var en företrädare för "objektivitet och saklighet" som yttrade det.

Det skulle också vara intressant att få veta vem denne "man" är som gjort alla dessa noggranna beräkningar och hur han kommit fram till sina siffror.
Fylldes inte tomrummet av svenska inflyttade? Det skulle förklara varför befolkningen ökade.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 30 januari 2006, 07:57

Jag skulle vilja veta hur siffran är uträknad. Är det så att "man" har kommit fram till en befolkningssiffra för Skåne för år 1658 och sedan räknat fram, Gud vet hur, precis hur många som flyttade in i? Därefter har "man" sedan skiljt ut de inflyttade som dött åren 1658-1719 från de infödda skåningar som dött under samma period och sedan gjort likadant med födda?

"Under de första sextio åren av ockupationen dör hela fyrtio procent av Skånelands befolkning till följd av massavrättningar, hungersnöd, tvångsvärvningar och sjukdomar"

Hur ska man tolka den uppgiften? Låt oss anta att Skåne 1658 hade 140 000 invånare, bara för att ta en siffra som är något så när rimlig. Under 60 år dör så 40 procent, sägs det. Ska det tolkas så att det sammanlagda antalet döda i Skåne under 60 år är 40 procent av 140 000? D.v.s 56 000 skåningar avlider under perioden 1658-1719. Det skulle då vara mindre än 1 000 per år, vilket inte låter speciellt mycket. Eller är det så att det avlider 56 000 fler skåningar än normalt under de här åren? D.v.s. att man exkluderar de som dör av annat än av svenskarna åstadkomna otäckheter? Eller har man gjort en uppskattning av hur många skåningar som levde åren 1658-1719 och sedan räknat fram hur många av dessa som svenskarna tog död på? Det hela låter högst suspekt.

Sedan säger Röndahl, om man ska tro citatet, tydligen att befolkningen minskade. Då borde väl inflyttade vara inräknade.

Marcus_magnus
Ny medlem

Re: Skånelands försvenskning

Inlägg av Marcus_magnus » 30 januari 2006, 15:47

Den stegrande kamelen skrev: Det nämndes också att någon svensk kung (Karl XI?) närde planer på att massdeportera skåningar över Östersjön, men övertalades av sina rådgivare att låta bli.
Jag tyckte att jag hade läst något liknande i Lars Ericssons bok "Svenska knektar" och tog därför fram den för att undersöka saken, dock fann jag att det i denna bok var lite annorlunda formulerat: (Svenska knektar sid 26.)

"Enligt Gyllenstierna* var och förblev skåningarna i själ och hjärta danskar, det kunde ingen försvenskningspolitik ändra på. Istället förespråkade han en massdeportering av skåningar till de ödsliga trakterna i Karelen och Ingermanland, där de kunde bidra till att kolonisera det svenska väldets utposter mot Ryssland"

*generalguvenör Johan Gyllenstierna (riksråd)

Vad Lars Ericsson i sin tur fått sina uppgifter från förtäljer inte historien.

Efter vidare eftersökning hittade jag dock även en annan källa som nämde saken: (Herman Lindqvist, Storhet och Fall sid. 172)

"Johan Gyllenstierna hade en kristallklar plan; en slutgiltig lösning för hur Skåne skulle bli svenskt. Det kunde bara ske med våld och han fick fria händer av Karl XI. Helst ville han flytta bort större delen av befolkningen till Baltikum för att ersättas med uppsvenska bönder."

Även om nu inte Herman Lindqvist är den bästa källan att hämta kunskap ifrån så framgår det här ändå att det ligger någon gnutta sanning i saken. För mig är i alla fall saken solklar men meningen om var de stackars skåningarna skulle deporteras verkar dock gå i sär något.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 30 januari 2006, 16:10

Det där med massdeportation kommer från ett brev avsänt av generalguvenören Ascheberg till kungen och i ett stycke står det mycket riktigt att han tycker att man borde massdeportera all befolkning i Skåne. I nästa stycke av brevet så säger guvenören däremot att detta är omöjligt och att man bör hitta en annan lösning på problemet, nämligen att införa uniformitet. Det stycket brukar inte citeras så ofta av förklarliga skäl. En av lektorerna på skolan har en avskrift av brevet, jag ska se om jag kan få en kopia av honom och bifoga här.

Alla uppgifter om etnisk rensning och andra överdrifter är mest fantasier av vissa självutnämnda historiker. Uno Rönndahl brukar väl nämnas oftast och han är föga förvånande den som är mest ute och cyklar. Tyvärr fick Herman Lindqvist för sig att ta med Rönndahls variant av historien i sitt populärvetenskapliga verk vilket gör att många tror att det är så det gick till.

Rekomenderad läsning i ämnet:
Da Østdanmark blev Sydsverige : otte studier i dansk-svenske relationer i 1600-tallet. 2003, ISBN 87-89224-74-4

Mellan två riken : integration, politisk kultur och förnationella identiteter på Gotland 1500-1700 / Jens Lerbom (avhandlar i och för sig Gotland men innehåller delar som behandlar skånelandskapen)

Från dansk till svensk lag : kring uniformitetsproblemet i Skånelandskapen 1645-1683 Modéer, Kjell Å

Motsättningarnas Narva : statlig svenskhetspolitik och tyskt lokalvälde i ett statsreglerat samhälle, 1581-1704 / Jaak Naber

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 30 januari 2006, 20:20

Den stegrande kamelen skrev:Svenska dialektmysterier går praktiskt nog att se på programmets hemsida, så jag har kollat upp exakt vad de egentligen sade. Så här lyder det ordagranna citatet (som sägs ca 7:40 in i videoklippet):
Under de första sextio åren av ockupationen dör hela fyrtio procent av Skånelands befolkning till följd av massavrättningar, hungersnöd, tvångsvärvningar och sjukdomar.

Märkligt att ett SVT-program kan framföra något sådant precis som om det vore en fullständigt självklar sanning, helt utan minsta ifrågasättande.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 januari 2006, 20:41

Alldeles bortsett från den bristande källkritiken så verkar SVT ju inte ens ha varit trogna de källor de använt. Eller rättare sagt, de uppger i alla fall inte samma sak som Röndahl. Han säger ju i citatet ovan att befolkningen minskade med nästan 40 procent inklusive utflyttningar och tvångsrekryteringar, medan SVT hävdar att 40 procent helt enkelt dog.

Skriv svar