"Utländska karoliner"

Skriv svar
Användarvisningsbild
Knaus
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 november 2004, 11:47
Ort: Stockholm

"Utländska karoliner"

Inlägg av Knaus » 2 december 2004, 10:59

Även om man kanske inte kan kalla de värvade personerna från andra länder för Karoliner, så undrar jag om någon vet mer om följande:

När Karl XII 1704 upprättade Stanislavs I på tronen blev Polen delat i två läger som antingen stödde eller bekämpade den nya regimen. Många polacker stred alltså på svenskarnas sida. Kungen upprättade t.om. ett särskilt polskt förband: Vallack- eller Voloschregementet. Detta var med kungens armé fr.o.m. 1706, bytte namn till Niesterska regementet i Bender 1712 och blev Polska regementet 1718.

Uppskattar även om någon kan tipsa om enstaka personer, litteratur och annat källmaterial.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 3 december 2004, 22:04

Absolut OT, men det är intressant att studera namngivningen av de polska föbanden. Vallack- eller Voloschregementet för ju exempelvis tankarna till Bessarabien (där f ö Bender ligger) och dess "välska", d v s romanska (eller rumänska) innbyggare. Niesterska regementet har sitt namn från den flod i samma område som heter Dnjestr på ryska. Är det någon som vet något närmare om vad dessa karloinska "polacker" var för slags folk?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 3 december 2004, 23:55

Probstner skrev:Absolut OT, men det är intressant att studera namngivningen av de polska föbanden. Vallack- eller Voloschregementet för ju exempelvis tankarna till Bessarabien (där f ö Bender ligger) och dess "välska", d v s romanska (eller rumänska) innbyggare. Niesterska regementet har sitt namn från den flod i samma område som heter Dnjestr på ryska. Är det någon som vet något närmare om vad dessa karloinska "polacker" var för slags folk?

/ Probstner
Rätta mig om jag har fel, men ligger inte Bender i nuvarande Bulgarien?
Vallack måste väll ändå vara från Vallakiet? Vallakiet ligger ju knappast i Bessarabien, utan i nuvarande norra Bulgarien och södra Rumänien, samt delar av Transylvanien.

Ännu mera OT, men vid den här tiden så betalade väll fortfarande Voivoden av Vallakiet tribut till Sultanen?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 4 december 2004, 13:31

Habsburg skrev:Rätta mig om jag har fel, men ligger inte Bender i nuvarande Bulgarien?
Vallack måste väll ändå vara från Vallakiet? Vallakiet ligger ju knappast i Bessarabien, utan i nuvarande norra Bulgarien och södra Rumänien, samt delar av Transylvanien.

Ännu mera OT, men vid den här tiden så betalade väll fortfarande Voivoden av Vallakiet tribut till Sultanen?
Bender heter idag Tighina och ligger i Moldova vid Dnjestr. Folknamnet valaker användes förr inte bara om alla "rumäner", d v s även de i Bessarabien, utan också om andra romanska folk. Jfr det gamla svenska begreppet välsk om något från Italien, eller vallon för den delen. Furstendömet Valakiet fick sitt namn p g a att flertalet invånare talade romanskt språk. Och visst, själva Valakiet låg under sultanens inflytande, liksom Bessarabien. Men sistnämnda område gränsar mot dåtidens Polen, och det är därför namnfrågan intresserar mig.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Habsburg
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 mars 2004, 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Habsburg » 4 december 2004, 16:11


Bender heter idag Tighina och ligger i Moldova vid Dnjestr. Folknamnet valaker användes förr inte bara om alla "rumäner", d v s även de i Bessarabien, utan också om andra romanska folk. Jfr det gamla svenska begreppet välsk om något från Italien, eller vallon för den delen. Furstendömet Valakiet fick sitt namn p g a att flertalet invånare talade romanskt språk. Och visst, själva Valakiet låg under sultanens inflytande, liksom Bessarabien. Men sistnämnda område gränsar mot dåtidens Polen, och det är därför namnfrågan intresserar mig.

/ Probstner
Okey, tackar för upplysningen :)

Skriv svar