Quiz: Tidigmodern tid
- Kapten_Gars
- Medlem
Hmm dubbelsvar är ju lite av att "fuska"
, Cromwell var det inte och inte heller så var Cromwell den som grundade NMA även om han fått den oförtjänta äran i efterhand.
Däremot så är "Black Tom" Fairfax rätt svar även om han bara var Sir Thomas Fairfax vid den här tidenpunkten. Det var Fairfax som var "Lord-General" medans Oliver Cromwell genom div intriger och manövrar hade skaffat sig positionen som "Lietenant-General of Horse" trots att han enligt lag var förbjuden att inneha den.
Cromwell belv Lord-General i samband med att Fairfax avsade sig sitt befäl då han inte ville delta i den i hans ögon moralistk felaktiga invasionen av Skottland 1650.
Däremot så är "Black Tom" Fairfax rätt svar även om han bara var Sir Thomas Fairfax vid den här tidenpunkten. Det var Fairfax som var "Lord-General" medans Oliver Cromwell genom div intriger och manövrar hade skaffat sig positionen som "Lietenant-General of Horse" trots att han enligt lag var förbjuden att inneha den.
Cromwell belv Lord-General i samband med att Fairfax avsade sig sitt befäl då han inte ville delta i den i hans ögon moralistk felaktiga invasionen av Skottland 1650.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Eftersom jag gissade på grundaren Oliver Cromwell fast jag själv tänkte på Fairfax tycker jag att Magnus Lindström får fråga följande fråga. Dessutom har jag inte någon ny fråga tillhands just nu.
Hur var det? Grundade Cromwell NMA eller inte och om inte så vem gjorde det då?
På den engelska Wikipedia står: "Oliver Cromwell started the formation of the New Model Army from the existing Roundhead forces on February 15, 1645 with the progression of the Self-denying Ordinance to remove the former leadership of the Roundheads. Sir Thomas Fairfax took up the overall command, with Cromwell himself at first only in charge of the cavalry. The Army finally came into being in April 1645."inte heller så var Cromwell den som grundade NMA även om han fått den oförtjänta äran i efterhand.
Hur var det? Grundade Cromwell NMA eller inte och om inte så vem gjorde det då?
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ny fråga
Eftersom detta quiz står still lägger jag in en ny fråga.
Vilket regemente hade denna fana?
Vilket regemente hade denna fana?
- Bilagor
-
- Scan10045.JPG (59.43 KiB) Visad 492 gånger
Royal Sudois dvs det "svenska" regemente som gick i franske kungens tjänst 1690. Det hade som tradition att alltid ha en svensk chef, siste översten var Axel von Fersen dv, vars far köpte regementet åt honom från en Sparre. Det upplöstes/ drogs in/ blev nummer regemente under franska revolutionen och Napoleon. Idag är ett franskt infanteri regimente (det 161a tror jag) Regimentet var med Lafayettes franska trupper i Amerikanska Frihetskriget, von Fersen var tolk.