Högvilt och jakträtten
Högvilt och jakträtten
Gustav Vasas och Karl IX förbjud ju för icke kungliga att jaga högvilt, vad var egentligen syftet med att förbjuda detta? Det måste ju ha funnits älg så det räckte för kungen redan innan.
- Kapten_Gars
- Medlem
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
- Ort: Göteborg
Skälen var nog mest ekonomiska, genom att kontrollera jakten på älg så fick man kontroll över handeln med älgskinnen som med tiden blev en eftertraktad export vara. Den högakvaliten på älgskinn gjorde dem mycket användbara alla sorters läderarbeten och de fick också med tiden ett omfattande militärt användningsområde i bla de kyller som baras av stora delar av väst europas kavalleri.