Engelska flottan

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Engelska flottan

Inlägg av maal » 30 augusti 2004, 16:08

Är inte säker på om den här tråden kom under rätt rubrik, skulle det vara fel så får ni flytta på dem.

Har precis sett Master and Commander och eftersom mina kunskaper om engelska flottan vid den här tiden är lika med noll så har jag ett par frågor.

Var kadetterna verkligen så unga på den tiden, de verkar ju vara i 15 års åldern?
Hade matroserna militär utbildning också eller fick lära sig det efterhand?
Hur länge kunde ett skepp vara ute till havs utan att fylla på med vatten och mat?

Sedan ställer jag mig djupt frågande till hur de riktar kanonelden, vapnen på den tiden var ju knappast några precisionsvapen och jag har svårt att tro att man skulle kunna sikta specifikt på till exempel stormasten. Sedan att man kan träffa masterna med en bredsida inträffade säkert ibland men det borde väl vara mer tur än skicklighet.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 30 augusti 2004, 16:26

Sidospår: I boken jagar de ett amerikansk skepp inte ett franskt :lol:

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 30 augusti 2004, 16:29

Kadetterna kunde variera mycket i ålder men unga kadetter på 13-16 år var inget ovanligt. Skolning skulle börja i tid för att de skulle få den kunskap som behövdes.
Matroserna hade ju varierande bakgrund, erfarna sjömän var hett eftertraktade byten för flottans pressgäng som med våld och hot "värvade" folk till skeppen. Men andra var rena landkrabbor som fick lära sig yrket på plats.

Kanonerna var rätt träffsäkra på de krota stridsavstånd som Royal Navy föredrog (gärna under 100 meter) och de brittiska kanonjärerna var ofta väl övade och mycket skickliga. Man lade ner både tid och krut på skjutövningar till havs på mål som var rätt små (1-4 tunnor som bands samman).
Visst kunde man rikta på masten och träffa den men det kansk tog en hel sidas pjäser för att få in träffen om man inte var på kort avstånd. Men det var inte på något sätt omöjligt för erfarna kanonjärer.

Britternas stora övertag var ju just att deras besättningar var så övade och erfarna emdans tex den franska flottans skepp ofta lång instängda i hamn och besättningar gick sysslolösa på landbacken och kunde inte öva sig.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 30 augusti 2004, 16:34

Kapten_Gars skrev: Britternas stora övertag var ju just att deras besättningar var så övade och erfarna emdans tex den franska flottans skepp ofta lång instängda i hamn och besättningar gick sysslolösa på landbacken och kunde inte öva sig.
Hur kommer detta sig? Var det pga britternas stora behov av eskortfartyg även i fredstid?

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 30 augusti 2004, 16:45

Tackar för bra info Kapten_Gars....

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 30 augusti 2004, 17:02

Ja och att RN nästan alltid hade i tjänst eskadrar som opererade över hela världen så att även linjeskeppen användes. När Revolutions och Napoleon krigen sedan bröt ut så inledde RN nästan direkt en blockad av den franska flottan och blockad eskadrarna gjorde inte mycket mer än seglade fram och tillbaka och övade. Samtidigt understödde flottan de olika koalitionerna mot Frankrike med div operationer som landstigningar mm.

Dessutom så hade RN en lång tradition av att öva till sjöss och med den starka engelska ekonomi bakom sig så kunde man tex öva sina kanonjärer i stor sett som man ville inom rimliga gränser, det fanns nytt krut att kvittera ut när man kom fram.

Allt det här gjorde att under de långa krigen fick väldigt erfarna och övade besättningar. På motsvarande sätt så skaffade sig Napoleon en kärna av nära nog oövervinnerliga marktrupper som behärskade europa tills dess att de förbrukades i fälttåget 1812.

Användarvisningsbild
S.P.Q.R.
Medlem

Inlägg av S.P.Q.R. » 5 september 2004, 13:55

RN hade ett axiom som löd: vår flotta ska vara lika stor som de två nästföljande flottorna ihop. Kommer dock inte ihåg om detta var ett önskvärt uttryck från flottan och parlamentet eller om det var de facto!

MVH
S.P.Q.R.

Användarvisningsbild
S.P.Q.R.
Medlem

Inlägg av S.P.Q.R. » 5 september 2004, 14:02

Patrick O`brian - Författaren bakom till boken bakom Master and Commander är mycket läsvärd. Han har skrivit en hel serie med böcker om de karaktärer som är med i filmen. Böckerna är skrivna med en något ålderdomligt språkbruk - vilket gör att behållningen är enorm (förutsatt att man pallar ta sig igenom de första 50 sidorna och vänjer sig vid semantiken!!!)

MVH
S.P.Q.R.

Användarvisningsbild
S.P.Q.R.
Medlem

Re: Engelska flottan

Inlägg av S.P.Q.R. » 7 september 2004, 11:54

maal skrev:Är inte säker på om den här tråden kom under rätt rubrik, skulle det vara fel så får ni flytta på dem.

Har precis sett Master and Commander och eftersom mina kunskaper om engelska flottan vid den här tiden är lika med noll så har jag ett par frågor.

Var kadetterna verkligen så unga på den tiden, de verkar ju vara i 15 års åldern?
Hade matroserna militär utbildning också eller fick lära sig det efterhand?
Hur länge kunde ett skepp vara ute till havs utan att fylla på med vatten och mat?

Sedan ställer jag mig djupt frågande till hur de riktar kanonelden, vapnen på den tiden var ju knappast några precisionsvapen och jag har svårt att tro att man skulle kunna sikta specifikt på till exempel stormasten. Sedan att man kan träffa masterna med en bredsida inträffade säkert ibland men det borde väl vara mer tur än skicklighet.
Det fanns olika ammunitionstyper för olika mål. De vanligaste var "solid shot" =vanlig rundprojektil av gjutjärn. "Grape shot" =en sorts enormt hagelgevär - användes med förkärlek för att bekämpa de "mjuka målen" (eg. människor, segel) och så fanns det "chain shot" som användes specifikt för att försöka avmasta fiendeskeppen. "Chain shot" var två gjutjärnsprojektiler som var sammansatta med en kättning ca 0,5-1 m lång. När den avfyrades roterade den i luften och ökade på så sätt sannolikheten för en lyckad träff!

MVH
S.P.Q.R.

Gutekrigaren
Medlem

Re: Engelska flottan

Inlägg av Gutekrigaren » 8 september 2004, 12:23

S.P.Q.R. skrev:Det fanns olika ammunitionstyper för olika mål. De vanligaste var "solid shot" =vanlig rundprojektil av gjutjärn. "Grape shot" =en sorts enormt hagelgevär - användes med förkärlek för att bekämpa de "mjuka målen" (eg. människor, segel) och så fanns det "chain shot" som användes specifikt för att försöka avmasta fiendeskeppen. "Chain shot" var två gjutjärnsprojektiler som var sammansatta med en kättning ca 0,5-1 m lång. När den avfyrades roterade den i luften och ökade på så sätt sannolikheten för en lyckad träff!

MVH
S.P.Q.R.
Rundskott, druvhagel respektive kedjelod på ärans och hjältarnas språk. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
S.P.Q.R.
Medlem

Inlägg av S.P.Q.R. » 10 september 2004, 09:22

I stand corrected

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 september 2004, 10:59

Nej, nej, du är bara kompletterad. :) Mera kunskap till forumet du vet. ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
S.P.Q.R.
Medlem

Inlägg av S.P.Q.R. » 10 september 2004, 13:14

Hai sensei!
Wakarmase!

Användarvisningsbild
S.P.Q.R.
Medlem

6 olika klassers linjeskepp?

Inlägg av S.P.Q.R. » 10 september 2004, 13:17

Läste något om att det skulle varit en indelning på 6 nivåer för linjeskepp under napoleonkrigen!

1:a klass var de riktigt stora bjässarna med +100 kanoner. Ner till de minsta som "bara" hade ett 20-tal pjäser.

Är det någon som känner till om detta är en skapelse av mina alltför livliga nattliga battaljer, eller om det ligger något i det?

MVH
S.P.Q.R. :|

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Re: 6 olika klassers linjeskepp?

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 september 2004, 15:38

S.P.Q.R. skrev:Läste något om att det skulle varit en indelning på 6 nivåer för linjeskepp under napoleonkrigen!

1:a klass var de riktigt stora bjässarna med +100 kanoner. Ner till de minsta som "bara" hade ett 20-tal pjäser.

Är det någon som känner till om detta är en skapelse av mina alltför livliga nattliga battaljer, eller om det ligger något i det?

MVH
S.P.Q.R. :|
100 kanoner!? 8O :o

Jag har hört upp till 64, det måste vara riktiga monster som hade så många. Eller? Iof, 36 kanoner till är ju... rätt mycket iallafall... :?

/Tomas

Skriv svar