Quiz: Tidigmodern tid
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Royal Suèdois
Så rätt så.
Fanan på bilden överlämnades för några år sedan av greve Sparre till franska 3.infanteriregementet i närvaro av HMK Carl XVI Gustaf och president Mitterand.
Din flagga!
Fanan på bilden överlämnades för några år sedan av greve Sparre till franska 3.infanteriregementet i närvaro av HMK Carl XVI Gustaf och president Mitterand.
Din flagga!
- Kapten_Gars
- Medlem
Har varit bortrest ett tag. Här kommer svaret:CvD skrev:När förklarades den fria tyska riksstaden Strassburg vara en en del av Frankrike. Genom vilka medel förklarades staden (och en rad andra områden) vara franska?
1681 förklaras Strassburg vara en fransk stad. Ludvig XIV hade 1680 tillsatt en rad specialdomstolar, de sk Reunionsdomstolarna, för att hitta mer eller mindre laglig grund att besätta områden i de tyska områdena. Inte helt oväntat ledde detta till förbittring i Europa.
- Kapten_Gars
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
Hej, jag är ny på forumet och jag hoppas att ni kommer att ha överseende med mina eventuella språkliga och grammatiska fel. Jag är trots allt utlänning här.
Tack Kapten_Gars. OK. Då ställer jag en fråga som också anknyter till polsk svenska historia under Vasatiden / Stormaktstiden. Vad hette överbefälhavare av polsk-litauiska (formellt bara litauiska) styrkor i slaget vid Kokenhausen 1601? Jag menar själva fältslaget, inte försvaret av slottet.
mvh Copernicus
Tack Kapten_Gars. OK. Då ställer jag en fråga som också anknyter till polsk svenska historia under Vasatiden / Stormaktstiden. Vad hette överbefälhavare av polsk-litauiska (formellt bara litauiska) styrkor i slaget vid Kokenhausen 1601? Jag menar själva fältslaget, inte försvaret av slottet.
mvh Copernicus
- Copernicus Polonus
- Medlem
Hej!
Det var väldigt nära men inte helt riktigt. Tack för att du försökte svara Probstner. Trevligt! Jan Karol Chodkiewicz deltog i slaget som en ”kunglig överste” men ledde inte hela styrkan. Jag är ute efter dåvarande Litauens storhetman. En man från en stor litauisk magnatfamilj som innehade prinstitel och som var en personlig ärkefiende just till Chodkiewicz. Om denna familj / släkt skriver litegran Peter Englund i ”Den oövervinnerlige”, dock sysselsätter sig han mest med sonsonen Janusz / Copernicus
Det var väldigt nära men inte helt riktigt. Tack för att du försökte svara Probstner. Trevligt! Jan Karol Chodkiewicz deltog i slaget som en ”kunglig överste” men ledde inte hela styrkan. Jag är ute efter dåvarande Litauens storhetman. En man från en stor litauisk magnatfamilj som innehade prinstitel och som var en personlig ärkefiende just till Chodkiewicz. Om denna familj / släkt skriver litegran Peter Englund i ”Den oövervinnerlige”, dock sysselsätter sig han mest med sonsonen Janusz / Copernicus
- Copernicus Polonus
- Medlem
Du behöver inte dra till med Zamoyski (storhetman i Kronan/Polen), du har redan svarat rätt. Visst att det handlar om Kristoffer Radziwiłł ”Blixten” som var litauisk storhetman och därmed överbefälhavare över Litauens alla styrkor. En stor militär begåvning, kanske en av de största i Litauens historia. Chodkiewicz tillsammans med Kristoffers äldste son Janusz spelade en stor roll vid Kokenhausen (Kokenhusen) men det var just Kristoffer som hade det högsta befälet. Du har föresten uppgivit namnen på nästan alla hetmaner som vid olika tillfällen lede polsk-litauiska arméer i början av kriget i Livland. Det fattas bara Stanisław Żółkiewski Bra gjort! Din tur Probstner.
- Copernicus Polonus
- Medlem