Dog inte Vasaätten ut på 1600-talet?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Dog inte Vasaätten ut på 1600-talet?

Inlägg av Carolus » 2 augusti 2005, 18:48

I dagens Sverige går det runt flera människor som heter Vasa. Då menar jag inte de återkommande historierna om att Gustav Vasa vänstrade med någon så vips, där står Berra Johanson 500 år senare med ett flin i nyllet. :-)
Jag menar att folk har namnet Vasa som efternamn. Hur är detta möjligt?
Jag trodde att alla utom Gustav I av vasarna dog iochmed Stockholms Blodbad och att hans linje dog ut iochmed Drottning Kristina...

Någon som vet annat?


P:S Kolla själva på hitta.se D:S

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 31 juli 2005, 23:30
Ort: Polen

Inlägg av Copernicus Polonus » 2 augusti 2005, 20:48

Den siste av Vasaätten, åtminstone på svärdets sida bör vara Jan Kazimierz (Johan Kasimir) Polens konung och Litauens Storhertig död 1672.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 2 augusti 2005, 21:43

Copernicus Polonus skrev:Den siste av Vasaätten, åtminstone på svärdets sida bör vara Jan Kazimierz (Johan Kasimir) Polens konung och Litauens Storhertig död 1672.
Ja, visst ja. Den polska delen. I vilket fall som helst så förklarar det inte Vasar i anno domini 2005.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 augusti 2005, 08:00

Om inte nån avlägsen gren lever kvar förstås, kan varken bekräfta eller dementera detta. Men jag kom en gång kontakt med en tjej som hävdade att hon var släkt med Gustav Vasa, så jag vet inte vad jag skall kommentera, kanske nån skalmanit som kan göra det bättre. :o :)

Stefan

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 14 augusti 2005, 13:15

Eftersom Carl XVI Gustaf tydligen härstammar från Gustav Vasa på 91 olika sätt lär det finnas åtskilliga andra människor, utom och inom Sverige, som också härstammar från honom. Däremot finns det naturligtvis ingen obruten linje på svärdssidan, den sidan av ätten dog ut på 1700-talet genom ättlingarna till Gustaf Gustafsson af Wasaborg, s.k. oäkta son till Gustav II Adolf.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 18 augusti 2005, 10:14

Vi har ju Gustav Eriksson Vasa, Erik XVI:s son. Vem vet om inte han gifte sig? Kanske bor ätten i Sverige under annan identitet (oj, nu lät jag kanske lite väl mycket Da Vincikoden... :-)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 augusti 2005, 10:50

Den svenska medeltida frälsesläkten Vasa härstammar från häradshövdingen och slottsfogden i Björnö i Frötuna socken Nils Kettilsson (Vasa) som levde under 1300-talet. Gustav Eriksson (Vasa) blev Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) år 1523 och på så sätt grundade den kungliga dynastin Vasa. Huset Vasa utdog på svärdssidan den 16 december 1672 i St. Martin i Nevers i Frankrike med Konung Johan II Kasimir av Polen / King JAN KAZIMIERZ II of Poland (1648-1668). Han titulerade sig som Konung av Sverige (1660-1672).

Bild

På spinnsidan utdog Huset Vasa i Rom den 9 april 1689 med Drottning Kristina av Sverige (1644-1654)

Bild

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 augusti 2005, 11:09

Den nuvarande svenska monarken Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) härstammar från Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) via många linjer men detta är en som få känner till:

Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-)

Prins Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund av Sverige

Konung GUSTAF VI ADOLF av Sverige (1950-1973)

Konung GUSTAF V av Sverige (1907-1950)

Konung OSCAR II av Sverige (1872-1907)

Prinzessin JOSÉPHINE von Leuchtenberg

Prinzessin AUGUSTA von Bayern

Landgräfin AUGUSTE von Hessen-Darmstadt

Landgraf Georg Wilhelm von Hessen-Darmstadt

Gräfin Charlotte Christine Magdalene Johanna von Hanau-Lichtenberg

Markgräfin Dorothea Friederike von Brandenburg-Ansbach

Markgräfin Johanna Elisabeth von Baden-Durlach

Pfalzgräfin Christine Magdalene von Zweibrücken zu Kleeburg

Prinsessan Katarina av Sverige

Konung KARL IX av Sverige (1604-1611)

Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560)

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 19 augusti 2005, 10:30

Ingen som har nån tanke om Erik XVI:s son?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 19 augusti 2005, 15:42

Det har aldrig funnits en svensk monark med regeringsnamnet Erik XVI. Du tänker nog säkert på Erik XIV. Hans son Gustaf Eriksson (Vasa) föddes på Nyköpingshus den 28 januari 1568 och avled ogift och barnlös i Kaschin i Ryssland den 22 februari 1607.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 20 augusti 2005, 19:37

Ralf Palmgren skrev:Det har aldrig funnits en svensk monark med regeringsnamnet Erik XVI. Du tänker nog säkert på Erik XIV. Hans son Gustaf Eriksson (Vasa) föddes på Nyköpingshus den 28 januari 1568 och avled ogift och barnlös i Kaschin i Ryssland den 22 februari 1607.
Ja, självklart menade jag XIV. Avled han ogift och barnlös? Är det säkert faställt? Han hade inga oäktingar?

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem
Inlägg: 793
Blev medlem: 22 december 2004, 19:05
Ort: Södertälje

Inlägg av Ferocius » 20 augusti 2005, 20:27

Carolus skrev:
Ralf Palmgren skrev:Det har aldrig funnits en svensk monark med regeringsnamnet Erik XVI. Du tänker nog säkert på Erik XIV. Hans son Gustaf Eriksson (Vasa) föddes på Nyköpingshus den 28 januari 1568 och avled ogift och barnlös i Kaschin i Ryssland den 22 februari 1607.
Ja, självklart menade jag XIV. Avled han ogift och barnlös? Är det säkert faställt? Han hade inga oäktingar?
Oäktingar brukar väl aldrig räknas officielt i kungliga släktlängder?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 augusti 2005, 20:46

Jag har aldrig läst att Prins Gustav av Sverige eller Gustav Eriksson Vasa skulle någonsin ha gift sig eller skaffat barn. Dessutom har jag för mig att det aldrig nämnts någon hustru eller barn åt honom i källorna. Han dog således både ogift och utan legitim avkomma i den lilla staden Kasjin i mellersta Ryssland. Om Gustav Eriksson Vasa skulle ha haft illegitima barn så skulle dessa inte ha varit arvsberättigade till den svenska kungatronen, inte haft kunglig status, ha hetat Vasa eller tillhört den svenska kungliga dynastin Vasa. De skulle således ha hetat någonting annat än Vasa. Eftersom det inte nämns några barn i källorna kan vi inte bevisa att han hade några barn.

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Inlägg av GL » 27 augusti 2005, 02:31

Illegitima barn delades in i två kategorier, "frillobarn" och "horbarn". De senare hade inga rättigheter, men frillobarnen hade viss arvsrätt till faderns kvarlåtenskap. Skillnaden mellan de två är att frillan hade lite mer "officiell" ställning, kravet var så vitt jag vet att mannen inte var gift.
Även om illegitima barn kunde uppnå hög ställning (t.ex. Carl Carlsson Gyllenhielm) så hade de inte rätt till varken namn, tron eller titel.

Som sagt så finns det massor av Vasaättlingar i landet, säkert här på forumet också. Dock har ingen rätt till namnet Vasa, så släkten får anses utdöd även i fortsättningen... :)

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 29 september 2005, 09:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 2 november 2005, 15:37

GL skrev:Även om illegitima barn kunde uppnå hög ställning (t.ex. Carl Carlsson Gyllenhielm) så hade de inte rätt till varken namn, tron eller titel.
Det beror väl lite på vad kungen själv tyckte? Iaf i England under Henrik VIII fick hans oäkta son Henry Fitzroy (som kungen erkände som sin egen son) en hertig-titel (Hertig av Richmond). Eller menar du att dom inte har rätt till till kungatiteln?

och även om den kungliga ätten Vasa dött ut, så kan det ju fortfarande finnas folk som är släkt med honom, tex vår egen kung Carl XVI.


Förövrigt talade nån om för mig på ett annat forum att oäkta barn bara räknades som tronarvingar, men inte som prinsar av blodet eftersom dessa var barn till både kungen och dottningen, så var det i alla europeiska länder... :o När jag frågade varför så många kungar desperat förskjöt sina hustruar för att få en son till tronarvinge medan dom hade dussintals oäktingar att välja mellan, svarade han helt enkelt att det inte ansågs fint med oäkta tronarvingar.
Låter skumt tycker jag...

Skriv svar