Rondassierer

Skriv svar
Gabriel Sandberg
Ny medlem

Rondassierer

Inlägg av Gabriel Sandberg » 13 september 2004, 12:02

Rondassierer
Jag är nyfiken på två begrepp som nämndes i Kapten Gars inlägg om Erik XIV:s truppslag, det första är rondassier som jag tar upp här:

Först en notis om ordet "rondassier". Jag har sett stavningarna rondachier, rondachiär och rondassier. Namnet kommer från franskans "rondache". På svenska heter de runda sköldarna "rundelar" eller "rundasser". Jag misstänker att betoningen ligger på sista stavelsen. Stavningen 'ch' uttalas ofta 'k' liksom 'th' uttalas 't', i äldre skrift. Om det är ett ljud från franskan -- som dessutom verkar ha blivit ytterligare mjukare iom. stavningen 'rondassier -- talar mycket för att det ska uttalas med ett främre sche-ljud, alltså [rånn-dasch-'jär].

Rondassiererna är intressanta just för den osannolika kombinationen pistol och sköld. Enligt vad jag läst uppkom pistoler därför att kavalleriet hade behov eldvapen för en hand. I och med detta uppfanns hjullåset (äv. kallat sintlås). Jag kan inte avgöra om det egentligen skedde tvärtom, det vill säga att man såg möjligheten att skapa ett utmärkt ryttarvapen när hjullåset väl var uppfunnet.

Dessa vapen kom i Svenskan att kallas för sadelrör, till skillnad från dem fotsoldaterna bar som benämndes bältesrör. Dessa rör kan generellt indelas i två geografiska typer, dels den västeuropeiska eller franska som hade en mer rundad vinkel i kolven och kunde uppnå längder av 70 cm. De karaktäriseras av att kolven formats att i en rund smäcker form omsluta låset, för att sedan avslutas i en ofta avlång knopp, eller motvikt. Dels fanns den centraleuropeiska, eller tyska, som uppnådde längder av runt 50 cm, och som hade en betydligt skarpare vinkel, ibland uppemot 45 grader, och vars kolv slutade i en stor ofta sfärisk kula. Dessa "puffertar" kunde när skottet avfyrats vändas på för att användas som klubba. Det fanns även en tredje form som kallas retarderad, vilken anspelar på dess raka form, det vill säga den har ingen vinkel alls utan påminner i det om de äldsta formerna av krutvapen som uppkom.

Hjullåset var en mycket komplicerad mekansim som fungerar ungefär som dagens tändare. I extrema fall kunde hjullåset bestå av upp till 70 olika delar varför det även förelåg en viss risk att låset aldrig antände krutet. Inledningsvis var hjullåsvapen, och inte minst pistoler, förbehållna mycket förmögna personer. Det finns flera bevarade exemplar som kungar och kejsare innehaft.

Korta fakta
Följande information har jag hittat om fotsoldater med runda sköldar och pistoler under 1500-talet:

Knektar med runda sköldar användes med framgång 1503 vid slaget vid Garigliano, min källa angav inte vad de hade för vapen.

Vissa av Da Vincis skisser verkar föreställa en hjullåsmekanism. Dylika indicier talar för att en slags tändare som byggde på principen fanns redan då.

1517 förbjuder Kejsar Maximilian I tillverkning och innehav av "själv slående handvapen som tänder sig själva". Detta för att banditer inte skulle kunna gömma sina vapen under rockarna. Andra vapen var tvungna att ha en glödande lunta som då avslöjade sig genom sin rök.

1537 försöker Henrik VIII av England (1491-1547) förbjuda användandet av handeldvapen mindre än 2,5 fot i längd. Det talar ju för att de användes mer än av honom. Han var för övrigt själv en ivrig samlare av pistoler. Intressant moralisk konsekvens, inte sant? Han rensade också ut gamla vapenlager och ersatte dem med nya modeller. Han uppmuntrade experiment, varigenom de berömda pistolsköldarna kom till, se bilden nedan.

En av Kejsar Karl V:s pistoler från 1540-45 finns bevarad:
http://www.metmuseum.org/toah/ho/08/euw ... 5.1425.htm

Gustav Vasa använde åtminståne så tidigt som 1556 knektar med runda sköldar av stål och trä, vad de hade för övrig beväpning framgick inte av min källa.

1563 använde Erik XIV ryttare med sadelrör, dvs. puffertar. Han avbildade också som bekant en rondachier, som Göransson återgivit i färg.

Frågor
Hur tidigt utrustades soldater med pistoler i Sverige och på kontinenten? När Erik XIV tecknar en rondassier misstänker jag att han inte uppfann truppslaget, utan att det funnits en tid innan (han dog 1577).

Någon som har sett tidiga återgivningar som träsnitt eller teckningar?

När exakt tecknade Erik XIV den omtalade kolteckningen?

Vilken är den äldsta bevarade pistolen? Den tidigaste jag känner till är ovan nämnda som tillhört Karl V från kanske 1540.

Finns det några mer "profana" eller enkla varianter bevarade från det tidigare 1500-talet, alla man ser är otroligt utsmyckade med graverat och genombrutet stål och intarsia i ädla metaller och pärlemor.

Bilder
Bilagor
rondachier.JPG
Erik XIV:s kolteckning av en rondassier.
rondachier.JPG (12.9 KiB) Visad 2934 gånger
pistol_shields_04.jpg
Henrik VIII:s pistolsköldar.
pistol_shields_04.jpg (100.88 KiB) Visad 2934 gånger

Strv_122
Ny medlem

Inlägg av Strv_122 » 12 november 2004, 23:22

"rondassiers" i dator spelet cossacks http://www.cossacks.de/images/all/gallery/50.jpg
i spelet utrustade med svärd och sköld,ska hitta något riktigt info över nattan/kvällen.

Skriv svar