Svenska kolonier

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Konstantin
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2002, 23:55
Ort: vv

Svenska kolonier

Inlägg av Konstantin » 11 augusti 2002, 20:10

Är det någon som vet hur många kolonier som Sverige har haft genom tiderna? Jag känner enbart till 2, en ön i västindien som hette nåt i stil med saint bartolomey som vi tydligen tog en massa slavar från afrika till som fick arbeta på sockerrörsodlingarna. Jag har för mig att vi gav bort den till frankrike efter ett par år. Sen så tror jag att vi haft haft nån koloni i nuvarande USA, som dock blev erövrat av holländare och sedan taget av engelsmännen.

Känner ni till några fler? Och skulle det ha gynnat eller varit ett problem för sverige om vi hade lyckats skaffa oss en massa kolonier??? Se på portugal och spanien, dom sög ju ut sina kolonier allt vad de orkade, och tillhör än idag västeuropas b-lag. Värdens rikaste länder, som Luxemburg och Schweiz har ju förövrigt aldrig haft några kolonier.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 augusti 2002, 20:14

Det finns några trådar om detta, bland annat en med namnet Wismar.

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 augusti 2002, 01:42

Nya Sverige i Delawareområdet (Nordamerika) samt Cabo Corso vid Guldkusten (Afrika), båda under 1650-talet. Samt St.Barts under 1700-talet.

Se på portugal och spanien, dom sög ju ut sina kolonier allt vad de orkade, och tillhör än idag västeuropas b-lag. Värdens rikaste länder, som Luxemburg och Schweiz har ju förövrigt aldrig haft några kolonier.
Tror du inte att det kan finnas ett lite mer komplext samband? Argentina, en fd koloni, låg själv på topp tio kring förra sekelskiftet. Luxemburg var f ö inte ens självständig stat förrän 1830-talet...

Nationalekonomer har gjort vissa beräkningar som tyder på att varken Portugal eller Nederländerna någonsin gjorde vinst på sina kolonier i Asien, trots monopolstatus för viktiga och dyra varor som kryddor, porslin etc. Ett fåtal köpmän gjorde vinst medan de ständiga kraven på trupper och fartyg som skickades långväga utgjorde accelererande utgiftsposter.

Den europeiska administrationen av Afrika ca 1880-1960 lär knappast någonsin ha genererat någon form av nationalekonomisk vinst.

Man bör också f ö skilja på nybyggarkolonier med ett stort antal bosättare från moderlandet som i Nordamerika/Australien etc och övertaganden av existerande samhällen likt i Asien där endast ett fåtal temporära individer (köpmän, administrativ personal) vistas i kolonin. Typexempel är Indien och Indonesien (Nederländska Ostindien).

/Forsberg

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 12 augusti 2002, 04:37

Som jag förstår det så skapade de stora silverströmmarna till Portugal och Spanien problem. Man började leva över sina tillgångar

Konstantin
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2002, 23:55
Ort: vv

Inlägg av Konstantin » 12 augusti 2002, 08:13

Galadriel skrev:Som jag förstår det så skapade de stora silverströmmarna till Portugal och Spanien problem. Man började leva över sina tillgångar
Vilket innebar att man fick världshistoriens första stora inflation....

Konstantin
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2002, 23:55
Ort: vv

Inlägg av Konstantin » 12 augusti 2002, 08:16

Nu kom jag förresten på att vi har haft en del städer i längs kusten i norra tyskland, stralsund och några till...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 12 augusti 2002, 10:51

Hmm, vad är då en koloni?
Eller snarare, när upphör en koloni att vara en koloni och blir i stället en faktisk del av landet som äger kolonin?
Det måste ju finnas någon definition av koloni, annars kan man ju säga att Finland var en svensk koloni förr?

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 12 augusti 2002, 11:18

I så fall kan man även tillägga Lappland/norrland innan det befolkades i större utsträckning... eller?

Skriv svar