Regalskeppet Stora Cronan / Kronan

Skriv svar
berza
Provmedlem

Regalskeppet Stora Cronan / Kronan

Inlägg av berza » 25 augusti 2005, 07:12

Detta blir mitt första inlägg här :)

Undrar om någon har en bra bok eller kanske flera böcker om regalskeppet Kronan, eller jag har skummat igenom alla kända sidor som har info om Kronan, men jag har inte funnit t.ex ritningar, 3d modeller eller datoranimerade filmer. Bara fakta som lämnar mycket att önska...

har också försökt med statsarkivet som källa, men dom har ingen information utöver det som bjuds på nätet. SvD hade tydligen en film om Kronan samt annan info enligt en länk, men tyvärr går själva filmen och infon inte att komma åt.

-tack på förhand

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Regalskeppet Stora Cronan / Kronan

Inlägg av Martin Lundvall » 25 augusti 2005, 18:35

berza skrev:Detta blir mitt första inlägg här :)

Undrar om någon har en bra bok eller kanske flera böcker om regalskeppet Kronan, eller jag har skummat igenom alla kända sidor som har info om Kronan, men jag har inte funnit t.ex ritningar, 3d modeller eller datoranimerade filmer. Bara fakta som lämnar mycket att önska...
Välkommen.
Bara för att vara på den säkra sidan. Du har kollat in museét http://www.kalmarlansmuseum.se/kronan/ . De har säkert någon information som är till hjälp, och om du inte har tid att åka ner till Kalmar så kan du skriva till dem, de kanske kan hjälpa dig.

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 augusti 2005, 19:46

Nu kanske jag slår in öppna dörrar s.a.s., men på den tiden använde man sig ju inte av ritningar när man byggde fartyg på det sätt som man gör idag. På musei-sidan som Martin länkade till så finns det en sorts "planskiss", där 2/3 av babordsidan återstår, vilket ju återspeglar vrakets kondition; kanske har man kanske inte funnit det meningsfullt att rekonstruera skeppet mer än så? Är man intresserad av ett helt fartyg från tiden ifråga så finns det ju ett i Stockholm, poängen med Kronan är ju allt annat än själva fartyget...

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 25 augusti 2005, 20:01

Mitt historieintresse väcktes när jag som parvel fick den utmärkta boken Regalskeppet Kronan från 1985 i present av min farfar. Den verkar inte finnas i webbshopen på länsmuséet, men kanske på biblioteket? Tror mig ha sett den i någon bokhandel i Kalmar också, men det var kanske länge sen. Där finns en del om tidens skeppsbyggeri och enligt boken användes inte ritningar så tidigt.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 31 augusti 2005, 23:38

Jag har National Geographic från April 1989 hemma. Där finns en artikel om Kronan med många fina bilder.
Ett tips bara.

Kurt Lundgren
Medlem
Kontakt:

Böcker om Stora Cronan

Inlägg av Kurt Lundgren » 20 september 2005, 11:38

Frågorna om Stora Cronan kan jag besvara, ty jag var med (när hon hittades, och jag har skrivit tre böcker):

Sjöslaget vid Öland - nästan 400 sidor dokument om katastrofen. (Cronan-kommissionen)

Stora Cronan - nästan 300 sidor om fartyget och byggandet, i detalj.

Sheldon, Day och Turner, tunnare bok om de tre engelska skeppsbyggmästarna, ca 80 sidor.

Samt åtskilliga uppsatser här och där om slaget. Det mesta är alltså utgivet/skrivet.

Allt material hämtat ur primära källor. Inget omtugg ur gamle Fryxell och Starbäck.

Dessutom har jag skrivit en bok om örlogsskeppen på Knarröarna i Kalmar under stormaktstiden, den boken heter Anders Homan, han som var med på Swärdet och överlevde slaget.

Hälsningar
Kurt Lundgren

Jag vill bara tillägga att skeppet heter Stora Cronan, inget annat, inte kronan, ty hon döptes i augusti 1668 till Stora Cronan, och det är ju en magnifikare stavning än Kronan, inte sant.

Förfrågningar om böcker :

kurt_lundgren2000@yahoo.se

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 20 september 2005, 11:43

Får man stillsamt undra varför Kalmar Läns Museum skriver "Regalskeppet Kronan" då? :) Jag förstår vad du menar, men precis som Wasen benämns Vasa i våra dagar är det ju mer lättförståeligt att skriva Kronan. Precis som vi inte stafvar med f längre, eller skriver "Carl XII".

Välkommen till Skalman, alltid roligt med författande medlemmar!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 september 2005, 12:41

Alltid roligt med medlemmar som inte bara skriver böcker utan även förser sig själva med stoffet! Kan tipsa herrn om den här tråden: viewtopic.php?t=19196

När det gäller namnfrågan, tja, "Cronan" ser onekligen mer 1600-talsaktigt ut, men det känns lite fånigt att tvista om en sådan detalj... Fartyget är ju också uppkallat efter just en krona, som stavas just så idag. När det gäller "Vasa" så hörde jag så sent som i förrgår en guide som sade att fartyget uppkallats efter ätten Vasa, vilket ju inte är riktigt sant, men den sortens missförstånd kan ju inte uppstå i det här fallet.

Kurt Lundgren
Medlem
Kontakt:

Så skall Cronan stavas

Inlägg av Kurt Lundgren » 21 september 2005, 00:28

Om ett fartyg döpts till Stora Cronan, om detta är helt begriplig stavning så förstår i varje fall inte jag varför namnet skall stavas på annat sätt. Det skall alltså vara Stora Cronan, det skall vara Swärdet. I urkunderna är detta helt klart och oomtvistligt. Och för min del har det ingen betydelse vad nutiden tycker, jag stavar Cronan, Swärdet etc.

Anledningen till att en namnkommitté efter mycket bråk slutligen bestämde sig för Vasa var att fartyget stavades på så många olika sätt i källmaterialet att man måste bestämma sig för något, men först stavades hon med W. Anders Franzén fick det ändrat till V. Bakom detta ligger det en kul historia som jag på begäran kan berätta.

Skall vi döpa om Titanic allt efter som nya stavningsreformer tillkommer, döpa om Graf Spee, kanske Bismarck och Estonia. Nej, fartyg heter det som de är döpta till om detta kan utforskas i dokumenten.

Kurt Lundgren
http://kurtlundgren.webblogg.se

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 september 2005, 08:23

Den historian vill vi definitivt höra, lägg den i den här tråden:
viewtopic.php?t=17418&

Gutekrigaren
Medlem

Re: Så skall Cronan stavas

Inlägg av Gutekrigaren » 21 september 2005, 10:24

Kurt Lundgren skrev:Om ett fartyg döpts till Stora Cronan, om detta är helt begriplig stavning så förstår i varje fall inte jag varför namnet skall stavas på annat sätt. Det skall alltså vara Stora Cronan, det skall vara Swärdet. I urkunderna är detta helt klart och oomtvistligt. Och för min del har det ingen betydelse vad nutiden tycker, jag stavar Cronan, Swärdet etc.

Anledningen till att en namnkommitté efter mycket bråk slutligen bestämde sig för Vasa var att fartyget stavades på så många olika sätt i källmaterialet att man måste bestämma sig för något, men först stavades hon med W. Anders Franzén fick det ändrat till V. Bakom detta ligger det en kul historia som jag på begäran kan berätta.

Skall vi döpa om Titanic allt efter som nya stavningsreformer tillkommer, döpa om Graf Spee, kanske Bismarck och Estonia. Nej, fartyg heter det som de är döpta till om detta kan utforskas i dokumenten.

Kurt Lundgren
Nåväl, ingen hindrar dig från att använda C. Jag skriver med K och så länge vi förstår varann så. :) Det intressanta är ju fartyget!

Mvh Petter

Kurt Lundgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Kurt Lundgren » 25 oktober 2005, 08:20

Först något om namnet. Den som läst boken om Stora Cronan, inte min bok utan det stora verket med många bilder, finner där att på faksimiler av handlingar som återges stavas fartyget Cronan, men i det skrivna intill Kronan. Det blir ju förvirrande, eller hur ?

Vilken stavning är då rätt, dokumentets stavning eller det moderna påfundet ?

Nog om det.

Jag var med Anders Franzén några dagar efter det att Cronan påträffats öster om Öland. Det är nu 25 år sedan. Varje år sedan dess har dykningar pågått och föremål tagits upp - minst 30 000 föremål vid det här laget. När Anders Levde ville han ha stopp på dykningarna, han ansåg att det räcker nu och det var ändå för ungefär tio år sedan. Men ingen lyssnade till sakkunskapen, skattjakten fortsätter och det är oansvarigt.

För min del anser jag att skattjakten nu måste stoppas, det upptagna vetenskapligt bearbetas och vi bör överlämna till kommande generationer att med bättre metoder forska vidare.

Ingen arkeologisk utgrävning får vara ett livstidsprojekt, varken till lands eller under vatten. En vetenskaplig undersökning har en inledning, en genomförandefas och ett avslut, därefter lämnar man platsen. 25 år är en alldeles för lång tid, och ännu ser man inget slut. Vem hat ansvar för detta ? Sjöhistoriska, Raä ?

Kurt Lundgren
mejl : kurt_lundgren2000@yahoo.se

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 oktober 2005, 08:38

Men det är väl bättre att arkeologer tar upp föremålen än att kreti och pleti gör det?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 november 2005, 08:51

Kom att tänka på den här tråden när jag grottade runt bland Ostindiska kompaniets handlingar, och fann rullan för ett fartyg som i index kallas "Cronprins Gustaf" eller "Cron Prins Gustaf" - men på originalhandlingens står det klart och tydligt "KronPrins Gustaf", och på titelsidan "Prins Gustaf". Inte lätt att hålla sig historiskt korrekt alla gånger...

Varulv
Medlem

Inlägg av Varulv » 6 oktober 2006, 19:15

Det er faktisk en tegning av "Kronan" i en dansk bok. Den kjente marinehistorikeren Niels M. Probst med en forkjærlighet for portrett av skip fra 1600-tallet har i sin siste bok, "Niels Juel, Vor største flådefører" gjengitt en tegning av Kronan på side 52 sammenlignet med et vanlig orlogsskip. Den var en høy tredekker, så høy at en kunne nesten forestille seg problemene med Kronan til sjøs. På akterskipet også kalt skansen var det et halvdekk og et hyttedekk ( uten hytte ovenpå ), men var ikke høy i forhold til skipet som på tilsvarende orlogsskip den gang.

Probst har vært opptatt av å lage rekonstruksjonstegninger på eksisterende materiell som avbildninger fra ulike retninger men meget få svenske er avbildet fordi det fantes langt mindre enn hos danskene. Og danskene hadde svært få avbildelser av deres skip i 1660-1690, deres konstruksjonstegninger for å bygge skip var ødelagt eller tatt av skipsbyggerne som Francis Sheldon som nektet å gir dem fra seg. Danskene lenge etterpå hadde fått tilbud om å kjøpe samlingen, men sa nei. Dermed vet man ikke egentlig hvordan Kronan så ut. Sheldon som arbeidet for danskene, var den som bygge Kronan i 1660-årene. Det lite som finnes, var utnyttet av Probst og etter tegningen skulle den ha blitt lagt i 1987 til 1992 med flere endringer.

Men selvsagt er ikke tegningen 100 % sikkert.

Skriv svar