drack Karl XII verkligen alkohol?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av CRS » 5 november 2004, 15:17

Sammantaget kan man då säga att kungen visst drack både vin och öl - om än med reson och inte så ofta. Men att kungen - från anno 1700 endast drack vatten - är inte sant.
Ett intressant fenomen är ju motsättningen mellan å ena sidan vittnesberättelserna och å andra sidan dagsedlarna. Vad kan man lita på mest? Jag menar, ingenting säger ju i och för sig att inte Nordberg och det diplomatiska sällskapet kring kungen kan ha bidragit till att sprida en viss bild av kungen. För hur mycket man än vill, kan man ju inte bortse ífrån det material som Grauers lyfter fram.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 5 november 2004, 16:23

CRS skrev:Sammantaget kan man då säga att kungen visst drack både vin och öl - om än med reson och inte så ofta. Men att kungen - från anno 1700 endast drack vatten - är inte sant.
Ett intressant fenomen är ju motsättningen mellan å ena sidan vittnesberättelserna och å andra sidan dagsedlarna. Vad kan man lita på mest? Jag menar, ingenting säger ju i och för sig att inte Nordberg och det diplomatiska sällskapet kring kungen kan ha bidragit till att sprida en viss bild av kungen. För hur mycket man än vill, kan man ju inte bortse ífrån det material som Grauers lyfter fram.
Om man inte är beredd att ansluta sig till Pleijels hypotes: att kungen visserligen bjöd frikostigt vid sitt eget bord, men enbart drack det som vittnena säger att han gjorde.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 november 2004, 20:54

Hur trovärdig anses Nordberg vara? Han levde ju onekligen nära XII i tiden, men det behöver ju inte vara en fördel när Sanningen ska fram. Att kungen smakade svagdricka efter 1700 förnekar denne, men vi har det ju belagt i andra citat.

Problemet med räkenskaper á la Pleijel är ju faktiskt - jag får ta tillbaka något jag skrev tidigare - att man inte dokumenterar varenda klunk; mycket av det som hände ansågs oväsentligt av dåtidens krönikörer, ett evigt problem i all historieskrivning... Jag tycker nog att om konungen sitter vid ett bord där öl, dubbelöl och vin konsumeras hektolitervis, och han själv bara dricker källvatten eller svagdricka, så skulle det väl rendera ännu större rubriker än det vi sett - eller?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 5 november 2004, 21:43

I och för sig var det inte bara Nordberg som saknade det litervisa hinkandet av öl och vin. Det var också ett par, tre utländska diplomater som helt oberoende av varandra hade observerat ett mycket måttligt intag av svagdricka eller alkoholfattigt öl. Så hur man än jämför Grauers räkenskaper med dessa samtida vittnesmål blir det kraftiga skillnader.

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 11 april 2006, 20:35

CRS skrev:
Hexmaster skrev:
CRS skrev:Jag vet att flera forskare i förbifarten nämnt det där med nykterhetsrörelsen, bl.a. Sverker Oredsson och Alf Åberg. Nykterhetsrörelsen hade som slogan: "Konung Karl XII, bland Sveriges konungar den nyktraste", och man hade 30 november som stiftelsedag. Jag läste en gång på KB i en skrift utgiven av "Swenska Nykterhets-Sällskapet" att han dessutom "icke blott för egen försyn utan ock genom sorgfällighet att befria sitt folk från brännvinets styggelser".
Studenternas helnykterhetsförening skrev 1888: "Vad oss absolutister beträffar, hade vi all anledning att hylla den krönte ynglingen, som försmådde vin och drack allenast vatten altifrån anno 1700".
är det någon som har vet vart jag kan hitta en källa på det? jag håller på med ett arbete om Karl XII och tänkte ta upp just detta

//johan

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av CRS » 13 april 2006, 11:43

johane skrev:
CRS skrev:
Hexmaster skrev:
CRS skrev:Jag vet att flera forskare i förbifarten nämnt det där med nykterhetsrörelsen, bl.a. Sverker Oredsson och Alf Åberg. Nykterhetsrörelsen hade som slogan: "Konung Karl XII, bland Sveriges konungar den nyktraste", och man hade 30 november som stiftelsedag. Jag läste en gång på KB i en skrift utgiven av "Swenska Nykterhets-Sällskapet" att han dessutom "icke blott för egen försyn utan ock genom sorgfällighet att befria sitt folk från brännvinets styggelser".
Studenternas helnykterhetsförening skrev 1888: "Vad oss absolutister beträffar, hade vi all anledning att hylla den krönte ynglingen, som försmådde vin och drack allenast vatten altifrån anno 1700".
är det någon som har vet vart jag kan hitta en källa på det? jag håller på med ett arbete om Karl XII och tänkte ta upp just detta

//johan

Läs diskussionen ovan. Det finns väl ett antal diplomater t.ex. som sa att kungen inte drack. Sedan finns det forskare som anser tvärtom, att källmaterial från kungens bespisning visar att det dracks ganska mycket.

Svenska Dagbladet publicerade, appropå debatten som gick om kungens dryckesvanor vid mitten av 60-talet, en dikt som hette "Han stod i sus och dus".

Den gick såhär:

"Kung Karl den unge hjälte
som ständigt drog i fält,
han satt och maten smälte
i sitt spartanska tält.
Han tärde öl och vatten,
men tog han månne ock
en jamare till natten?
Ja, därom står debatten
i lärde herrars flock.
O fasa, ve och chock!

Lugn stod han mot Europa,
en nykter dundergud,
som svingade sin skopa
för måttlighetens bud.
Så lärde jag som liten,
nu tvivlar de på det.
Han knäckte moskoviten,
men hur det var med spriten
ej någon riktigt vet.
Han vacklar, vår asket."

Undertecknad "KAJENN"

Med anledning av detta fynd kommer jag så småningom att skriva något i ämnet på antingen http://www.kungkarl.se eller http://www.karlxii.se

Arwen96
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 december 2005, 22:17
Ort: Arwen96

Inlägg av Arwen96 » 25 april 2006, 20:51

Såklart att karl drack alkohol.Som när han och två männ red från Turkiet till Stralssrund på två veckor så för att inte bli upptäck av ryssar så drack han vin och öl :wink:

Red Label
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 maj 2013, 15:01

Re: drack Karl XII verkligen alkohol?

Inlägg av Red Label » 25 juli 2013, 17:37

Jag hade i sommar glädjen att besöka Riddarholmskyrkan, där gick jag på guidad rundvandring och när vi efter en stund kom till Karl XII's sarkofag berättade guiden lite om Karl XII. Hon sade bland annat att Karll XII blev överbeskyddad av sin mor eftersom så många av hans syskon dött som barn, hon menade vidare att detta sedan ledde till att Karl XII gjorde ungdomsrevolt. Minns inte exakt hur hon sade, men något i stil med att Karl XII skulle ha varit berusad konstant och även ha ridit kring naken i Stockholm. Jag sade ingenting om detta, men tänkte för mig själv att det här kan väl ändå inte stämma. Vet ni varifrån guiden kan ha fått denna information?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: drack Karl XII verkligen alkohol?

Inlägg av Der Löwe » 25 juli 2013, 18:21

Jag har hort historien att han ridit in po en hest enda in till rodsalen po Karlberg slott. Det var under en visning som en guide nemde det. Det er ju veldigt svort att verdera historier om KarlXII ungdom do det finns veldigt monga skronor om honom.

Red Label
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 maj 2013, 15:01

Re: drack Karl XII verkligen alkohol?

Inlägg av Red Label » 25 juli 2013, 20:18

Jo det kan ju vara lite svårt kanske, men när jag läste igenom denna tråd så var det väl ingen som påstod sig ha belägg för att Karl XII skulle ha druckit sig berusad, allra minst konstant under någon längre tid i sitt liv. Kanske Ernst Brunner har skrivit någoting i sin bok? Ni som läst, har ni något att säga?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: drack Karl XII verkligen alkohol?

Inlägg av millgard » 25 juli 2013, 22:37

Enligt F.G Bengtsson så var han mycket ofta bestyrkt under sin sturm und drangperiod, men avlade nykterhetslöfte efter en särdeles vild eskapad som renderade åthutning av änkedrottningen...

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: drack Karl XII verkligen alkohol?

Inlägg av von Adler » 26 juli 2013, 10:33

Man kan notera att "ölsupa" som kungen drack till frukost inte är vad man kan tro.

Det är en slags välling som kunde kokas antingen på vin eller öl, och man la till mjölk, mjöl, ägg, salt, ingefära, socker och annat. Notera att den kokas, så mycket av alkoholen som faktiskt finns lär försvinna i tillagningen.

Med tanke på vad som presenterats i tråden är jag böjd åt att anta;

Karl XII drack gärna svagdricka och öl (med vilket menas svag öl kring 1-2% alkohol) och i rejäla mängder. Det var ett lätt och bra sätt att få i sig energi och framförallt kolhydrater som inte blivit dåliga och få i sig vätska utan risk för dysenteri, kolera eller annan fältsjuka.

Han drack sällan vin, men åt gärna "ölsupa" både på vin och på öl.

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: drack Karl XII verkligen alkohol?

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 26 juli 2013, 18:24

Man bör också betänka det faktumet att på Karl XII tid så räckte det med att vara måttlig med alkoholen för att betraktas som nykterist. En ledare i hans position, omgiven av fiender på alla håll och kanter gör säkrast i att hålla sig någotsånär nykter för att kunna ha kontroll över läget. Så att han skulle varit nykterist är föga troligt, däremot så var han uppenbarligen synnerligen måttlig i sin konsumtion av de drycker som gör livet värt att leva!

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: drack Karl XII verkligen alkohol?

Inlägg av Ben » 27 juli 2013, 14:48

Red Label skrev:Jag hade i sommar glädjen att besöka Riddarholmskyrkan, där gick jag på guidad rundvandring och när vi efter en stund kom till Karl XII's sarkofag berättade guiden lite om Karl XII. Hon sade bland annat att Karll XII blev överbeskyddad av sin mor eftersom så många av hans syskon dött som barn, hon menade vidare att detta sedan ledde till att Karl XII gjorde ungdomsrevolt. Minns inte exakt hur hon sade, men något i stil med att Karl XII skulle ha varit berusad konstant och även ha ridit kring naken i Stockholm. Jag sade ingenting om detta, men tänkte för mig själv att det här kan väl ändå inte stämma. Vet ni varifrån guiden kan ha fått denna information?
Det som guiden anspelade på var säkerligen det s.k. holsteinska raseriet, ett kärt ämne för många Karl XII-biografer. Om man kan kalla det för ungdomsrevolt är möjligen lite oklart, men kungen och den några år äldre hertig Fredrik IV av Holstein hade under några veckor våren och försommaren 1698 diverse hyss för sig: slog sönder stolar, slog sönder fönster, red nattetid mer eller mindre slarvigt klädda genom Stockholms gator etc. Källor för uppgifterna dessa upptåg är företrädesvis utländska diplomater, som förefaller ha överdrivit både det ena och det andra.

Sedan ska man komma ihåg att kungen under samma period även skötte regeringsarbetet - det var alltså inget gränslöst härjande dygnet runt.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: drack Karl XII verkligen alkohol?

Inlägg av Ben » 27 juli 2013, 15:04

Jonas Gunnarsson skrev:Man bör också betänka det faktumet att på Karl XII tid så räckte det med att vara måttlig med alkoholen för att betraktas som nykterist. En ledare i hans position, omgiven av fiender på alla håll och kanter gör säkrast i att hålla sig någotsånär nykter för att kunna ha kontroll över läget. Så att han skulle varit nykterist är föga troligt, däremot så var han uppenbarligen synnerligen måttlig i sin konsumtion av de drycker som gör livet värt att leva!
Det här en ganska intrikat fråga. Historikern Sven Grauers gick på 60-talet igenom räkenskaperna för krigsåren 1700-1706 och fann då att det förtärdes betydande mängder alkohol vid kungens bord. Den 28 september 1702 serverades exempelvis 1/2 kanna ungerskt vin och 3 kannor öl till Karl XII:s frukost, ölsupa och nattdricka. Samma dag åt kungen enskilt i sin kammare och fick då en kanna ungerskt vin och 3 kannor öl (1 kanna = 2,6 liter).

Mot dessa till synes mycket övertygande uppgifter kan emellertid ställas flera samtida ögonvittnens uppgifter om att kungen endast drack vatten. Det har gjorts en del försök att förklara skillnaderna, t.ex. genom att föreslå att det förvisso serverades alkohol vid kungens bord men i själva verket var det hans gäster som drack upp den. En annan möjlighet skulle kunna vara att han med åren lade om sina dryckesvanor eller att han i vissa sammanhang föredrog att ge ett asketiskt intryck. Vid undersökningen 1917 kunde man i varje fall på röntgenplåtarna observera spår av något som skulle kunna vara "portvinstå".

Skriv svar