Den stegrande kamelen skrev:
Det nämndes också att någon svensk kung (Karl XI?) närde planer på att massdeportera skåningar över Östersjön, men övertalades av sina rådgivare att låta bli.
Jag tyckte att jag hade läst något liknande i Lars Ericssons bok "Svenska knektar" och tog därför fram den för att undersöka saken, dock fann jag att det i denna bok var lite annorlunda formulerat: (Svenska knektar sid 26.)
"Enligt Gyllenstierna* var och förblev skåningarna i själ och hjärta danskar, det kunde ingen försvenskningspolitik ändra på. Istället förespråkade han en massdeportering av skåningar till de ödsliga trakterna i Karelen och Ingermanland, där de kunde bidra till att kolonisera det svenska väldets utposter mot Ryssland"
*generalguvenör Johan Gyllenstierna (riksråd)
Vad Lars Ericsson i sin tur fått sina uppgifter från förtäljer inte historien.
Efter vidare eftersökning hittade jag dock även en annan källa som nämde saken: (Herman Lindqvist, Storhet och Fall sid. 172)
"Johan Gyllenstierna hade en kristallklar plan; en slutgiltig lösning för hur Skåne skulle bli svenskt. Det kunde bara ske med våld och han fick fria händer av Karl XI. Helst ville han flytta bort större delen av befolkningen till Baltikum för att ersättas med uppsvenska bönder."
Även om nu inte Herman Lindqvist är den bästa källan att hämta kunskap ifrån så framgår det här ändå att det ligger någon gnutta sanning i saken. För mig är i alla fall saken solklar men meningen om var de stackars skåningarna skulle deporteras verkar dock gå i sär något.