Skottet i Fredriksten
-
olleolsson
- Tidigare medlem
Skottet i Fredriksten
Ang vem som ev mördade Karl XII. Efter att ha forskat lite är jag bergsäker på att det var den franska diplomaten Sicre som genoförde det på uppdrag av Fredrik av Hessen. Sicre var borta från approchen under själöva skottet och dök upp strax därefter. Han sa också under en febertopp några år senare att det var han som sköt Karl XII men dementerade detta senare.
Ang drömmen som livmedikusen Melchior Neumann (1670-1741) hade där han:
Återupplevde (i drömmen) balsameringen av Karl XII:s lik. Då livmedikusen skulle till att vända Karls likbleka kropp för att smörja in ryggen så grep monarken tag i Neumanns vänstra hand med sina till hälften kalla och till häften varma händer och sade: "Ni skall veta på hur jag sköts". Neumann blev skräckslagen och knäsvag och replikerade: "Ers Majestät var så nådig och säg mig, är Ers Majestät skjuten från fästningen? Då lyfte Karl XII sin högra hand och rörde den två till tre gånger i sidled: "Nej, Neumann det kom en krypande!".
Jag anser att jag härmed styrkt mitt fall... Vad säger ni?
Ang drömmen som livmedikusen Melchior Neumann (1670-1741) hade där han:
Återupplevde (i drömmen) balsameringen av Karl XII:s lik. Då livmedikusen skulle till att vända Karls likbleka kropp för att smörja in ryggen så grep monarken tag i Neumanns vänstra hand med sina till hälften kalla och till häften varma händer och sade: "Ni skall veta på hur jag sköts". Neumann blev skräckslagen och knäsvag och replikerade: "Ers Majestät var så nådig och säg mig, är Ers Majestät skjuten från fästningen? Då lyfte Karl XII sin högra hand och rörde den två till tre gånger i sidled: "Nej, Neumann det kom en krypande!".
Jag anser att jag härmed styrkt mitt fall... Vad säger ni?
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Skottet i Fredriksten
Med ett feberyrande samt en dröm?olleolsson skrev: Jag anser att jag härmed styrkt mitt fall... Vad säger ni?
Även franska diplomater behöver urinera ibland, att någon försvinner några minuter behöver inte innebära fuffens.
Mvh Petter
-
olleolsson
- Tidigare medlem
Du är rolig du
Du är rolig och källkritisk, det uppskattas. Men att man har dödat ngn är väl inget man häver ut sig om man inte har gjort det, kvittar hur febrig man är. Hur förklarar du Fredrik av Hessen snabba agerande och Sicres "omotiverade" belöning?
Fredrik av Hessens snabba agerande förklaras bäst av att Karl XII varit ute i krig i nästan två decennier och svävat i livsfara många gånger. Eftersom tronföljdsfrågan var oklar och Fredrik hade intressen i den är det naturligt att han hade någon sorts plan för hur han skulle agera om kungen stupade.
Om nu Sicre mördade Karl XII på Fredriks uppdrag så bör det vara angeläget för Fredrik att behandla honom på ett sådant sätt att inga misstankar väcktes. Dvs t.ex. genom att undvika att belöna honom på ett iögonfallande sätt. Enligt samma logik som säger att om man rånat en bank så är det inte särskilt begåvat att plötsligt börja spendera en väldig massa pengar.
Om nu Sicre mördade Karl XII på Fredriks uppdrag så bör det vara angeläget för Fredrik att behandla honom på ett sådant sätt att inga misstankar väcktes. Dvs t.ex. genom att undvika att belöna honom på ett iögonfallande sätt. Enligt samma logik som säger att om man rånat en bank så är det inte särskilt begåvat att plötsligt börja spendera en väldig massa pengar.
-
olleolsson
- Tidigare medlem
Krigskassan
Varför fängslade då han Görtz, jo därför han var Karl XII trogen och lojal. Det var ju inte bra för fredrik av hessen. Krigskassan då? jo den delade Fredrik upp direkt. Allt tyder ju på att han var delaktig. Alla som hade varit Karl XII lojala blev illa behandlade av Fredrik.
Han och Sicre måste varit delaktiga
Han och Sicre måste varit delaktiga
Man bör komma ihåg bakgrunden. Det fanns två tänkbara efterträdare till Karl XII - hans syster Ulrika Eleonora och systersonen Karl Fredrik. Den senares starkaste stöd var Görtz, som annars var mycket illa omtyckt inom ämbetsmannakåren liksom sannolikt på många håll ute i övriga samhället. Ulrika Eleonoras starkaste kort var hennes make Fredrik av Hessen, generalissimus över krigsmakten. Båda partierna hade sannolikt ägnat viss möda åt att fundera över vad man skulle göra om Karl XII stupade. Fredrik och U. E. hade det klart bästa utgångsläget. Görtz må ha varit lojal mot Karl XII, men det var rätt ointressant för hans politiska motståndare. För dem var han en lämplig syndabock och en person vars fall nästan ingen skulle sörja över. Genom att klämma åt Goertz kunde man göra upp med Karl XII utan att behöva dra in den döde kungen i det hela. Det räckte att peka ut Goertz som en lömsk och ondsint person som intrigerat bakom den döde kungens rygg. Om det var sant eller ej var ointressant.
Så klart att Fredrik delade upp krigskassan. Här gällde det att binda officerarna vid Ulrika Eleonora som Karl XII:s efterträdare. Det råkade finnas 100 000 daler att dela på. Så då delade man förstås ut dem. Att de var avsedda för helt andra saker - det är en helt annan sak. Jag säger inte att handlandet var vackert eller rätt, bara väldigt naturligt i den situation som rådde.
Så klart att Fredrik delade upp krigskassan. Här gällde det att binda officerarna vid Ulrika Eleonora som Karl XII:s efterträdare. Det råkade finnas 100 000 daler att dela på. Så då delade man förstås ut dem. Att de var avsedda för helt andra saker - det är en helt annan sak. Jag säger inte att handlandet var vackert eller rätt, bara väldigt naturligt i den situation som rådde.
Senast redigerad av 2 Ben, redigerad totalt 22 gång.
-
olleolsson
- Tidigare medlem
Det kan ha varit ett attentat. Det kan ha varit anstiftat av Fredrik av Hessen. Men om jag skulle mörda någon, inte skulle jag välja som redskap en person som är väldigt nära förknippad med mig själv. Sicre stod nära Fredrik av Hessen, vad skulle hända om han misslyckades och blev gripen? Varför skulle Fredrik ta till ett så drastiskt steg som att låta mörda Karl XII? Vad trodde han skulle hända om han inte gjorde det? Vilken skandal skulle det inte bli om det misslyckades och komplotten avslöjades? Etc, etc.
Man "köpte" kanske ett antal officerare, men inte bara med pengar utan med politiska löften. Man ska nog komma ihåg att det varit krig i nästan 20 år och det norska fälttåget var inte särskilt populärt. Många, inte minst de högre officerarna, var ganska utleda på kriget. Så när Fredrik förklarade sig villig att offra enväldet, inkalla en riksdag, störta Goertz och holsteinarna - då var det nog inte så svårt att få de som betydde något med sig.
Man "köpte" kanske ett antal officerare, men inte bara med pengar utan med politiska löften. Man ska nog komma ihåg att det varit krig i nästan 20 år och det norska fälttåget var inte särskilt populärt. Många, inte minst de högre officerarna, var ganska utleda på kriget. Så när Fredrik förklarade sig villig att offra enväldet, inkalla en riksdag, störta Goertz och holsteinarna - då var det nog inte så svårt att få de som betydde något med sig.
-
olleolsson
- Tidigare medlem
Touche. Du är tydligen jävlig påläst och det respekterar jag och det imponerar på mig. Men jag tror dock att det rörde sig om Sicre och Hessen. Om du skulle mörda ngn skulle du då hämta ngn på gatan som du inte litar på och låta honom göra jobbet eller skulle du ta en till 110% undersåte(Sicre) som du visste skulle utföra jobbet professionellt?
Visst, Sicre skulle kunna vara en möjlighet om det "knep". Men vilket skulle motivet vara för något så drastiskt och riskabelt som att mörda sin egen svåger, Sveriges kung, mitt under pågående belägring? Varför var det nödvändigt att ta den enorma risk som ett sådant mordförsök änså skulle vara? Hade Sicre blivit fasttagen utan att ha kunnat genomföra attentatet får man väl tro att det blivit den största skandalen i svensk historia och att Fredrik blivit utskämd inför hela Europa. Om han ens fått behålla livhanken. Vad var det som var värt detta?
-
olleolsson
- Tidigare medlem
Rikedom och makt var väl moroten... Som du sa alla var trötta på kriget utom Karl XII och hans närmaste som visste var som var bäst.
Det är ju inte speciellt hållbart att säga att Fredrik riskerade att bli utskämd och avrättad. Den som vågar han vinner.
Dela gärna med dig hur du tror att det gick till. Och svara snälla på detta... Sicres febersvammel i Stockholm...
Det är ju inte speciellt hållbart att säga att Fredrik riskerade att bli utskämd och avrättad. Den som vågar han vinner.
Dela gärna med dig hur du tror att det gick till. Och svara snälla på detta... Sicres febersvammel i Stockholm...
Men rikedom och makt kunde han mycket väl få alldeles riskfritt. Han skulle en gång bli lantgreve i Hessen, han var en berömd general, Karl XII kunde mycket väl dö alldeles utan hjälp etc. Varför sådan brådska och sådant risktagande?
Sicre pekades tidigt ut av ryktet. Det är naturligt att det utpekandet plågade honom, vare sig han var skyldig eller oskyldig. Hög feber, depression - det är väl inte omöjligt att en förvirrad hjärna kan leda till en sådan "bekännelse". Jag tror inte att man kan säga att Sicre generellt sett belönades särskilt rikligt av Fredrik, i själva verket dog S. väl närmast i fattigdom i Frankrike. Kanske inte så troligt att han då satt inne med hemligheter som hade skakat hela Europa...
Sicre pekades tidigt ut av ryktet. Det är naturligt att det utpekandet plågade honom, vare sig han var skyldig eller oskyldig. Hög feber, depression - det är väl inte omöjligt att en förvirrad hjärna kan leda till en sådan "bekännelse". Jag tror inte att man kan säga att Sicre generellt sett belönades särskilt rikligt av Fredrik, i själva verket dog S. väl närmast i fattigdom i Frankrike. Kanske inte så troligt att han då satt inne med hemligheter som hade skakat hela Europa...
-
olleolsson
- Tidigare medlem
Det lär komma ett och annat i skrift i detta ämne inom en inte alltför långt avlägsen framtid...
Poltava? Intressant. Nu ser det väl väldigt annorlunda ut, men visst ger det en annan bild om man ser saker och ting på plats. Jag kan rekommendera ett besök i Halden, det kan också ge anledning till funderingar kring både det ena och det andra...
Poltava? Intressant. Nu ser det väl väldigt annorlunda ut, men visst ger det en annan bild om man ser saker och ting på plats. Jag kan rekommendera ett besök i Halden, det kan också ge anledning till funderingar kring både det ena och det andra...
Senast redigerad av 1 Ben, redigerad totalt 22 gånger.
-
olleolsson
- Tidigare medlem