Jovisst, jag betonar just att dessa delar av det gamla Danmark nu är svenska. Men i övrigt så är det för mig inte så intressant vad man eventuellt tycker eller inte tycker om hur det blev (detta är ju trots allt ett historiskt forum, inte ett forum för politik idag). Däremot vill jag påstå att det ofta kan vara nyttigt att ge historiska perspektiv. Där kan historiens nyckfullhet i sig ofta ge lärdomar för vår samtid, inte minst upplysningar som jag menar stöder en antinationalistisk inställning idag.Haldir skrev:Oavsett vad som är rätt eller fel är det lite väl sent att börja bråka om det nu. Skåne kommer knappast bli ett eget land igen eller tillfalla Danmark, Skåne är svenskt numera, oavsett vad ni tycker om det
Bornholm
Re: Men?
Re: Men?
Man kan väl sammanfatta diskussionen att svenska och danska intressen har tävlat (sedan romersk järnålder) om överhögheten över områden i hela Norden, där maktkampen flyttat gränserna fram och tillbaka genom århundradena som gått. Just nu ligger gränserna relativt fast om man ser tillbaka några hundra år. Men vem vet, saker och ting kan förändras.neelsen skrev:Jovisst, jag betonar just att dessa delar av det gamla Danmark nu är svenska. Men i övrigt så är det för mig inte så intressant vad man eventuellt tycker eller inte tycker om hur det blev (detta är ju trots allt ett historiskt forum, inte ett forum för politik idag). Däremot vill jag påstå att det ofta kan vara nyttigt att ge historiska perspektiv. Där kan historiens nyckfullhet i sig ofta ge lärdomar för vår samtid, inte minst upplysningar som jag menar stöder en antinationalistisk inställning idag.Haldir skrev:Oavsett vad som är rätt eller fel är det lite väl sent att börja bråka om det nu. Skåne kommer knappast bli ett eget land igen eller tillfalla Danmark, Skåne är svenskt numera, oavsett vad ni tycker om det
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Jag säger bara: Dag Hammarsköld, ABBA, Greta Garbo, IKEA, Nobel priset, svensk musikindustri, JAS, två bilmärken....
Så skriver Anno.
Hammarsköld var tvåa som generalsekreterare i FN. Vem var först? Tryggve Lie, Norge (en del av gammla Danmark).
ABBA, visst det köper jag, enormt stora i Australien och på bögdisco.
Greta Garbo bodde hela 16 år i Sverige, resterande 69 i U.S.A, vilken patriot!!1
IKEA som grundades av tyskättlingen Ingvar Kamprad (båda farföräldrarna tyska) har hela sin stiftelse i Schweiz och huvudkontor i Nederländerna.
Alfred Nobel denne storsvenke karl. Upfann dynamiten och hela den biten, brorsan fick stryka med men va fan. Flyttade runt, först Sverige sen Ryssland, tills han slog sig ner i Paris på Avenue Malakoff. På ålderns höst flttade han väl tillbaka till storslagna sverige? Nix, det blev San Remo Italien där han också dog. Alla hans stora företag fanns förövrigt utomlands.
JAS? 14 plan sålda utanför Sverige med dubbelt motköp i potten.
Två bilmärken var det ja. General motors samt Ford.
Heja sverige friskt humör!!
Anno är en insnöad pajas!
Så skriver Anno.
Hammarsköld var tvåa som generalsekreterare i FN. Vem var först? Tryggve Lie, Norge (en del av gammla Danmark).
ABBA, visst det köper jag, enormt stora i Australien och på bögdisco.
Greta Garbo bodde hela 16 år i Sverige, resterande 69 i U.S.A, vilken patriot!!1
IKEA som grundades av tyskättlingen Ingvar Kamprad (båda farföräldrarna tyska) har hela sin stiftelse i Schweiz och huvudkontor i Nederländerna.
Alfred Nobel denne storsvenke karl. Upfann dynamiten och hela den biten, brorsan fick stryka med men va fan. Flyttade runt, först Sverige sen Ryssland, tills han slog sig ner i Paris på Avenue Malakoff. På ålderns höst flttade han väl tillbaka till storslagna sverige? Nix, det blev San Remo Italien där han också dog. Alla hans stora företag fanns förövrigt utomlands.
JAS? 14 plan sålda utanför Sverige med dubbelt motköp i potten.
Två bilmärken var det ja. General motors samt Ford.
Heja sverige friskt humör!!
Anno är en insnöad pajas!
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
För det första kan danskarna inte ta credit av norrmännen(som är glada att dom är fria män och slipper er danskar), Dag Hammarskjöld gjorde mer under sin tid, och satt längre och är mer känd.Hammarsköld var tvåa som generalsekreterare i FN. Vem var först? Tryggve Lie, Norge (en del av gammla Danmark).
Vad du än tycker så är ABBA omtyckt i stora kretsar runt om i världen och inte bara av bögar, dessutom har dom spelat in en massa pengar och hjälpt till att sätta sverige på kartan. vad kan ni komma med? Orson brothers...ABBA, visst det köper jag, enormt stora i Australien och på bögdisco.
För att bli internationel kändis och avancera utanför Sf:s studio måste man på den tiden åka till USA.(Något man även behöver göra idag)Greta Garbo bodde hela 16 år i Sverige, resterande 69 i U.S.A, vilken patriot!!1
Dessutom är huvudsaken är när man frågar en jänkare om någon svensk så kan dom nämna Gerta Garbo!:)
Du har både problem med tyskar och svenskar hör jag! Sen är det faktist så att IKEA ger jobb till 10.000 tusentals svenskar och sen sprider "tysken" reklam om sverige när man säljer diverse svenska maträtter i hans komplex som finns över hela världen.IKEA som grundades av tyskättlingen Ingvar Kamprad (båda farföräldrarna tyska) har hela sin stiftelse i Schweiz och huvudkontor i Nederländerna.
Även denna mannen ger jobb till svenskar, har företag i sverige och sprider reklam för sverige i sammband med nobelutdelningen, och vem av alla har du rätten att ifrågasätta hans kärlek till Sverige!Alfred Nobel denne storsvenke karl. Upfann dynamiten och hela den biten, brorsan fick stryka med men va fan. Flyttade runt, först Sverige sen Ryssland, tills han slog sig ner i Paris på Avenue Malakoff. På ålderns höst flttade han väl tillbaka till storslagna sverige? Nix, det blev San Remo Italien där han också dog. Alla hans stora företag fanns förövrigt utomlands.
Vi lyckades åtminstonde att få fram ett stridsplan i skillnad från vissa andra som får hjälp av storebror USA!:lol:JAS? 14 plan sålda utanför Sverige med dubbelt motköp i potten.
Det är idag ja,(dessutom är det två bra märken) men återigen vad lyckades danskarna med, jo att sälja mat!Två bilmärken var det ja. General motors samt Ford.
Och du en Danmarkslover som skiter spetkaka varje dag och äter dansk korv för att lugna ner sig inte göra "uppror"!Anno är en insnöad pajas!
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 6 gånger.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Med stolhet bor jag på den gatan!P.F.A skrev:Har jag överhuvudtaget nämnt något som får dig att tro att jag är för Danmark? Jag är dock tacksam att jag inte bor på en gata med en svensk kungs namn. Typ Karl X gata i Helsingborg.
Dom har väl besökt Kristiania i Danmark!Var kommer alla dessa tomtar ifrån? Vad har de rökt..? Verkar grymt!
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Nämn det för P.F.A, han verkar ha problem med svenskar(ratar ner på Dag och andra personer och snackar skit om något som vi svenskar är stolta över) och tyskar(Kamprad)!Burberry skrev:Anno: Tycker du borde lämna hatiska åsikter hemma. Det bara förstör intressanta trådar, då det är totalt orelevant vad Du tycker om Danskar, Skåningar och Svenskar.
Oprør mod svenskerne
Efter Lybækkertiden er Bornholm et len under den danske krone, og kongen indsætter en lensmand til at regere over øen. Under krigene mellem Danmark og Sverige i 1643 og 1657 bliver Bornholm igen berørt. Svenskerne besætter øen i 1645, men rømmer den igen samme år efter freden i Brømsebro. Få år senere var de to lande dog igen i krig, og ved Roskildefreden 1658 afstår Frederik III Bornholm sammen med Skåne, Halland og Blekinge til svenske Carl Gustav X.
Atter lider bornholmerne under tyngende krigsskatter, og tilskyndet af den danske konge opstår en bornholmsk modstandsbevægelse. Den 8. december 1658 myrdes den svenske kommandant Printzensköld (billedet), måske ved et uheld under forsøget på at tage ham til fange efter et besøg i Storegade i Rønne. Efter at den svenske artelleriløjtnant var blevet pågrebet på vejen mod Hammershus, indledes der forhandlinger med slottet, som resulterer i svenskernes overgivelse.
Bornholmerne har reelt befriet sig selv, og øen skænkes igen til den danske konge som hans personlige ejendom. Til gengæld fik bornholmerne en række privilegier og lovning på, at øen aldrig nogen sinde mere kunne afstås fra Danmark.
Som Bornholms befriere og helte nævner overleveringen Jens Kofoed, Poul Anker, Peder Olsen og Villum Clausen, som alle i vor tid har givet navn til BornholmsTrafikkens færger

källa:www.bornholminfo.dk
Efter Lybækkertiden er Bornholm et len under den danske krone, og kongen indsætter en lensmand til at regere over øen. Under krigene mellem Danmark og Sverige i 1643 og 1657 bliver Bornholm igen berørt. Svenskerne besætter øen i 1645, men rømmer den igen samme år efter freden i Brømsebro. Få år senere var de to lande dog igen i krig, og ved Roskildefreden 1658 afstår Frederik III Bornholm sammen med Skåne, Halland og Blekinge til svenske Carl Gustav X.
Atter lider bornholmerne under tyngende krigsskatter, og tilskyndet af den danske konge opstår en bornholmsk modstandsbevægelse. Den 8. december 1658 myrdes den svenske kommandant Printzensköld (billedet), måske ved et uheld under forsøget på at tage ham til fange efter et besøg i Storegade i Rønne. Efter at den svenske artelleriløjtnant var blevet pågrebet på vejen mod Hammershus, indledes der forhandlinger med slottet, som resulterer i svenskernes overgivelse.
Bornholmerne har reelt befriet sig selv, og øen skænkes igen til den danske konge som hans personlige ejendom. Til gengæld fik bornholmerne en række privilegier og lovning på, at øen aldrig nogen sinde mere kunne afstås fra Danmark.
Som Bornholms befriere og helte nævner overleveringen Jens Kofoed, Poul Anker, Peder Olsen og Villum Clausen, som alle i vor tid har givet navn til BornholmsTrafikkens færger
källa:www.bornholminfo.dk
- Svenska Björnen
- Utsparkad
lol...
Allas våran dansk Ljungren har uttalat sig igen 
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Re: lol...
Svenska Björnen skrev:Allas våran dansk Ljungren har uttalat sig igen
Hehehehe!
Uppenbart har alla dessa danskar problem med folk från skåne som inte håller med deras planer om att danmark ska styra skåne, bla. har P.F.A, kollat upp min inofficiella test sida om avk som endast ett fåtal känner till(Patrick, Ostmark, Rommel, Johan, Jonteman och tobbe) här på skalman och skrivit "Skit sida" i min gästbok! I dagens samhälle får man visst inte ha en åsikt utan att bli registrerad och uppkollad.