Pfalziska ätten

Skriv svar
Christian von Danzig
Utsparkad

Pfalziska ätten

Inlägg av Christian von Danzig » 10 februari 2004, 23:53

Jag har talat en del med olika rojalister med historiekunskaper och flera har sagt att de hellre skulle se en arvinge av den pfalziska ätten idag än Bernadotterna (något jag i viss mån kan hålla med om).
Känner någon på detta forum till om den pfalziska ätten har en arvinge idag?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 februari 2004, 23:59

Inte bara pfalziska:

viewtopic.php?t=10949

Vad är meningen med att byta kungaätt? Vad skulle det tjäna till?

Mvh Petter

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 11 februari 2004, 20:48

Som den pfalziska ättens arvsberättigade led börjar med Karl XI finns det väl inte särskilt många att välja på. Karl XII och Ulrika Eleonora dog barnlösa. Hedvig Sofia hade sonen Karl Fredrik som i sin tur hade sonen Karl Peter Ulrik, rysk tsar under namnet Peter III och gift med Katarina den stora. Om Katarinas son Paul verkligen var Peter III:s son är väl en smula omdiskuterat, men om man antar att så var fallet skulle alltså den pfalziske pretendenten väl stå att finna inom den fördrivna ryska tsarfamiljen. Om det skulle vara en "bättre" härstamning än den som från Karl XVI Gustav via hans farfar Gustav VI Adolfs mor drottning Viktoria går tillbaka till den Holstein-Gottorpska ätten och så småningom till Gustav Vasa - det verkar väl vara aningen svårt att avgöra...

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 12 februari 2004, 13:57

Jag förstår inte varför man skulle bry sig. Kungen är endå bara en pajjas med en krona och en jävla massa ordnar.

Mikael XII
Medlem

Inlägg av Mikael XII » 14 februari 2004, 14:27

Närmast riktiga arvtagare är rimligen arvtagaren till Baden, eller Oldenburg skulle jag tro om man säger att Gustav IV, rättmätig kung av Sverige, hade varit den rättmätiga linjen till tronen. Men jag tycker Bernadotte sitter bra där de sitter, visst de är inte blåblodiga ;) Men de gör ett bra jobb.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 14 februari 2004, 14:31

Jag vet inte om jag tycker att de gör ett särskilt bra jobb. Det enda kravet på utbildning som man kan ha för en kung är väl etikett och att han ska kunna skriva sitt namn på stenar samt klippa band. Tack vare sin dyslexi så lyckas inte ens vår nuvarande kung att fullfölja dom löjligt låga "kraven". (jag vet att dyslexi inte innebär bristande intelligens).

Men jag förstår inte varför man skulle ändra kungaätt. Vad skulle man få ut av det?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 14 februari 2004, 16:36

Om man håller sig till ämnet så är det faktiskt så att om man utgår från Gustav IV Adolf och vill hitta hans "rättmätige" arvtagare som svensk kung så blir det vår nuvarande kung. Detta pga Gustav V:s giftermål med Victoria av Baden.

Skriv svar