Fakta angående Amerikanska Revolutionen?
Fakta angående Amerikanska Revolutionen?
Vill inleda med att jag tvekade mellan de 2 rubrikerna, enväldets tid och revolutionernas tid. I och med att den Amerikanska revolutionen ingår i årtalet som rubriceras för eran medans det klangar bättre i denna del. Ni får flytta om inte annat..
Har sökt och letat i forumet men tycks inte hitta någon intressant informations alls faktiskt! Mest franska revolutionen och inbördeskriget i staterna...brukar man kalla revolutionen något annat, därför jag inte hittar?
I varje fall, ska göra ett skolarbete där jag pratar i runt 10min, och visar också några bilder. Jag har ordnat det så att jag gör en presentation i Powerpoint och så ska jag låna en projektor i skolan för att skjuta upp det på väggen..
Min lärare vill inte ha så mycket fakta utan istället mer analys, frågeställning och egna tankar.
Än så länge så har jag frågat 'mig själv' ( i arbetet, ja ni vet) ifall det borde klassas som en revolution då de flesta ammerikaner ville ha en frihetskamp istället för ta till våld, dvs ett enat folk i protest mot england.
Tar också fram att alla ville inte göra uppror mot kungen utan en hel del lojalister stödde honom och jag drar en paralell med franska revolutionen att fem gånger fler blev förföljda i staterna än där, politiska flyktingar.
Har laggt fram 4 frågor jag ännu inte besvarat:
Om Britterna hade gått med på amerikanernas krav, hade revolutionen då inträffat?
Hur hade det sett ut om revolutionen inte hade inträffat?
Fick revolutionen några innebörder som vi kan se idag?
Hur ser britterna respektive amerikanerna på revolutionen idag?
Vet att det sticker många i ögonen när man frågar om skolarbeten och sånt, men här letar jag som sagt fakta. Har bara hittat väldigt torftig sådan och om det kommer från er eller arkiv från internet spelar varken mig eller min lärares roll.
Egna tankar och debatt välkomnas också..jag vet väldigt lite om det här !
Tack
Har sökt och letat i forumet men tycks inte hitta någon intressant informations alls faktiskt! Mest franska revolutionen och inbördeskriget i staterna...brukar man kalla revolutionen något annat, därför jag inte hittar?
I varje fall, ska göra ett skolarbete där jag pratar i runt 10min, och visar också några bilder. Jag har ordnat det så att jag gör en presentation i Powerpoint och så ska jag låna en projektor i skolan för att skjuta upp det på väggen..
Min lärare vill inte ha så mycket fakta utan istället mer analys, frågeställning och egna tankar.
Än så länge så har jag frågat 'mig själv' ( i arbetet, ja ni vet) ifall det borde klassas som en revolution då de flesta ammerikaner ville ha en frihetskamp istället för ta till våld, dvs ett enat folk i protest mot england.
Tar också fram att alla ville inte göra uppror mot kungen utan en hel del lojalister stödde honom och jag drar en paralell med franska revolutionen att fem gånger fler blev förföljda i staterna än där, politiska flyktingar.
Har laggt fram 4 frågor jag ännu inte besvarat:
Om Britterna hade gått med på amerikanernas krav, hade revolutionen då inträffat?
Hur hade det sett ut om revolutionen inte hade inträffat?
Fick revolutionen några innebörder som vi kan se idag?
Hur ser britterna respektive amerikanerna på revolutionen idag?
Vet att det sticker många i ögonen när man frågar om skolarbeten och sånt, men här letar jag som sagt fakta. Har bara hittat väldigt torftig sådan och om det kommer från er eller arkiv från internet spelar varken mig eller min lärares roll.
Egna tankar och debatt välkomnas också..jag vet väldigt lite om det här !
Tack
- CJBackfire
- Medlem
- Inlägg: 995
- Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
- Ort: sverige
Re: Fakta angående Amerikanska Revolutionen?
Förenta staterna byggde hela sin grund på motståndet mot feodalismen, vilket är unikt i sig. Det präglar fortfarande landets syn på förhållandet mellan staten och individen. Eftersom revolutionen ägde rum i "nytt land" var det mycket lättare att lägga gamla feodala strukturer bakom sig än i t ex Frankrike efter revolutionen (har f ö också reagerat på att startåret för detta forum är 1789 och inte 1776).Alezman skrev:Fick revolutionen några innebörder som vi kan se idag?
/ Probstner
- Perra
- Medlem
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
- Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!
Ett tips är att du nämner hur viktiga upplysnigstankarna var för formandet av landets författning sedan. Dessa liberala tankegångar har ständigt genomsyrat amerika, "the american dream" (Alla kan lyckas med tillräckliga ambitioner, och staten ska inte lägga sig i och exempelvis sno halva förtjänsten för medborgaren i skatt). Medan man i europa haft mer sorts välfärdsstater där man via en större offentlig sektor bygger upp en stat där vissa skyddsnät ingår, har man i usa inte i så stor grad övergått till socialliberalism, utan kört på med tanken att ju mindra staten har att säga till om i människors vardag desto bättre. Detta var frihet för de första upplysningsfilosoferna, och det är frihet för dagens amerikaner. Man hade förvisso en tid av större offentlig sektor och välfärdsstat under tiden efter andra världskriget, för att motverka radikala sociala tendeser som kommunism. från och med 70 talet kom dock nyliberalismen, och då återgick man mer eller mindre till samma klassiska liberala idéer som Jefferson och de andra grabbarna hade som skrev avhängighetsförklaringen på 1700talet. Dessa idéer har sedan fått allt mer fäste i även europa, där man även i välfärdsstaten sverige slagit in på banan av avregleringar på telefon,el, taxi radio och alla möjliga marknader för att åstadkomma fördelarna med marknadskrafterna. Det är kanske nåt att påpeka.
om man ska kalla det "revolution" eller "frihetskrig" är ju frågan, själv väljer jag det senare, då en revolution i min värld inte leder till ett regelrätt krig med prydliga slagordningar (utan mer är en uppresning av folket) vilket det gjorde i det här fallet.
om man ska kalla det "revolution" eller "frihetskrig" är ju frågan, själv väljer jag det senare, då en revolution i min värld inte leder till ett regelrätt krig med prydliga slagordningar (utan mer är en uppresning av folket) vilket det gjorde i det här fallet.
Ja, förenta staterna existerar (USA), vilket torde vara en mycket stor innebörd idag 8) .Fick revolutionen några innebörder som vi kan se idag?
- Djinghis Khan
- Medlem
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
- Ort: Karlstad
Re: Fakta angående Amerikanska Revolutionen?
Bortsett från den marxistiska definitionen kan man väl knappast kalla Storbritannien feodalt anno 1776...? Landet hade haft en stark centralmakt sedan 1500-talet, en stark rådsförsamling i parlamentet sedan 1600-talet, handelskapitalismen var etablerad och man var ju redan på god väg in i ett industrisamhälle vid 1700-talets mittProbstner skrev:Förenta staterna byggde hela sin grund på motståndet mot feodalismen, vilket är unikt i sig. Det präglar fortfarande landets syn på förhållandet mellan staten och individen. Eftersom revolutionen ägde rum i "nytt land" var det mycket lättare att lägga gamla feodala strukturer bakom sig än i t ex Frankrike efter revolutionen (har f ö också reagerat på att startåret för detta forum är 1789 och inte 1776).Alezman skrev:Fick revolutionen några innebörder som vi kan se idag?
/ Probstner
/Mikael
Re: Fakta angående Amerikanska Revolutionen?
Storbritannien är ju också det europeiska land som i många avseenden är mest likt USA idag. Glöm å andra sidan inte exempelvis att adeln kunde överleva där och till och med blomstra under industriella revolutionen (det förekom ingen annan stans), just beroende på landets specifika historiska förutsättningar. Så nog fick britterna med sig en hel del feodal barlast, trots tidigt privatägande, trots Cromwelltidens parlamentariska reformer och trots den tidiga mekaniseringen av manufakturerna.Djinghis Khan skrev:Bortsett från den marxistiska definitionen kan man väl knappast kalla Storbritannien feodalt anno 1776...? Landet hade haft en stark centralmakt sedan 1500-talet, en stark rådsförsamling i parlamentet sedan 1600-talet, handelskapitalismen var etablerad och man var ju redan på god väg in i ett industrisamhälle vid 1700-talets mitt.
/ Probstner
Angående klassningen som revolution så tycker jag det kan vara på plats med en jämförelse. Om nu den amerikanska frigörelsen från kolonialstyret är en "revolution" hur många andra frigörelser är då egentligen revolutioner? Jag tror nog att en hel del av de koloniala frigörelserna kan klassas som "revolutioner" i så fall.
Re: Fakta angående Amerikanska Revolutionen?
Man brukar kalla det för det amerikanska frihetskriget, inte amerikanska revolutionen.Alezman skrev: Har sökt och letat i forumet men tycks inte hitta någon intressant informations alls faktiskt! Mest franska revolutionen och inbördeskriget i staterna...brukar man kalla revolutionen något annat, därför jag inte hittar?
Det vill alla lärare ha, annars skulle du lika gärna kunna rabbla upp texten direkt ur boken. Det läraren vill se är att du lärt dig något, och vad du lärt dig. Inte att du kan läsa en text innantill. Berätta fakta och förklara med egna ord; Det var si och så därför att...Alezman skrev: Min lärare vill inte ha så mycket fakta utan istället mer analys, frågeställning och egna tankar.
Alezman skrev: Om Britterna hade gått med på amerikanernas krav, hade revolutionen då inträffat?
Hur hade det sett ut om revolutionen inte hade inträffat?
Fick revolutionen några innebörder som vi kan se idag?
Hur ser britterna respektive amerikanerna på revolutionen idag?
Man kan bara göra antaganden, men det hade troligen slutat likadant fast vid ett senare tillfälle i historien.
Som jag ser det är det främsta arvet från frihetskriget att Montesquieus tankar om den tredelade makten användes på riktigt. Den beslutande makten (jämf. vår riksdag) som inte utför besluten. Den verkställande (jämf. vår regering) som inte får besluta och den dömande (jämf. vår högsta domstol och konstitutionsutskottet) som är fristående och som kan döma medlemmar i både den beslutande och verkställande delen. Detta är grunden för de flesta demokratier numera, men Amerika var det första land som använde det i praktiken.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt: