Är det inte att göra det onödigt svårt, att börja filosofera alltför mycket? Jag tycker att Jurgen Wullenwever hade några bra defintioner på stordåd (i den traditionella, icke politiskt korrekta meningen) tidigare i tråden:SuperPalle skrev:![]()
Vad är det exakt som gör en erövring av mark till en "Stor" gärning?
Ur ett Utilitaristiskt perspektiv - Blev världen bättre för att skåningarna blev Svenskar?
Ur ett värdemoralistiskt perspektiv - Var det moraliskt rätt och riktigt att utvidga Sverige? Fanns det ett egenvärde i det?
Gustav II Adolf. Katolikerna i Tyskland skrämmer fortfarande sina barn med; "äter du inte upp din soppa, så kommer svenskarna och tar dig".- Vem slog ihjäl flest personer?
- Vem rövade de största skatterna?
- Vem gav upphov till flest sägner och sånger?
- Vem härjade vidast och bredast?
- Vems verk levde kvar längst efter personens bortgång?
/G:son