Tja, där är vi väl i alla fall eniga, det där om att det där med självständighet inte är mycket att satsa på. Jag sätter inte svensk självständighet särskilt högt heller. Jag ser gärna ett federalt EU. Absolut självständighet är ändå bara en illusion i dagens sammanflätade internationella värld.Johan Elisson skrev:Och gud hjälpe världen om alla regioner med en lite annorlunda dialekt än riksspråket skulle börja kräva självständighet. Stackars norrlänningar, örebroare, alabama-bor, kineser och alla andra...
Däremot är det inte så att jag inte kan ha en viss respekt för självständighetssträvanden som fenomen. Det kan ha varit en hyfsad lösning för t ex de baltiska staterna, Östtimor och Tjeckien/Slovakien (även om jag föredrar federalism som lösning i nästan samtliga fall). Kanske Kina skulle må bra av att bli lite mindre gigantiskt, det kan inte uteslutas. Det där med att göra separatism till tabu har av tradition varit Maktens språk. I Portugal räknas det än idag som landsförräderi och är straffbart - en inskränking i yttrandefriheten alltså. Sorgligt.
Som sagt, och som jag t o m specifikt skrivit innan, har "varken skor inomhus, humorn eller spettkakan" att göra med problemen med en central lagstiftning att göra. (Jag tog upp exemplen om t ex skor som exempel på att kulturella skillnader existerar, som synes ovan aldrig som ett politiskt problem.) Så du får väl debattera vidare dessa frågor med din låtsaskompis/halmgubbe. Jag vet inte hur jag kommer in i bilden.Johan Elisson skrev:Så du menar att det är svårare att ta av sig eller ha på skor innomhus beroende på om man bor i Sverige eller Danmark? Eller att det är svårare för butikerna att ha lunchöppet eller lunchstängt beroende på om man har butiken i Sverige eller Danmark(Om det nu inte finns någon fjantig "lunchöppet-lag"...)? Men herre gud männska... Det är väl bara att ta av sig/ha på sig skorna är du går inomhus, måste du vara dansk för att kunna göra det???
Vilka "butiker"? Jag skrev i alla fall om offentliga institutioner som "post och myndigheter". Myndigheter styrs ofta av enhetliga statliga förvaltningsbeslut. Så man kan "våga ha lunchöppet/lunchstängt" så mycket man vill på lokala skattekontoret i Säffle eller Ystad. Det påverkar inte nödvändigtvis hur det verkligen blir.Johan Elisson skrev:Och butikerna, är det så att de inte vågar ha lunchöppet/lunchstängt för att de ligger i Sverige?
En allmän reflektion. Allt detta snack om självständighet i denna tråd. Vad lär sig folk i skolan? Har de som deltar i denna diskussion ens en ytlig föreställning om vad som kännetecknar en förbundsstat (federal stat). Det är en alternativ lösning på de problem som enhetsstater tenderar att ge, kanske något för Skåne, kanske något för fler (alla?) regioner i Sverige. Delstater som Schleswig-Holstein och Mecklenburg-Vorpommern är regioner med självstyre, egen författning, egen lagstiftning på flera områden och egen oberoende förvaltningsadministration. Men de är en del av Tyskland och styrs av tysk grundlag och tysk nationell lagstiftning. De är inte egna nationalstater och lär inte blir det senare heller.