Kronan
-
- Medlem
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 26 maj 2002 14:29
- Ort: Stockholm
Kronan
Något seom vet något om. Kronan. Skeppet som jag tror sjönk utanför Blekinge... Skeppet sprängdes förvisso, om för sisådär 4-5 år sedan fanns en affär i gamla stan som sålde prydnader av träet. Men är det någon som vet ngt mer, om t.ex. framtida bärgningar eller... Kanonerna har väl högt museum och samlarvärde antar jag...
Achtung Spitfire!
-
- Medlem
- Inlägg: 1965
- Blev medlem: 24 mar 2002 17:22
- Ort: Västerås
-
- Medlem
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 26 maj 2002 14:29
- Ort: Stockholm
.
Jo men, eftersom kronan var "matad" med alla möjliga rikedomar samt alla de finaste kanoner Svea Rike någonsin erövratm tänkte jag mer på dessa saker. Kanske inte framgick så tydligt.
Achtung Spitfire!
-
- Medlem
- Inlägg: 1965
- Blev medlem: 24 mar 2002 17:22
- Ort: Västerås
Vad jag förstår så sysselsätter man sig väl med bärgning av så mycket man under sommarhalvåret.
Problemet som jag förstått det - är inte direkt insatt i frågan så det är möjligt att andra har bättre svar - är att det ombordvarande godset är utspritt över ett förhållandevis stort område.
Såg någon dokumentär om skeppet och delar av bärningen av lasten på Vetenskapens värld.
Problemet som jag förstått det - är inte direkt insatt i frågan så det är möjligt att andra har bättre svar - är att det ombordvarande godset är utspritt över ett förhållandevis stort område.
Såg någon dokumentär om skeppet och delar av bärningen av lasten på Vetenskapens värld.
-
- Ny medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 09 maj 2002 18:57
- Ort: Gbg
-
- Medlem
- Inlägg: 184
- Blev medlem: 20 maj 2002 20:48
- Ort: Stockholm
Re: Kronan
Lewenhaupt skrev:Något seom vet något om. Kronan. Skeppet som jag tror sjönk utanför Blekinge... Skeppet sprängdes förvisso, om för sisådär 4-5 år sedan fanns en affär i gamla stan som sålde prydnader av träet. Men är det någon som vet ngt mer, om t.ex. framtida bärgningar eller... Kanonerna har väl högt museum och samlarvärde antar jag...
Fartyget Kronan kapsejsade utanför Öland 1676, under ett sjöslag mot en
dansk/holländsk eskader. Danskarna Leddes av Nils Juel och holländarna
leddes av Tromp.
Kronan kapsejsade på ungefär samma sätt som Vasaskeppet. Man skulle
vända, men hade för brått. Man stängde inte kanonportar ,surrade kanoner eller minskade segelyta. När eskaderchef Kreutz beordrade vändningen så trängde dels vatten in genom nedre kanonportar, samt
kanoner på motstående sida for över till läsidan. Dessutom föll en tänd
lunta ned i en krutkista ,vilket gjorde att Kronan även sprang i luften.
Enligt den svenska flottans traditioner får man endast stryka flagg
om ens fartyg är mer eller mindre sönderskjutet. Ett exempel på
"ärorik kapitulation" skedde under slaget vid Öland.
Fartyget Svärdet (96 kanoner) kämpade i 1,5h mot två danskar, churdprinsen (76 kanoner), Tre Löwer (60 kanoner) samt
amiral Tromps fartyg (? Kanoner) innan man tvingade stryka flagg.
Man skall komma ihåg att den svenska flottan var i miserabelt skick
vid denna tid, både vad gäller materiel och manskap.
Flottans huvudbas vid denna tid var Dalarö.
En strategisk effekt av Slaget vid Öland var grundandet av Karlskrona.
Källa Regalskeppet Kronan Red Björn Axel Johansson
Bra Böcker
Boken är detaljerad och välskriven.
Kalmar länsmuseum har en utställning om Kronan.
-
- Medlem
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 26 maj 2002 14:29
- Ort: Stockholm
-
- Ny medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 09 maj 2002 18:57
- Ort: Gbg
Kronan gjorde en Wasa ungefär.
Fartyget gjorde en alldeles för tvär manöver med kanonportarna öppna och tog in vatten ---> förliste
Mig veterligen så var det aldrig tal om ngn explosion.....
Dock så är dessa fakta tagna direkt ur minnet så jag reserverar mig en aning, det var nog 2 månader sedan jag besökte museet.
Fartyget gjorde en alldeles för tvär manöver med kanonportarna öppna och tog in vatten ---> förliste
Mig veterligen så var det aldrig tal om ngn explosion.....
Dock så är dessa fakta tagna direkt ur minnet så jag reserverar mig en aning, det var nog 2 månader sedan jag besökte museet.
-
- Medlem
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 26 maj 2002 14:29
- Ort: Stockholm
-
- Ny medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 09 maj 2002 18:57
- Ort: Gbg
*tänker febrilt*
Kronan förliste ju i samband med ett sjöslag så visst kan fartyget ha fått en del saker skjutna mot sig. Säkerligen uppstod det brand i samband med förlisningen och denna brand antände lika säkert ngt explosivt.
Vad jag menade var att orsaken till förlisningen INTE var en explosion utan det faktum att fartyget tog in ohälsosamt mkt vatten.
Kronan förliste ju i samband med ett sjöslag så visst kan fartyget ha fått en del saker skjutna mot sig. Säkerligen uppstod det brand i samband med förlisningen och denna brand antände lika säkert ngt explosivt.
Vad jag menade var att orsaken till förlisningen INTE var en explosion utan det faktum att fartyget tog in ohälsosamt mkt vatten.
-
- Medlem
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 26 maj 2002 14:29
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 26 maj 2002 14:29
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mar 2002 13:10
- Ort: junakopunger
.
Mer om "Kronvraket"
hittar ni här: http://www.kalmarlansmuseum.se/kronan/
Från sidan:
Målsättningen med de marinarkeologiska fältundersökningarna av vraket är indelad i tre faser:
1 en totalutgrävning av skrovområdet. Ytterligare minst fem års arbete återstår.
2 en skeppsarkeologisk dokumentation (uppmätning, fotografering) av det blottlagda skrovet. Denna fas beräknas ta ett år och följer omedelbart på fas 1.
3 en bärgning av den sammanhängande skrovsidan. Denna avslutande fas är motiverad av de utvändiga skulpturer som med största sannolikhet finns kvar i ursprungligt läge under den plant liggande babordssidan.
Så detta om expolsionen.


Från sidan:
Målsättningen med de marinarkeologiska fältundersökningarna av vraket är indelad i tre faser:
1 en totalutgrävning av skrovområdet. Ytterligare minst fem års arbete återstår.
2 en skeppsarkeologisk dokumentation (uppmätning, fotografering) av det blottlagda skrovet. Denna fas beräknas ta ett år och följer omedelbart på fas 1.
3 en bärgning av den sammanhängande skrovsidan. Denna avslutande fas är motiverad av de utvändiga skulpturer som med största sannolikhet finns kvar i ursprungligt läge under den plant liggande babordssidan.
Så detta om expolsionen.
