Skåne under Danmark och Sverige

neelsen
Medlem

Inlägg av neelsen » 18 november 2002, 20:28

Johan Elisson skrev:Och gud hjälpe världen om alla regioner med en lite annorlunda dialekt än riksspråket skulle börja kräva självständighet. Stackars norrlänningar, örebroare, alabama-bor, kineser och alla andra...
Tja, där är vi väl i alla fall eniga, det där om att det där med självständighet inte är mycket att satsa på. Jag sätter inte svensk självständighet särskilt högt heller. Jag ser gärna ett federalt EU. Absolut självständighet är ändå bara en illusion i dagens sammanflätade internationella värld.

Däremot är det inte så att jag inte kan ha en viss respekt för självständighetssträvanden som fenomen. Det kan ha varit en hyfsad lösning för t ex de baltiska staterna, Östtimor och Tjeckien/Slovakien (även om jag föredrar federalism som lösning i nästan samtliga fall). Kanske Kina skulle må bra av att bli lite mindre gigantiskt, det kan inte uteslutas. Det där med att göra separatism till tabu har av tradition varit Maktens språk. I Portugal räknas det än idag som landsförräderi och är straffbart - en inskränking i yttrandefriheten alltså. Sorgligt.
Johan Elisson skrev:Så du menar att det är svårare att ta av sig eller ha på skor innomhus beroende på om man bor i Sverige eller Danmark? Eller att det är svårare för butikerna att ha lunchöppet eller lunchstängt beroende på om man har butiken i Sverige eller Danmark(Om det nu inte finns någon fjantig "lunchöppet-lag"...)? Men herre gud männska... Det är väl bara att ta av sig/ha på sig skorna är du går inomhus, måste du vara dansk för att kunna göra det???
Som sagt, och som jag t o m specifikt skrivit innan, har "varken skor inomhus, humorn eller spettkakan" att göra med problemen med en central lagstiftning att göra. (Jag tog upp exemplen om t ex skor som exempel på att kulturella skillnader existerar, som synes ovan aldrig som ett politiskt problem.) Så du får väl debattera vidare dessa frågor med din låtsaskompis/halmgubbe. Jag vet inte hur jag kommer in i bilden. :-) Jag har ingen avvikande åsikt från dig.
Johan Elisson skrev:Och butikerna, är det så att de inte vågar ha lunchöppet/lunchstängt för att de ligger i Sverige?
Vilka "butiker"? Jag skrev i alla fall om offentliga institutioner som "post och myndigheter". Myndigheter styrs ofta av enhetliga statliga förvaltningsbeslut. Så man kan "våga ha lunchöppet/lunchstängt" så mycket man vill på lokala skattekontoret i Säffle eller Ystad. Det påverkar inte nödvändigtvis hur det verkligen blir. ;-)

En allmän reflektion. Allt detta snack om självständighet i denna tråd. Vad lär sig folk i skolan? Har de som deltar i denna diskussion ens en ytlig föreställning om vad som kännetecknar en förbundsstat (federal stat). Det är en alternativ lösning på de problem som enhetsstater tenderar att ge, kanske något för Skåne, kanske något för fler (alla?) regioner i Sverige. Delstater som Schleswig-Holstein och Mecklenburg-Vorpommern är regioner med självstyre, egen författning, egen lagstiftning på flera områden och egen oberoende förvaltningsadministration. Men de är en del av Tyskland och styrs av tysk grundlag och tysk nationell lagstiftning. De är inte egna nationalstater och lär inte blir det senare heller.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 november 2002, 20:37

egen lagstiftning på flera områden
Men vad är det du fattas när det gäller lagen, neelsen.
Förbjuda folk att prata skit om spetekaka??? 8O

Själv kan jag tänka mig att:

*Förbjuda SD, ND, Bandidos, Hells Angels här i skåne! :)
*Höja straffet för landsföräderi(kriminalisera utalande som att säga att skåne ska vara en del av Danmark) :P

neelsen
Medlem

Inlägg av neelsen » 18 november 2002, 21:31

Anno skrev:Men vad är det du fattas när det gäller lagen, neelsen.
Mest akut och konkret är väl framför allt en viss harmonisering av skattelagstiftning, sociallagstiftning och arbetsmarknadslagstiftning till de lagar som är i funktion i västra Öresundsregionen (Själland). Det skulle syfta till en integration av Öresundsregionen. I Tyskland anpassar provinserna i gränsområdena sin lagstiftning delvis efter grannländerna. Just nu gör regeringen nästan ingenting alls för att riva hindren i Öresundsregionen och på så sätt öka tillväxten i Skåne.

Kritiken från etablerade aktörer växer just nu från stor till större i Skåne. Sydsvenska handelskammaren, Öresundskonsortiet och Sydsvenskans ledarsida sliter sina hår. Pagrotski valsar in och lovar runt lite och sedan händer inte mycket mera. Men i övrigt så ser jag mer långsiktigt att det växer upp regionala traditioner och lösningsalternativ på samhälleliga problem (i all Sveriges regioner). Det vinner alla på.

Till slut är det kanske inte så intressant vad jag ser som specifika lagar som jag personligen vill ha annorlunda. Det viktiga är att lagar är i överensstämmelse med den inriktning som befolkningen önskar. (Regionförsöket har t ex under en mandatperiod gett stora möjligheter till privatiseringar av offentliga verksamheter på ett sätt som inte tillämpats generellt i Sverige.) Där kommer vi in på principen om närdemokrati.
Anno skrev:Själv kan jag tänka mig att:

*Förbjuda SD, ND, Bandidos, Hells Angels här i skåne! :)
*Höja straffet för landsföräderi(kriminalisera utalande som att säga att skåne ska vara en del av Danmark) :P
Jojo, ni nationalister är er lika varifrån ni än kommer. Det spårar liksom lätt ur. :-)

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 20 november 2002, 00:59

Mest akut och konkret är väl framför allt en viss harmonisering av skattelagstiftning, sociallagstiftning och arbetsmarknadslagstiftning till de lagar som är i funktion i västra Öresundsregionen (Själland). Det skulle syfta till en integration av Öresundsregionen. I Tyskland anpassar provinserna i gränsområdena sin lagstiftning delvis efter grannländerna. Just nu gör regeringen nästan ingenting alls för att riva hindren i Öresundsregionen och på så sätt öka tillväxten i Skåne.
Jag har för mig att det är Sverige politik att närma sig Europa, inte bara Skånes. Om Sverige skulle göra lagändringar i Skåne för att Skåna ska gynnas borde man då inte göra det samma för hela landet. Sverige är enligt klyschan ett väldigt avlångt land. Torde inte skillnaderna bli större regionalt om man lät Skåne få egna lagar och få ett försprång i sin Europeisering (vet inte om det finns ett annat ord).

/Rally

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 20 november 2002, 09:53

Jag har för mig att det är Sverige politik att närma sig Europa, inte bara Skånes. Om Sverige skulle göra lagändringar i Skåne för att Skåna ska gynnas borde man då inte göra det samma för hela landet. Sverige är enligt klyschan ett väldigt avlångt land. Torde inte skillnaderna bli större regionalt om man lät Skåne få egna lagar och få ett försprång i sin Europeisering (vet inte om det finns ett annat ord).

/Rally
Skillnader behöver inte vara av ondo. Olika regioner har ju olika förutsättningar. Och Skåne ligger ju, de facto, närmre Centraleuropa än Stockholm. Varför det knappast förvånar att intresset för ett närmande söderut är större i Skåne än i Stockholm.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 20 november 2002, 12:53

Skillnader behöver inte vara av ondo. Olika regioner har ju olika förutsättningar. Och Skåne ligger ju, de facto, närmre Centraleuropa än Stockholm. Varför det knappast förvånar att intresset för ett närmande söderut är större i Skåne än i Stockholm.
Det är ju inte bara ett regionalt intresse att närma sig Europa, det är ett intresse som delas av regeringen, Idag t.ex. beslöts/las det fram ett förslag att man ska ändra i grundlagen så att EU kan få mera makt (Hörde det precis på Folkradion i P3, lyssnade med ett öra). Varför ska skåne närma sig mer när både regeringen och skåne vill färdas i samma riktning? Vi kan väl jobba tillsammans?

nej skillnader behöver inte vara till ondo... Men det är väldigt långt till Bryssel från Kiruna och vi behöver hjälpa även Norrland att närma sig Europa. Det handlar u om att VI ska bli européer vart än vi bor. Vi ska kunna tjäna på att vara med i EU vart än vi bor.

/Rally

/Rally

neelsen
Medlem

Inlägg av neelsen » 20 november 2002, 21:29

Rally skrev:
Det är ju inte bara ett regionalt intresse att närma sig Europa, det är ett intresse som delas av regeringen, Idag t.ex. beslöts/las det fram ett förslag att man ska ändra i grundlagen så att EU kan få mera makt (Hörde det precis på Folkradion i P3, lyssnade med ett öra). Varför ska skåne närma sig mer när både regeringen och skåne vill färdas i samma riktning? Vi kan väl jobba tillsammans?
Det här låter för mig ganska suddigt, "närma sig Europa". Jag kanske missuppfattar dig, men du tycks vara inne på att vi närmar oss en väldigt omfattande och kanske ibland detaljerad harmonisering av lagstiftning i Europa och att en sådan politik har stöd från bl a svenska regeringen. Det vill jag påstå inte stämmer. Så långt siktar inte EU-integrationen; separata lokala gränsöverskridande lösningar kommer för lång tid framåt att vara de enda rimliga metoderna runt om i Europa för att lösa akuta harmoniseringsproblem i gränsregioner. Alternativet är att vänta på en europeisk enhetsstat, något jag hoppas aldrig kommer.

Den svenska regeringen har tvärtom tydligt sagt ifrån att vi i Skåne kommer bli tvungna att vänja oss vid att leva med ganska stora skillnader i lagstiftning i västra respektive östra Öresundsregionen (det har bl a UDs statssekreterare Sven-Eric Söder sagt) och att Sveriges social- och arbetsrättslagstiftning ska försvaras. Det låter inte alls fel, tycker jag, från ett uppsvenskt perspektiv - jag tror på mångfald, unika lösningar och anpassad lagstiftning också i det internationella samfundet av nationalstater.

Samtidigt kostar den politiken pengar här nere (brist på integration med Nordens största stad => utebliven tillväxt i hela regionen) att inte harmoniseringen kan drivas hårdare (eller överhuvudtaget vilket den inte gör nu!).

Jag vet inte alls varför norrlänningarna skulle behöva anpassa sig till dansk lagstiftning bara för att vi skåningar har tekniska behov av harmonisering för att få enkla regler för arbetsagare och företag i Öresundsregionen. Lösningen på problemet är olika lagstiftning på flera områden i nyckelregioner, bl a i Skåne. Den lösningen är vardag i Tyskland, Schweiz, Österrike, Belgien, USA och många andra länder. I Sverige insisterar man på att mångfald är något fult. Enhetlighet upphöjs sorgligt nog till ett ideal (typ "Vi måste givetvis ha samma regler i hela landet!").

Enhetsidealet kan nog ha en historisk bakgrund. Jag vet inte om det är Axel Oxenstierna vi ska skylla på eller bara ett historiskt starkt politiskt centrum i Mälardalen. Någon historiker med en idé?

Det kan också vara allmänskandinavisk kultur, för norrmännen och danskarna är inte mycket bättre, kanske t o m sämre. Vi har ju trots allt regionförsök i två regioner i Sverige, vilket är unikt i Skandinavien. Det är en öppning för mångfaldstänkandet.

Användarvisningsbild
Snicksnack
Ny medlem

Inlägg av Snicksnack » 10 december 2002, 07:48

Anno skrev: Vi skule få en högre konsumtion av sprit och fet som skulle höja kostnaden för sjukvården. Studier vissar att svenska mäns spermier har högre kvalitet än danska mäns(sydnytt visade det för ett par veckor sedan) och att svenskar har en bättre fysik och röker mindre än danskar. Danmark nej tack!
Ok, vilken studie visar på skillnaden mellan skåningar och danskar?

Trond
Ny medlem
Kontakt:

Skåne er da virkelig norsk????

Inlägg av Trond » 10 december 2002, 08:09

8) Meg bekjent, var det Norge som frikjøpte Skåne på 1300-tallet og det er ikke kommet meg for øre at Norge noensinne har fått dette sølvet tilbake. Skåne burde vel dermed formelt fortsatt betraktes som norsk eiendom?

Trond

http://geocities.com/norskevaapen

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Re: Skåne er da virkelig norsk????

Inlägg av Wilja » 10 december 2002, 18:51

Meg bekjent, var det Norge som frikjøpte Skåne på 1300-tallet og det er ikke kommet meg for øre at Norge noensinne har fått dette sølvet tilbake. Skåne burde vel dermed formelt fortsatt betraktes som norsk eiendom?

Trond
Ha ha ha, ja hur går det då med EU, där får "neelsen" något att bita i!

Nä, skämt åsido. EU:s ofömåga att hatera de jättelika jordbrukstöden samt negligera andra staters behov och därtill en rent otrolig ekonomisk inkompetens skrämmer mig. Många tunga etablerade politiker tycks vara bländade av EU projektets blotta storslagenhet, ett självklart mål för varje broiler som vill etablera sig i den fina politiska klassen.

"EU är ett fredsprojekt" är bland de mest korkade argumenten man kan höra, när alla vet att EU:s beslut bidrar till att ÖKA spänningarna mellan olika medlemsstater, och värre ändå, så törs man inte ta i andra nödvändiga frågor för att konflikterna då kommer fram i ljuset.

Dom som förespråkar ett federalt EU eller bara EMU borde fråga sig själva om inte deras statsfientlighet passerat gränsen för landsförräderi, det tycker då jag!

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Tjo

Inlägg av D. Andersson » 3 januari 2003, 01:57

Men alltså... bråk bråk. Vi gör det enkelt för oss, vi spränger Skåne så slipper folk bråka om det?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Re: Tjo

Inlägg av Martin Tunström » 3 januari 2003, 01:59

Haldir skrev:Men alltså... bråk bråk. Vi gör det enkelt för oss, vi spränger Skåne så slipper folk bråka om det?
Snarare att vi spränger Katrineholm så vi slipper sådan som dig! 8O

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 3 januari 2003, 17:19

Skåningar och Katrineholmare är alltför trevliga prickar för att avskiljas åt något somhelst håll.
Inofficiella republiker hit och lokalpatriotism dit, så är vi inte alltför olika från norr till söder, vi har bara inte fattat det riktigt.

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad

Hehe

Inlägg av Svenska Björnen » 4 januari 2003, 22:45

Trodde den här debatten hade dött för länge sedan :roll:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Hehe

Inlägg av MD650 » 4 januari 2003, 23:13

Svenska Björnen skrev:Trodde den här debatten hade dött för länge sedan :roll: