Skåne under Danmark och Sverige

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 10 november 2002, 22:52

Men vad är det ni skåningarn förhindras att göra bara för att ni inte har (visst) självstyre? Förbjuder man er att äta spättekaka och fira mårtengås, eller tvingar lärarna i skolan er att prata rikssvenska?

Jag är göteborgare, och jag ser inget hinder i att vara det och fortsätta med våran "kultur" även om vi styrs av Stockholm i slutändan.

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 november 2002, 23:11

Dom vill väl snarare införa danska i skolorna och tvinga eleverna att lära sig det, aga kommer snart tillbaka! :lol:

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 10 november 2002, 23:27

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 november 2002, 23:54

Larsson skrev:Appropå Mårten Gås

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=75417
Oj, hade glömt bort att jag hade namsdag idag.

Anno: Grattis Martin!
Anno: Tack! 8)

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 11 november 2002, 16:35

Ljunggren skrev:
Johan Elisson skrev:
jag anser att Skåne tillhör Danmark och att detta skulle vara av godo, både för skåningar och danskar.
Men de flesta skåningar håller antagligen inte med.

/Johan
Var inte alltför säker på det. Väldigt många här har åsikter snarlika mina.
Väldigt många "här" (dvs forumet kanske då skånemaffian invaderat sidan)..

Underligt att vissa skåningar hyllar Danmark så mycket.. personligen har jag inte mött en dansk som tycker om skåningar (deras erfarenhet av dem är ofta att de kommer över sunder, super o slåss). Danska förstår tex stockholmska mycket bättre än grötskånskan. Efter att ha dagligen jobbat med danskar (Köpenhamn) i 1 års tid inser man lätt att skåningans underliga fixering vid Danmark är ensidig.. vissa av er vill dit.. de vill inte ha er :lol:

raunas
Medlem

Inlägg av raunas » 11 november 2002, 16:41

Det har väl å göra med att gräset är grönare på andra sidan.....??

neelsen
Medlem

Inlägg av neelsen » 11 november 2002, 17:29

Johan Elisson skrev:Men vad är det ni skåningarn förhindras att göra bara för att ni inte har (visst) självstyre? Förbjuder man er att äta spättekaka och fira mårtengås, eller tvingar lärarna i skolan er att prata rikssvenska?
Jag tror inte någon påstått det, inte vad jag kan läsa i alla fall. Men det är nog sant att personalcheferna på reklamradion idag tvingar jobbintervjuade att prata rikssvenska (eller dra nånstans) och lärarna tvingar i allmänhet eleverna att memorera fakta om ett främmande land på medeltiden, som om det var en del av regionens historia. Går vi tillbaka några generationer så finns det exempel på att barn fått stryk för att de talat det regionala språket. Kocken Tina Nordström har berättat att hon fick nobben på TV4 för att hon hade fel (eller för mycket) dialekt. På 2000-talet. Jodå.

Dessutom, som sagt, så ser jag inte självstyre "i första hand önskvärt som (1) en anpassning till unika förhållanden (även om det också är en faktor), utan är också en (2) demokratifråga (närhetsaspekten) och (3) leder till regional mångfald när olika politiska institutioner parallellt tillåts leta efter egna lösningar (vilket ger möjlighet till jämförelser)." Självstyret kan alltså bli ett sätt att få tillbaka den regionala mångfalden i de fall där den börjat suddas ut fr o m likriktningens 1900-talssverige. Olika regioner tillåts hitta sina lösningar och därmed med tiden sina traditioner - igen.
Johan Elisson skrev:Jag är göteborgare, och jag ser inget hinder i att vara det och fortsätta med våran "kultur" även om vi styrs av Stockholm i slutändan.
Det beror nog delvis på att vi talar om helt olika sorts "kultur". För dig tycks det vara typ maträtter och högtider. Jag använder definitionen i en mycket vidare betydelse, dvs mänskliga traditioner och tänkesätt i allmänhet inom hela samhället. Det kan handla om man tar av sig skor inomhus, vad man tycker är roligast att skratta åt, hur mycket man använder cykelhjälmar, lunchstängt eller inte på post och myndigheter, stödet för en "grön" politik eller acceptansen av etablerade partiers allianser med flyktingfientliga partier. Med en central lagstiftning så får vi en central "genomsnitts"-tolkning (i bästa fall, om det inte blir Stockholmstolkningen) av hur vi ska se på olika företeelser i samhället (ja, varken skor inomhus, humorn eller spettkakan, men kanske det andra, de offentliga företeelserna). Istället för en anpassad tolkning.

Bland kringresande försäljare lär det vara en gammal sanning att man är mycket mindre konservativ (mer mottaglig för nyheter) i västra än östra Sverige. Kanske ni göteborgare egentligen borde kräva några tillägg för en strängare konsumentköplag. I Tyskland tror jag den biten ligger på de 16 regionerna/delstaterna. I Sverige, ett till ytan mycket större land, ligger det centralt.

raunas
Medlem

Inlägg av raunas » 11 november 2002, 17:34

neelsen skrev:
Jag använder definitionen i en mycket vidare betydelse, dvs mänskliga traditioner och tänkesätt i allmänhet inom hela samhället. Det kan handla om man tar av sig skor inomhus, vad man tycker är roligast att skratta åt, hur mycket man använder cykelhjälmar, lunchstängt eller inte på post och myndigheter, stödet för en "grön" politik eller acceptansen av etablerade partiers allianser med flyktingfientliga partier.
Med din definition så kan ju Sverige, Norge och Danmark bilda en storstat istället och invånarna kalla sig Skander eller något liknande....

neelsen
Medlem

Inlägg av neelsen » 11 november 2002, 19:20

raunas skrev:
neelsen skrev:
Jag använder definitionen i en mycket vidare betydelse, dvs mänskliga traditioner och tänkesätt i allmänhet inom hela samhället. Det kan handla om man tar av sig skor inomhus, vad man tycker är roligast att skratta åt, hur mycket man använder cykelhjälmar, lunchstängt eller inte på post och myndigheter, stödet för en "grön" politik eller acceptansen av etablerade partiers allianser med flyktingfientliga partier.
Med din definition så kan ju Sverige, Norge och Danmark bilda en storstat istället och invånarna kalla sig Skander eller något liknande....
Va? Ovanstående representerar regionala skillnader. Det var det som var poängen. T ex använder enligt en ny undersökning 5-10 % av skåningarna cykelhjälm medan mer än 50 % av stockholmarna gör det. Jag betraktar mig som skandinavist, så jag har inget emot en skandinavisk stat per se (men tycker det är onödigt joxigt när nationalstaten ändå är på väg ut), men den slutsatsen kommer inte från mina resonemang ovan.

Jag kan för min egen del klargöra att Kalmarunionen 1389-1521 (fast avbrott för Engelbrekt, Karl Knutsson och Sturarna) inte ger mig någon legimitimitet för en ny skandinavisk union. Historien bör bara i klart begränsad utsträckning vara normerande för hur vi organiserar dagens samhälle och statsbyggnader. Lite historisk romantik kan dock vara ok att blanda in i dagens politik, t ex de nära historiska banden mellan Blekinge, Halland och Skåne (och dagens Danmark förstås). Inte överdriva dock.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 12 november 2002, 11:49

raunas skrev:Det har väl å göra med att gräset är grönare på andra sidan.....??
Verkar ju inte bättre.. som tur vad är det en ytterst begränsad samling virrpannor i Skånelands Befrielsefront o dyl..

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 november 2002, 13:02

Someone skrev:
raunas skrev:Det har väl å göra med att gräset är grönare på andra sidan.....??
Verkar ju inte bättre.. som tur vad är det en ytterst begränsad samling virrpannor i Skånelands Befrielsefront o dyl..
Kan jag bekräfta! :)

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 12 november 2002, 13:37

Jag har lovat mig själv att inte lägga mig i denna diskussion som är helt absurd. Men kan nu inte låta bli. Visst är det trist att rikssvenska är den dominerande dialekten även i regional tv och radio. (Tina i TV är väl inte skåneflicka för den delen?) Jag kan ju påminna er om att stockholmskan inte heller är "rikssvenska" (vad nu det är?) Traditionellt brukar man väl placera rikssvenska någonstans i Uppland (Kring Uppsala och Norrtälje!?).

Neelsen skriver:
Va? Ovanstående representerar regionala skillnader. Det var det som var poängen. T ex använder enligt en ny undersökning 5-10 % av skåningarna cykelhjälm medan mer än 50 % av stockholmarna gör det.
Så du menar att kulturskillnaden som rättfärdigar skånes seperation från Sverige ligger i att Skåne är dumma nog att i mindra skala använda sig utav cykelhjälm än stockholmare?
:lol: :lol:
Jag förstår att detta inte kan vara det enda skälet. Vilka mer uppgifter har du om kulturella skillnader mellan "svenskar" och "skåningar"?

För övrigt så undrar jag om inte en skånestat även den blir centraliserad? Vad skulle helsningborgarna eller lundsborna(?) säga om huvudstaden i Skåneland placeras i Malmö? Är inte även detta då en centralisering?

Men jag vill säga att skulle majoriteten av skåningar vilja ansluta sig till Danmark så får de gärna det. Om bara för att få slut på den här diskussionen som dyker upp överallt och förstör!!!

/Rally

neelsen
Medlem

Inlägg av neelsen » 12 november 2002, 21:34

Rally skrev:Jag har lovat mig själv att inte lägga mig i denna diskussion som är helt absurd.
Heh, det är svensk nationalism som är absurd, inte decentralisering av kontinental europeisk typ till regioner. ;-)
Rally skrev:Men kan nu inte låta bli. Visst är det trist att rikssvenska är den dominerande dialekten även i regional tv och radio. (Tina i TV är väl inte skåneflicka för den delen?
Ibland undrar man över folk... Hon kommer från Helsingborg. Det ligger i Skåne. Vald till Årets skåning i år...
Rally skrev:Jag kan ju påminna er om att stockholmskan inte heller är "rikssvenska" (vad nu det är?) Traditionellt brukar man väl placera rikssvenska någonstans i Uppland (Kring Uppsala och Norrtälje!?).
Sant! Stockholmskan är inte alls rikssvenska. Däremot har stockholmskan tagit över mer och från rikssvenskan framför allt i reklam (men också allmänt i TV). Snart tror man nästan rikssvenska är bannlyst i reklamen när bakre å, nasala i och y och en extremt sjungande satsmelodi tar över språket.
Rally skrev:
Neelsen skrev:Va? Ovanstående representerar regionala skillnader. Det var det som var poängen. T ex använder enligt en ny undersökning 5-10 % av skåningarna cykelhjälm medan mer än 50 % av stockholmarna gör det.
Så du menar att kulturskillnaden som rättfärdigar skånes seperation från Sverige ligger i att Skåne är dumma nog att i mindra skala använda sig utav cykelhjälm än stockholmare?
Öh nej, inte jag i alla fall, jag vet inte vem du diskuterar med nu. Att någon i denna tråd önskar Skånes "separation" från Sverige har jag inte sett. Och det är också fantasier om du tror att någon hittills påstått att man måste "rättfärdiga" självstyre med skillnader. För tredje gången (gäsp) säger jag att för mig är dels demokrati/närhetsargumentet och dels mångfaldsargumentet viktigare. Slutligen är det fabulerande igen om du tror någon sagt att cykelhjälmar är de enda kulturskillnader som vi har i Sverige.

Däremot så finns det olika djupare bakomliggande tänkesätt som leder till att man har kommit att använda t ex olika mycket cykelhjälm, varit olika flitig med bilbältet och kör i olika hastigheter i Spanien, i Danmark, i Skåne, i Stockholm och i Jämtland. Knappast någon uppenbarelse för en professionell entolog eller socialantropolog. :-)

Jag får, kanske felaktigt, intrycket av ditt inlägg att du har svårt tänka dig att det skulle kunna finnas situationer då någon kan invända mot säkerhetstänkande för att det går för långt eller blir för omständligt i människors liv. Jag tycker själv cykelhjälmar är ganska fånigt på sommaren eftersom man helt enkelt inte faller så, när man faller. Får man ha en annan åsikt än Trafiksäkerhetsverket i Välfärdsverige...?
Rally skrev:Jag förstår att detta inte kan vara det enda skälet. Vilka mer uppgifter har du om kulturella skillnader mellan "svenskar" och "skåningar"?
Tja, det är väl bara att läsa innantill vad jag skrev så får du några exempel: "Det kan handla om man tar av sig skor inomhus, vad man tycker är roligast att skratta åt, hur mycket man använder cykelhjälmar, lunchstängt eller inte på post och myndigheter, stödet för en "grön" politik eller acceptansen av etablerade partiers allianser med flyktingfientliga partier."
Rally skrev:För övrigt så undrar jag om inte en skånestat även den blir centraliserad? Vad skulle helsningborgarna eller lundsborna(?) säga om huvudstaden i Skåneland placeras i Malmö? Är inte även detta då en centralisering?
Ingen som pratat om en självständig Skånestat, inte jag i alla fall. Men i övrigt så har den dagliga pendlingen inom Skåne ökat enormt på sista tiden. Så många bor i Helsingborg och pendlar till Lund och Malmö och tvärtom. Skåne är en naturlig region. Avstånden är ofta inte större än mellan förort och centrum i Stockholmsregionen. Det där ser jag inte som något större problem. Idag ligger Skånehuset (där den folkvalda församlingen, regionfullmäktige, träffas) i Kristianstad. Inga problem för mig som Lundabo.

För att återföra diskussionen till historia, så tror jag att vi i morgondagens Europa kommer att ha en situation med överlappande lojaliteter och komplicerade regiontillhörhetsförhållanden liksom man nu mer och mer tror var situationen i den omvärderade medeltiden. Det är bra och det är naturligt. 1900-talets nationalstatseuropa var väldigt konstruerad.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 12 november 2002, 22:08

Sant! Stockholmskan är inte alls rikssvenska. Däremot har stockholmskan tagit över mer och från rikssvenskan framför allt i reklam (men också allmänt i TV). Snart tror man nästan rikssvenska är bannlyst i reklamen när bakre å, nasala i och y och en extremt sjungande satsmelodi tar över språket.
8O Har inte jag märkt något av. Och gud hjälpe världen om alla regioner med en lite annorlunda dialekt än riksspråket skulle börja kräva självständighet. Stackars norrlänningar, örebroare, alabama-bor, kineser och alla andra...
Jag tycker själv cykelhjälmar är ganska fånigt på sommaren eftersom man helt enkelt inte faller så, när man faller.
8O Nu ska ju inte diskussionen behandla cykelhjälmar, men jag tror du bör tänka om. Har du en gång fallit och skrapat upp halva ansiktet på en grus- eller asfaltsväg, så använder du nog hjälm i fortsättningen, oavsett om det ser fånigt ut. Jag har en kompis som gjorde detta, han såg inte trevlig ut efteråt.
Det kan handla om man tar av sig skor inomhus, vad man tycker är roligast att skratta åt, hur mycket man använder cykelhjälmar, lunchstängt eller inte på post och myndigheter, stödet för en "grön" politik eller acceptansen av etablerade partiers allianser med flyktingfientliga partier.
8O Så du menar att det är svårare att ta av sig eller ha på skor innomhus beroende på om man bor i Sverige eller Danmark? Eller att det är svårare för butikerna att ha lunchöppet eller lunchstängt beroende på om man har butiken i Sverige eller Danmark(Om det nu inte finns någon fjantig "lunchöppet-lag"...)? Men herre gud männska... Det är väl bara att ta av sig/ha på sig skorna är du går inomhus, måste du vara dansk för att kunna göra det??? Och butikerna, är det så att de inte vågar ha lunchöppet/lunchstängt för att de ligger i Sverige?

/Johan

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 18 november 2002, 18:43

Rally skrev:Men kan nu inte låta bli. Visst är det trist att rikssvenska är den dominerande dialekten även i regional tv och radio. (Tina i TV är väl inte skåneflicka för den delen?
Ibland undrar man över folk... Hon kommer från Helsingborg. Det ligger i Skåne. Vald till Årets skåning i år...
Jaså..ok! Jag antar att hon har lyckats maskera sin skånska så pass bra att jag inte kände igen dialekten.... :mrgreen:
Neelsen skrev:
Rally skrev:
Neelsen skrev:Va? Ovanstående representerar regionala skillnader. Det var det som var poängen. T ex använder enligt en ny undersökning 5-10 % av skåningarna cykelhjälm medan mer än 50 % av stockholmarna gör det.
Öh nej, inte jag i alla fall, jag vet inte vem du diskuterar med nu. Att någon i denna tråd önskar Skånes "separation" från Sverige har jag inte sett. Och det är också fantasier om du tror att någon hittills påstått att man måste "rättfärdiga" självstyre med skillnader. För tredje gången (gäsp) säger jag att för mig är dels demokrati/närhetsargumentet och dels mångfaldsargumentet viktigare. Slutligen är det fabulerande igen om du tror någon sagt att cykelhjälmar är de enda kulturskillnader som vi har i Sverige.
Jag misstolkade ämnesnamnet. Jag ber om ursäkt.
Och nej det trodde jag inte heller. Tyckte det bara var komiskt att du tog en sådan kulturell skillnad. Jag bad senare om andra skillnader.
Neelsen skrev:
Rally skrev:Jag förstår att detta inte kan vara det enda skälet. Vilka mer uppgifter har du om kulturella skillnader mellan "svenskar" och "skåningar"?
Tja, det är väl bara att läsa innantill vad jag skrev så får du några exempel: "Det kan handla om man tar av sig skor inomhus, vad man tycker är roligast att skratta åt, hur mycket man använder cykelhjälmar, lunchstängt eller inte på post och myndigheter, stödet för en "grön" politik eller acceptansen av etablerade partiers allianser med flyktingfientliga partier."

Finns det undersökningar om skillnaderna? Vad tycker du är roligt som inte jag tycker är roligt (förutom skåneskämt :mrgreen: ) Jag tror säkert du tycker väldigt många stockholmare (t.ex.) är roliga precis lika mycket som jag tycker många skåningar är roliga. VaranTV var skit kul...tyckte inte du att Torsk på Tallin var kul? Tar inte du av dig skorna innomhus??......smutsigt![/quote]
Neelsen skrev:
Rally skrev:För övrigt så undrar jag om inte en skånestat även den blir centraliserad? Vad skulle helsningborgarna eller lundsborna(?) säga om huvudstaden i Skåneland placeras i Malmö? Är inte även detta då en centralisering?
Ingen som pratat om en självständig Skånestat, inte jag i alla fall. Men i övrigt så har den dagliga pendlingen inom Skåne ökat enormt på sista tiden. Så många bor i Helsingborg och pendlar till Lund och Malmö och tvärtom. Skåne är en naturlig region. Avstånden är ofta inte större än mellan förort och centrum i Stockholmsregionen. Det där ser jag inte som något större problem. Idag ligger Skånehuset (där den folkvalda församlingen, regionfullmäktige, träffas) i Kristianstad. Inga problem för mig som Lundabo.

För att återföra diskussionen till historia, så tror jag att vi i morgondagens Europa kommer att ha en situation med överlappande lojaliteter och komplicerade regiontillhörhetsförhållanden liksom man nu mer och mer tror var situationen i den omvärderade medeltiden. Det är bra och det är naturligt. 1900-talets nationalstatseuropa var väldigt konstruerad.
[/quote]

Det är ju bra att kommunikationerna fungerar och gjort städerna de större städerna i skåne till en ekonomisk region. Vilka var det som ville bygga öresundsbron? Men varifrån kom de svenska pengarna? Skåne eller Stockholm?[/quote]

Skriv svar