Kristian Bondekär

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Kristian Bondekär

Inlägg av Hexmaster » 10 september 2004, 08:49

Kristian II, kallad Tyrann i Sverige, skall ju ha kallats Bondevän eller Bondekär eller den Gode i Danmark, vilket dock är en myt. Jag har försökt att leta reda på var denna idé uppstod men inte lyckats komma längre tillbaka än Svenskt biografiskt lexikon, minns inte året men förra delen av 1900-talet var det nog. Vilhelm Moberg skrev en del om det, han måtte väl ha haft någon annan källa. Jag har inte hittat något tidigare än så, vare sig hos historiker eller i uppslagsverk. Någon som har en aning?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 10 september 2004, 12:00

Saxat från http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/ku ... ian_ii.htm
Kristian II:s tillnamn "tyrann" var välförtjänt. Hans styre i främst Sverige men även i Danmark präglades av brutna löften och rättsövergrepp med många mördade som följd. I sin exil i Nederländerna försökte han med hjälp av propaganda framställa sig som "Kristian Bondekär", syftet var att vinna folkets stöd för att återta kronan. Däremot har han aldrig kallats för "Kristian den gode", det är sentida historiker som felaktigt har gett honom det tillnamnet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 september 2004, 12:27

:) Visste väl att jag kunde få besked här... "Bondekär" = propaganda, "Den Gode" = påhitt alt. felskrivning el.dyl. under inflytande av propagandan. Det som den gode Kristian skrev under exilen lär finnas publicerat nånstans, då kan man gå dit för att se vad han påstår om sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 mars 2007, 14:39

*Bump* av tråd från 2004...

Ser i detta nu - den 29 mars 2007 kl 14:30 ca - en riksdagsdebatt där en ledamot (okänd färg) från Ängelholm konstaterar att Kristian II kallats Tyrann av svenskar och "den Gode" av hans egna. För några veckor sedan nämnde skolministern (fp) samma sak som ett faktum. Inte så lätt med allmänbildning.

Edit: Hoppsan sa - skolposten tillföll visst folkpartiet. Nå, politik har aldrig vart min grej. :D :oops:
Senast redigerad av 2 Hexmaster, redigerad totalt 31 gång.

frankenstein
Ny medlem

Inlägg av frankenstein » 30 mars 2007, 08:37

Hexmaster skrev:*Bump* av tråd från 2004...

Ser i detta nu - den 29 mars 2007 kl 14:30 ca - en riksdagsdebatt där en ledamot (okänd färg) från Ängelholm konstaterar att Kristian II kallats Tyrann av svenskar och "den Gode" av hans egna. För några veckor sedan nämnde utbildningsministern (m) samma sak som ett faktum. Inte så lätt med allmänbildning.
Nej, verkligen inte :D Uno Röndahl har gjort sitt för att sprida bilden av Kristian Bondekjaer/Gode också.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 30 mars 2007, 15:29

Hexmaster skrev:*Bump* av tråd från 2004...

Ser i detta nu - den 29 mars 2007 kl 14:30 ca - en riksdagsdebatt där en ledamot (okänd färg) från Ängelholm konstaterar att Kristian II kallats Tyrann av svenskar och "den Gode" av hans egna. För några veckor sedan nämnde utbildningsministern (m) samma sak som ett faktum. Inte så lätt med allmänbildning.
Fick höra samma sak på en av mina föreläsningar på universitetet. Visserligen i ämnet bibelvetenskap, men det känns ändå sorgligt att höra sådant från en i övrigt mycket kunnig forskare. Ett problem är väl att det är en så bra pedagogisk historia vilket gör att både politiker och universitetslärare vill använda sig av exemplet.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 31 mars 2007, 15:46

Hexmaster skrev: Ser i detta nu - den 29 mars 2007 kl 14:30 ca - en riksdagsdebatt där en ledamot (okänd färg) från Ängelholm konstaterar att Kristian II kallats Tyrann av svenskar och "den Gode" av hans egna. För några veckor sedan nämnde utbildningsministern (m) samma sak som ett faktum. Inte så lätt med allmänbildning.
På tal om allmänbildning, såväl utbildningsministern som skolministern är folkpartister (Lars Leijonborg respektive Jan Björklund). :P

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 mars 2007, 15:55

Haha! Touché, min gode Wooster. :oops:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 april 2007, 09:28

Hittade en uppgift om att den danska regentlängden verkligen skall ha kungar med tillnamnet "den gode" (dock ej, som sagt, vår aktuelle Kristian, som tydligen är nr 2 även där).

Den jag fann var Magnus den Gode (1024-47). Det är ett tag sen! Någon som känner till någon mer dokumenterat "god" dansk kung?
http://da.wikipedia.org/wiki/Magnus_den_Gode

(Mer än karamellen, då... Den er go!)

björnbane
Ny medlem

Inlägg av björnbane » 16 april 2007, 22:12

Det finns flera röster om att det är en nationalromantisk tanke från 1800-talet, vilket inte alls är omöjligt. Om man frågar någon gammal skånsk människa om Christian II, får de ofta något lyriskt i blicken och börjar genast omnämna honom som den gode. Det finns även någon tårdrypande historia om hur köpenhamns befolkning stod i hamnen och vinkade av sin gode kung och att det skulle förevigats i sången om den gamle örnen.
Det som står i wikipedia om att det var han själv som kallade sig för den gode i Holland, är nyheter för mig. Ska se om jag inte kan få fram källan till det där, omöjligt är det inte.
Vare sig den där killen var god eller ond, var han åtminstone lite "speciell" för sin tid.

Jag har läst på annat håll, dock utan någon rejäl källhänvisning att majoriteten av adeln i det som senare blev sverige, var för unionen. Är det någon annan som hört detta också?
Släktbanden mellan danskar och åtminstone västgötar borde ju fortfarande finnas samtidigt som att unionen faktiskt funnits i över hundra år.
Direkt efter att Gustav wasa tillträtt var han på besök i danmark, fick med sig jörgen kock och blev god vän med honom. Så man kan ju undra hur pass starkt det s.k hatet verkligen var. Det är ju ingen tvekan om att det förstärktes under de skånska krigen, men trots detta så assimileras skåningarna på rekordtid.

Hur starkt var egentligen hatet innan de skånska krigen?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 april 2007, 09:38

björnbane skrev:Det som står i wikipedia om att det var han själv som kallade sig för den gode i Holland, är nyheter för mig. Ska se om jag inte kan få fram källan till det där, omöjligt är det inte.
Han bedrev en rätt omfattande korrespondens från Holland för att upprätta sitt rykte och sin ställning. Kan även hänvisa till danska Wikipedia:
Det er dog en myte, at han i skånsk/dansk historie omtales med tilnavnet den Gode eller Bondekjær, fordi han holdt med "småkårsfolkene" mod den mægtige adel og rigsrådet. I landflygtigheden beskrev kongen sig selv som Christian den Gode i et forsøg på at vinde tilhængere, og det har forledt nogen til at tro, at det også var et reelt anvendt tilnavn.
Vore tacksam för ett påtagligt citat.

björnbane
Ny medlem

Inlägg av björnbane » 17 april 2007, 11:55

Ska höra med en kille som jag tror gått igenom Christians brev och kanske kan komma med något konkret. Återkommer.

björnbane
Ny medlem

Inlägg av björnbane » 17 april 2007, 12:54

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 april 2007, 18:40

Trevlig länk. :) Fast jag har ju egentligen inte fått med något väsentligt som inte har tagits upp här.

björnbane
Ny medlem

Inlägg av björnbane » 18 april 2007, 00:05

Inte så lätt, men det ska stå i Lars-Olof Larssons biografi över Gustav Vasa från 2002.

Skriv svar