Regementen?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Lulle » 10 november 2003, 10:21

På tal om antalet bataljoner per regemente så har jag funnit att vid Fraustadt så hade södermanlands och västmanlandsregementen tre bataljoner vardera. Jag förmodar att detta var en tillfällig indelning av arméchefen Rehnskiöld. Kanske för att förlänga slaglinjen.

/Lulle.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1596
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 november 2003, 16:50

I slaget vid Narva ställde armén upp två kolonner inför anfallet, och för att göra kolonnerna smalare var bataljonerna hälften så stora som normalt (dvs två kompanier istället för fyra per bataljon).

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 10 november 2003, 19:18

Lulle skrev:På tal om antalet bataljoner per regemente så har jag funnit att vid Fraustadt så hade södermanlands och västmanlandsregementen tre bataljoner vardera. Jag förmodar att detta var en tillfällig indelning av arméchefen Rehnskiöld. Kanske för att förlänga slaglinjen.

/Lulle.
I Fraustadt formerades Södermanlands och Västmanlands regementen på tre bataljoner vardera. De 12 bataljoner som svenskarna då ställde upp med hade enligt Karl XII på slagfältet en styrka på 360 - 380 man styck.

Vid Gemäuerthof: De svenska ryttarna gick till anfall i galopp med värjan i hand och nergjorde allt i sin väg. Brevid dem gick tre bataljoner av Hälsinge regemente sin fiende in på livet med bajonett och värja. Hälsingarna marscherade sedan med Lewenhaupt till Ukraina där de understacks Dalregementet.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 10 november 2003, 19:29

Kapten_Gars skrev:
Wolfblitzer skrev:I Jämtland fanns det inga regementen på den tiden, man hade förband. ÄR det nån större skillnad?
Visst fanns det ett regemente, Jämtlands dragonregemente som trots namnet var ett infanteri regemente. I regementet ingick också Jämtlands kavallerikompani.
/Daniel
J jag vet att dom fanns men i mina kälor står det "Om A4 var stadens första regemente, så måste ändå Fältjägarna räknas som det äldsta förbandet" (Som skapades 1647)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 10 november 2003, 20:34

Wolfblitzer skrev:
Kapten_Gars skrev:
Wolfblitzer skrev:I Jämtland fanns det inga regementen på den tiden, man hade förband. ÄR det nån större skillnad?
Visst fanns det ett regemente, Jämtlands dragonregemente som trots namnet var ett infanteri regemente. I regementet ingick också Jämtlands kavallerikompani.
/Daniel
J jag vet att dom fanns men i mina kälor står det "Om A4 var stadens första regemente, så måste ändå Fältjägarna räknas som det äldsta förbandet" (Som skapades 1647)
Dina källor pratar om ett regemente i en specifik stad, Östersund antar jag, inte regementen i jämtlands landskap/län. De indelta regmentena låg inte förlagda i städer utan bodde utspridda på landsbyggden i soldat och officersboställen.

/Daniel

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1596
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 11 november 2003, 19:18

Wolfblitzer skrev:
Kapten_Gars skrev:
Wolfblitzer skrev:I Jämtland fanns det inga regementen på den tiden, man hade förband. ÄR det nån större skillnad?
Visst fanns det ett regemente, Jämtlands dragonregemente som trots namnet var ett infanteri regemente. I regementet ingick också Jämtlands kavallerikompani.
/Daniel
J jag vet att dom fanns men i mina kälor står det "Om A4 var stadens första regemente, så måste ändå Fältjägarna räknas som det äldsta förbandet" (Som skapades 1647)
Jämtlands fältjägare är ett sentida namn på Jämtlands dragonregemente. Ett förband är en militär enhet och därmed ett vidare begrepp än regemente.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 27 november 2003, 21:56

I boken Sveriges Arméförband under 1900-talet av Christian Braunstein, sid. 105 står följande att läsa om Jämtlands fältjägare:

"Regementet räknar sina anor från det 1646-01-16 uppsatta Ångermanlands, Medelpads och Jämtlands regemente. Dess förste chef var Thomas Gärffelt. Detta regemente indrogs 1661., men delar kvarlåg i Pommern till 1670. Resterna ingick som kärntrupp i det 1670 nybildade Jämtlands regemente till fot (även kallat Anders Plantings regemente). 1689 fastställdes regementets indelningsverk samtidigt som det fick namnet Jämtlands dragonregemente; det var dock - med undantag av ett kavallerikompani - oberidet. (...) 1820 erhöll regementet sitt nuvarande namn, det officiella namnet var dock 1770 - 1820-02-08 Jämtlands infanteriregemente."

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 december 2003, 14:41

Lulle skrev:Ett landskapsregemente som utmärkte sig över de andra var dalaregementet, förmodligen för att dalkarlarna på 1500-talet hjälpte Gustav Vasa till makten. I vissa samanhang har jag hört benämningen inofficiellt garde om dalaregementet.


/Lulle.

Har du någon mer info om Dalregementet? :)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 6 december 2003, 21:37

Korsriddaren skrev:
Lulle skrev:Ett landskapsregemente som utmärkte sig över de andra var dalaregementet, förmodligen för att dalkarlarna på 1500-talet hjälpte Gustav Vasa till makten. I vissa samanhang har jag hört benämningen inofficiellt garde om dalaregementet.


/Lulle.

Har du någon mer info om Dalregementet? :)
http://www.algonet.se/~hogman/regemente ... lregemente
Är en bra översikt över regementets historia.

Dalregmentents god rykte är en kombination av romantiserat historieskrivande under slutet av 1800-talet/början av 1900-talet och regementets faktiska insatser under Skånska och Stora Nordiska krigen.
Regmenten från dalarna utmärkte sig inte utöver det vanliga under krigen 1600-1660.
Bra pr gör vem som helst till en elitsoldat :wink:
/Daniel

Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Lulle » 8 december 2003, 10:33

Angående Dalaregementet vill jag även minnas att de gärna användes som ingenjörstrupp vid brobyggen. Dalkarlarna skulle varit bra på timmerkonstruktioner vilket kan verka märkligt med tanke på att i stort sett alla knektar var bönder. Under Stora nordiska kriget har jag för mig att de även byggt bro under strid (har inte kollat detta i några källor utan skriver direkt ur minnet).

/Lulle.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 februari 2004, 18:40

Jag tyckte att jag hade lagt in lite antal i nån annan tråd om indelta soldater.

Stefan

Skriv svar