Quiz: Tidigmodern tid

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 17 september 2003, 17:09

Nej det kanske inte var en quiz fråga men det borde komma en snart tycker jag. Bring it on! :)

Eder
- Palle

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 18 september 2003, 00:29

Visst var det Olof Rudbeck d.ä., det otroliga universalgeniet vars eftermäle blivit något förlöjligat genom Atlanticans säregna spekulationer om att Sverige var identiskt med Atlantis och att all världens stora folk utgått härifrån genom Noaättlingen Jafet. Eller som det specificerades redan i titeln: Olf Rudbeks Atland eller Manheim, Dedan Japhets avkomne, de förnämste Kejserlige och Kungelige Släkter ut till hela världen, henne att styra, utgångne äro, så ock desse efterföljande Folk uttågade, nämligen Skyttar, Borbarn, Asar, Jättar, Giotar, Phryger, Trojaner, Amaizor, Traser, Lyber, Maurer, Tussar, Kaller, Kämpar, Kimrar, Saxer, Germen, Svear, Longobarder, Vandaler, Herular, Gepar, Tydskar, Anglar, Paiktar, Danar, Sjökampar, och flera de som i verket visas skola.

Säga vad man vill om våra förfäder, men känsla för säljande titlar hade de, och nog blir man stolt när man tänker på att man tillhör det folk som frambragt både Tussar och Kaller. Varsågod Rubber Duck, nästa fråga! :)

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 18 september 2003, 09:08

OK, jag ville ha klartecken från Dilbert först :D

Det här verkar vara ett ganska intellektuellt forum, så jag kör med en författarfråga:

Jag söker en fransk författarinna som levde 1766-1817 (jag vet, gränsfall i detta forum), känd för sin litterära salong, och med svensk anknytning.

Under vilket namn är hon känd?

Med vem var hon gift?

Och - naturligtvis - vem var hennes far?

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 18 september 2003, 11:02

Rubber Duck skrev:Under vilket namn är hon känd?
Madame de Staël, och hon bidrog väl bl.a. till att göra den tyska romantiken känd i Frankrike. Hon var också en tidig företrädare för ett "litteratursociologiskt" perspektiv, i det att hon ville se litterära verk i deras relation till det omgivande samhället och tidsandan.
Rubber Duck skrev:Med vem var hon gift?
Svenske ambassadören i Paris, Staël von Holstein.
Rubber Duck skrev:Och - naturligtvis - vem var hennes far?
Om tendensen i denna quiz håller i sig så borde det vara en svensk biskop som är pappa här också. Men det tror jag väl inte; får lämna blankt tills vidare. :)

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 18 september 2003, 11:14

Två rätt Dilbert :)

Jag var ute efter Madame de Staël, fullständigt namn Anne Louise Germaine de Staël, som mycket riktigt var gift med den svenske ambassadören Erik Magnus Staël von Holstein!

Vem var då hennes far (en ledtråd, han var inte svensk biskop).

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 18 september 2003, 11:36

Rubber Duck skrev:Jag söker en fransk författarinna som levde 1766-1817 (jag vet, gränsfall i detta forum),
Enligt mig så sträcker sig detta forum från 1500 till ungefär efter Napoleontiden så runt 1500-1820. Enligt mig.

Jag är inte så bekant med Madame de Staël men var det inte så att hennes make skrev diket? Eller var det kanske Creutz?

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 18 september 2003, 14:05

Vad gäller Erik Magnus Staël von Holstein så är han väl idag mest känd just för att ha varit sin frus make, men han skall ha varit en duglig diplomat. Om han skrev "diket" vet jag inte.

Fler ledtrådar om fadern: Han var född i Geneve, var fransk finansminister och hans efternamn är snarlikt en sydtysk flod.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 18 september 2003, 16:36

Ingen?

Det rätta svaret är Jacques Necker, bankir och Frankrikes rikaste man, och som sagt fransk finansminister.

Dilbert, varsågod!

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 18 september 2003, 16:54

Tack! Efter att ha svarat tjyvkikade jag efter namnet på pappan och hittade då denna lite småintressanta och tragikomiska text om Staël von Holsteins bröllopsbesvär. Han framstår åtminstone där som en ganska sorglig karriärist, tycker man.

Nästa fråga. Följande text är hämtad ur Nordisk Familjeboks uggleupplaga. Vem är konstnären som åsyftas?
Nordisk Familjebok skrev:En målning, som icke står i något direkt sammanhang med dessa modeporträtt, är den förträffliga genreartade porträttgruppen Brunnsmästaren i Medevi och hans söner (1683, Gripsholm), en i öfvervägande brun ton hållen tafla, som icke har någonting att skaffa med hans i Italien förvärfvade teknik, utan närmast erinrar om ett par af hans ungdomsverk, de ofvan omtalade, under holländska intryck utförda genreartade porträtten från 1652 och däromkring.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 19 september 2003, 09:25

Kan det vara David Klöcker Ehrenstrahl?

Jag tror han var bördig från Pommern. Adlad Ehrenstrahl (och fadern hette sålunda Klöcker).

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 19 september 2003, 14:02

Visst var det David Klöcker Ehrenstrahl:
Bild

Född i Pommern som David Klöker eller Klöcker följde han Carl Gustaf Wrangel

Bild

till Sverige och blev "hovkonterfejare", sedermera adlad Ehrenstrahl. Han avbildade ett stort antal kända personer ur den svenska stormaktstiden och gjorde sig dessutom känd för djurmålningar som Björnjakten, Tjäderlek och Orrlek, samt förstås för sina många dekorationer på Drottningholms slott. Här från Svenska konungars berömliga bedrifter:

Bild

E. dog d. 23 okt. 1698 och fick sitt hvilorum i Stockholms Storkyrka,
hvarest Carl XII lät öfver honom uppsätta en praktfull minnesvård.
(Svenskt Biografiskt Lexikon)

Du igen, Rubber Duck! :)

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 19 september 2003, 14:23

Intressanta länkar och vackra bilder kan jag inte bidra med. Men en fråga:

Vilka var Sveriges chefsförhandlare i den westfaliska fredskonferensen efter det 30-åriga kriget?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 19 september 2003, 16:24

Fredförhandlingarna höll väl under kriget? Inte efter. Hursomhelst så har jag för mig att detta var Axel Oxenstiernas son, Johan Oxenstierna (som sedan blev riksrådets ledare tror jag).

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 19 september 2003, 16:44

Ja, Johan Axelsson Oxentierna är rätt, han var den ene.

Den andre var Johan Adler Salvius (jag måste ta helg snart så jag ger svaret nu)

Johan Adler Salvius var mycket erfaren och duglig, men var samtidigt nyadlad och betraktades som något av en uppkomling. Han fick därför biträdas av den yngre Johan Oxenstierna, som ju sannerligen hade gott påbrå. Samarbetet var inte problemfritt, men ändå framgångsrikt.

För övrigt blev båda riksråd. Och det är riktigt att förhandlingarna hölls under kriget, eftersom kriget avslutades vid den westfaliska freden 1648, när förhandlingarna var slut.

Varsågod Palle!

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 19 september 2003, 17:02

Jag vill bara säga att jag hade namnet på den andre också men jag tänkte just som dom gjorde då. Han var ju inte galjonsfigur...

Ny fråga var det.

Vilken gustaviansk lyriker skrev dessa rader (tyvärr så har jag inte fortsättningen på denna dikt):
Vem skrev?? skrev:"Inför den höga dåren buga
men djupt, så djupt min son
att han inte ser dig le"
Sant, så sant.

Skriv svar