Regementen?
Regementen?
Någon som har koll på hurvida starka de olika regementena var under Karl XII:s fälttåg?
Jag har hört att Skaraborg och Kalmar skulle ha varit bra, stämmer det?
Jag har hört att Skaraborg och Kalmar skulle ha varit bra, stämmer det?
De regementen du nämner är så kallade landskapsregementen och är vad jag vet varken bättre eller sämre än andra sådana. Dessa var vanligen organiserade i två bataljoner om 600 man, totalt alltså 1200 man per regemente. Ett landskapsregemente som utmärkte sig över de andra var dalaregementet, förmodligen för att dalkarlarna på 1500-talet hjälpte Gustav Vasa till makten. I vissa samanhang har jag hört benämningen inofficiellt garde om dalaregementet.
Detta leder oss till just livgardet som var elitregementen. Gardet fanns som infanteri, kalvalleri och dragoner. Vad livgardet till fots beträffar var det indelat i tre bataljoner. Som namnet antyder var livgardet ursprungligen en kunglig livvakt men kom så småningom att bli ett "vanligt" elitförband.
Det yppersta förbandet vid den här tiden torde dock vara livdrabantkåren vilken var en avknoppning av livgardet och hade till uppgift att bevaka konungen i strid och stod även under hans befäl. Kåren bestod av 200 man och var alltså inte ett regemente. Manskapet bestod uteslutande av officerare som utmärk sig genom tapperhet i andra förband och värvats till kåren.
/Lulle.
Detta leder oss till just livgardet som var elitregementen. Gardet fanns som infanteri, kalvalleri och dragoner. Vad livgardet till fots beträffar var det indelat i tre bataljoner. Som namnet antyder var livgardet ursprungligen en kunglig livvakt men kom så småningom att bli ett "vanligt" elitförband.
Det yppersta förbandet vid den här tiden torde dock vara livdrabantkåren vilken var en avknoppning av livgardet och hade till uppgift att bevaka konungen i strid och stod även under hans befäl. Kåren bestod av 200 man och var alltså inte ett regemente. Manskapet bestod uteslutande av officerare som utmärk sig genom tapperhet i andra förband och värvats till kåren.
/Lulle.
- Kapten_Gars
- Medlem
Kvaliten på de sk landskapsregementen var under den tidiga perioden av stora nordiska kriget (SNK) så hög att det är svårt att peka ut olika regmenten som bättre än de andra.
Dalregementet verkar ha haft ett bättre rykte än de andra men om detta är pga nationalromantisk propagand i efterhand eller vad de faktiskt uträttade på slagfältet är svårt att avgöra.
Sedan skall man komma ihåg att de flesta regmentena sattes upp 2-3 gånger om pga att hela armeer gick förlorade i Ryssland 1709 och i Tyskland 1713.
Lulle,
En fråga vilket skulle kavalleriet vid Gardet vara? Drabanterna? Livregementet till häst var ju ett vanligt indelt regemente, inte värvat som gardesförbanden och räknades inte heller till Kungl.Majt.Garde.
/Daniel
Dalregementet verkar ha haft ett bättre rykte än de andra men om detta är pga nationalromantisk propagand i efterhand eller vad de faktiskt uträttade på slagfältet är svårt att avgöra.
Sedan skall man komma ihåg att de flesta regmentena sattes upp 2-3 gånger om pga att hela armeer gick förlorade i Ryssland 1709 och i Tyskland 1713.
Lulle,
En fråga vilket skulle kavalleriet vid Gardet vara? Drabanterna? Livregementet till häst var ju ett vanligt indelt regemente, inte värvat som gardesförbanden och räknades inte heller till Kungl.Majt.Garde.
/Daniel
Daniel. Du har helt rätt. Jag var snabbare i fingarna än i huvudet när jag skrev. Dock upphöjdes Upplands ryttare till Konungens Livregemente till häst, men fortfarande indelt. Kanske även detta ett sorts inofficelt garde.Lulle,
/Lulle.
- Kapten_Gars
- Medlem
Efter att ha tittat lite i mina böcker så tro jag att du har helt rätt i Livreg t H. var ett "inofficiellt" garde eller man kanske skall kalla det för ett indelt gardesförband?Lulle skrev:Daniel. Du har helt rätt. Jag var snabbare i fingarna än i huvudet när jag skrev. Dock upphöjdes Upplands ryttare till Konungens Livregemente till häst, men fortfarande indelt. Kanske även detta ett sorts inofficelt garde.
/Lulle.
Regmentet bar ju tex precis som livgardet till fots och livdragonerna vita standar/fanor. Hade iaf 1700 en egen uniform som skillde sig i färg och detlajer från det övriga indelta kavalleriets och hade dessutom en egen värjmodell tillverkad enbart för livreg.
Det fanns ju andra indelta och värvade regmenten med livregmentes namn men inget av dessa har markant egen uniform/utrustning. Deras fanor går dessutom inte i vitt förutom livfanan.
/Daniel
- Wolfblitzer
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag vet inte hur många gånger jag har hänvisat till denna hemsida...
Kortfattat
Sök upp Hans Högman på http://www.genealogi.se
Stefan
Kortfattat
Stefan
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
Vid Poltava fanns det 4 bataljoner livgarde, 1-3 bataljonen + livgardets grenadjärbataljon, så jag antar att storleken på livgardet inte var konstant.Lulle skrev: Vad livgardet till fots beträffar var det indelat i tre bataljoner.
Instuckna i bl.a. livgardet fick de stackare som tillstötte med Lewenhaupt finna sig att bli när deras egna regementen löstes upp. I livgardets fall fick de ta emot manskap från Smålands tremänningsregemente till fot. Dessutom verker det som att livgardet fick ta emot manskap från Upplands (Västmanlands och Dalarnas) Tremänningsregemente till fot två gånger, dels 1703 och dels när Lewenhaupts manskap tillstötte.
Livregementet till häst var visserligen indelt men hade hög status, vilket innebar att de hade högre löner än andra indelta kavalleriförband. Tillsammans med drabantkåren, Livgardet och Dalregementet var Livregementet till häst de förband som användes flitigast under det Stora nordiska kriget.
Kalmar och Skaraborgs regementet utmärkte sig inte särskilt under det stora nordiska kriget. Kalmar deltog i det segerrika slaget vid Kliszow och Skaraborg i slaget vid Malatitze, men i övrigt var det bara nederlag. Eftersom Kalmar och Skaraborg var relativt oerfarna regementen användes de i den misslyckade stormningen av Veprik 1709. Stormningar var i regel mycket riskabla företag och man undvek därför att använda de bästa enheterna. De deltog även i slaget vid Poltava där de återigen drabbades av stora förluster.
Kalmar och Skaraborgs regementet utmärkte sig inte särskilt under det stora nordiska kriget. Kalmar deltog i det segerrika slaget vid Kliszow och Skaraborg i slaget vid Malatitze, men i övrigt var det bara nederlag. Eftersom Kalmar och Skaraborg var relativt oerfarna regementen användes de i den misslyckade stormningen av Veprik 1709. Stormningar var i regel mycket riskabla företag och man undvek därför att använda de bästa enheterna. De deltog även i slaget vid Poltava där de återigen drabbades av stora förluster.
Vid krigets början utgjordes livgardet av tre bataljoner varav en grenadjärsbataljon som sammanlagt bestod av 1 800 man. Under krigets gång utökades det succesivt så att det vid början av det ryska fälttåget bestod av 3 000 man på fyra bataljoner. Utöver de ovan nämnda enheterna blev livgardet under tiden i Polen också utökat med ett kompani var från Jämtlands regemente och Tyska livregementet. Dessutom införlivades Östgöta-Södermanlands tremänningsregemente med livgardet.Jan-Erik Karlsson skrev:Vid Poltava fanns det 4 bataljoner livgarde, 1-3 bataljonen + livgardets grenadjärbataljon, så jag antar att storleken på livgardet inte var konstant.Lulle skrev: Vad livgardet till fots beträffar var det indelat i tre bataljoner.
Instuckna i bl.a. livgardet fick de stackare som tillstötte med Lewenhaupt finna sig att bli när deras egna regementen löstes upp. I livgardets fall fick de ta emot manskap från Smålands tremänningsregemente till fot. Dessutom verker det som att livgardet fick ta emot manskap från Upplands (Västmanlands och Dalarnas) Tremänningsregemente till fot två gånger, dels 1703 och dels när Lewenhaupts manskap tillstötte.
- Kapten_Gars
- Medlem
Du menar http://www.algonet.se/~hogman/regementen_lnf.htmStefan Lundgren skrev:Jag vet inte hur många gånger jag har hänvisat till denna hemsida...
Kortfattat
Stefan
/Daniel
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
Om antalet segernamn under stora nordiska kriget skulle vara ett mått på hur bra regementerna var så:
Upplands regemente 4 st
Skaraborgs reg. 1st
Södermanlands reg. 4st
Kronobergs reg. 3st
Jönköpings reg. 2st
Dalregementet 6st
Östgöta inf. reg. 3st
Hälsinge reg 5st
Elfsborgs reg. 3st
Västgöta-Dals reg. 1st
Västmanlands reg. 2st, + 3 som de enligt 1892 års fankommite bör bära
Västerbottens regemente 5 st
Kalmar reg. 2st
Närke-Värmlands reg. 6st
Upplands regemente 4 st
Skaraborgs reg. 1st
Södermanlands reg. 4st
Kronobergs reg. 3st
Jönköpings reg. 2st
Dalregementet 6st
Östgöta inf. reg. 3st
Hälsinge reg 5st
Elfsborgs reg. 3st
Västgöta-Dals reg. 1st
Västmanlands reg. 2st, + 3 som de enligt 1892 års fankommite bör bära
Västerbottens regemente 5 st
Kalmar reg. 2st
Närke-Värmlands reg. 6st
-
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Man ska också tänka på att regementen kom i flera olika uppsättningar under det stora nordiska kriget. Dalregementet och livgardet var elitregementen fram till slaget vid Poltava och kapitulationen vid Perevolotjna då de gick under. De nyuppsattes efteråt men kom då inte att spela samma tongivande roll inom armén som de hade gjort tidigare.