Kina Vs Europa

Skriv svar
Användarvisningsbild
[Energizer]
Medlem

Kina Vs Europa

Inlägg av [Energizer] » 10 maj 2004, 13:01

Jag ska skriva en uppsats i Historia B. Det är så att mitt val av ämmne har blivit varför Europa blev "världens centrum" under medeltiden. Varför det var europeerna som reste till kina och andra länder och inte tvärt om.

Det jag har lite problem med är att hitta bra artiklar ang ämmnet. Har några men inte tillräkligt. Så om ni har nåt tips på artkiel så är jag idel öra.

(om den här ligger fel så ursäktar jag mig tyckte den passade bäst under Medeltid)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 10 maj 2004, 13:09

Jag har inga goda artikeltips, annat än rent allmänna verk i ekonomisk historia eller verk som analyserar upptäckter och/eller internationell handel under tidigmodern tid.

Däremot, om jag hade varit handledare, hade jag kanske föreslagit en något svävare begränsning av ämnet :wink:

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 10 maj 2004, 13:12

Kolla in boken "Västvärldens väg till välstånd" av Rosenbeg och Bridzell. Vi hade den som kurslit i hist B ekonomisk historia. De försöker svara på varför just europa blev centrum mha instutionsteori.

Sedan borde du avgränsa dig mycket....

Thorbjörn

erik_nils
Medlem

Inlägg av erik_nils » 8 juni 2004, 23:16

Till Rosenbeg och Bridzell kan också läggas Douglass C North, "Västerlandets uppgång. Europas ekonomiska historia 900–1700".

Skriv svar